Autor Wątek: PlayStation 5 - Temat Główny  (Przeczytany 194516 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 976
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1120 dnia: Marca 18, 2024, 16:00:33 pm »
Spory skok mocy względem PS5.
Cyberpunk może będzie wyglądał jakoś.
Może w końcu pojawi się ten sławny Overdrive mode? Właśnie ciekawe co to będzie ze starszymi grami, czy Sony pozwoli devom za free wydać łatkę dodającą nowe graficzne ficzery np do Alana 2 czy CP? Jeśli nie za free to słabo to widzę, żeby ktoś chciał paczować stare tytuły żeby korzystały z PRO mocy.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 695
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1121 dnia: Marca 18, 2024, 18:39:45 pm »
Czyli wydajność na poziomie 3080 ti

Mówi się, że ok 4070.

Ciekawe czy MS coś wypali dodatkowo, czy PS5 Pro przejmie wszystkich ludzi, którzy będą chcieli zagrać w najlepszą wersję GTA VI? Jak dla mnie "best way to play GTA" to mega as w rękawie.

Chyba nie (w końcu Phill powiedział, że XSX to ich upgrade ;) ). Upgrade chyba nie powstaje, prędzej nowa generacja, ale to może być 2026. No i handheld.

Wydaje mi się, że ważniejsze od tego, kto będzie miał mocniejszą konsolę na premierę GTA jest, kto będzie miał umowę marketingową. Z Red Dead Redemption 2 XOX miał najlepszą wersję, ale to PS4 miało bundle (i oczywiście większość na rynku).

Cyberpunk może będzie wyglądał jakoś.

Jeśli zrobią patch/wydadzą nową wersję to może. Pro poprawi z automatu gry, które mają dynamiczną rozdzielczość i odblokowany frame rate. Oczywiście tylko do limitów, które mają. Lepsze skalowanie, czy ewentualnie (co należy podkreślić, bo nie jest to pewne) lepsze RT to już dodatkowa praca.

Moldar

  • Łajka
  • *****
  • Rejestracja: 29-12-2005
  • Wiadomości: 7 982
  • Reputacja: 132
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1122 dnia: Marca 18, 2024, 20:30:15 pm »
Spory skok mocy względem PS5.
Cyberpunk może będzie wyglądał jakoś.
Może w końcu pojawi się ten sławny Overdrive mode? Właśnie ciekawe co to będzie ze starszymi grami, czy Sony pozwoli devom za free wydać łatkę dodającą nowe graficzne ficzery np do Alana 2 czy CP? Jeśli nie za free to słabo to widzę, żeby ktoś chciał paczować stare tytuły żeby korzystały z PRO mocy.
To zawsze był wybór deva, a nie sony.

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 273
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1123 dnia: Marca 18, 2024, 21:01:26 pm »
Na overdrive to nie ma szans pewnie i na kolejnej generacji, bo to nawet nie Ray Tracing a Path Tracing i z tym to sobie chyba nawet średnio radzą topowe karty graficzne.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka


Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 695
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1124 dnia: Marca 18, 2024, 21:44:58 pm »
Teraz odnośnie PSSR:

Cytuj
Outlined in documents provided to Insider Gaming under the condition that they are not made public, PlayStation’s ambitions with PSSR is to achieve 4K 120FPS and 8K 60FPS. Whilst these are not the targets for the PS5 Pro due to hardware limitations, it is the internal goal for PSSR in future console interactions. The PlayStation 5 Pro PSSR currently supports 3840×2160 and is currently aiming for 4K 60 FPS and 8K 30FPS, but it’s unclear if those internal milestones can be passed.

PSSR Memory Requirements is roughly 250MB; 180MB from the PSML Library and 64MB from the game.

Two Case Studies for two unnamed first-party games include:

Game 1

Target – image quality close to Fidelity Mode (1800p) with Performance Mode FPS (60 FPS)

Standard PlayStation 5 –

Performance Mode – 1080p at 60FPS
Fidelity Mode – 1800p at 30FPS
PlayStation 5 Pro –

1440p at 60FPS (PSSR used)

Game 2

Target – Add Raytracing to gameplay

Standard PlayStation 5 achieved 60FPS without raytracing, and PlayStation 5 Pro achieved 60FPS with Raytracing.


Czyli jakość obrazu na poziomie Quality Mode ale przy ilości klatek z Performance. Inaczej mówiąc, jeden tryb by wszystkimi rządzić ;). Oczywiście, kwestia jakości obrazu zależeć będzie od jakości rekonstrukcji. Fajnie, jeśli nie trzeba będzie iść na kompromisy (oczywiście umownie, bo kompromisem będzie niższa rozdzielczość do rekonstrukcji). Obu to wypaliło, bo wtedy jest jakiś powód do zakupu tej wersji PS5.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 695
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1125 dnia: Marca 19, 2024, 20:31:40 pm »
Digital Foundry omawia specyfikacje i dorzucili pewne nowości:



Podobnie jak z PS4Pro Sony udało się zwolnić trochę RAMu dla dev’ów. Dokładnie 1,2 GB.

Kyokushinman

  • Gagarin
  • *****
  • Rejestracja: 17-09-2009
  • Wiadomości: 11 112
  • Reputacja: 171
  • KRYTYK GROWY
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1126 dnia: Marca 20, 2024, 07:16:21 am »
Zawsze to coś.
Ta konsola zapowiada się na takiego Xboxa One X obecnej generacji.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 695
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1127 dnia: Marca 20, 2024, 09:31:29 am »
XOX to jednak był większy skok (na papierze) względem XO, tylko w związku z tym, nie został w pełni wykorzystany. PS5Pro wydaje się być ukierunkowane na konkretne zadanie (połączenie dwóch trybów wizualnych, czyli 60 klatek przy bardzo dobrej jakości obrazu i RT) i jeśli faktycznie je wypełni, to będzie dobrze. Przynajmniej nie powinno być poczucia, że sprzęt stać na więcej, ale wersja bazowa i chęci developerów ją ograniczają.

Myślę, że dobrze też trzymać kciuki za PSSR, bo wydaje się, iż Sony stawia na to także w kontekście PS6.

BoBaN

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 09-12-2006
  • Wiadomości: 26 004
  • Reputacja: 309
  • Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć dieslem.
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1128 dnia: Marca 21, 2024, 06:36:11 am »
Poprawcie mnie jeśli się mylę. Czyli dostaniemy ten sam procek i GPU, a rzekome 45% więcej mocy ma być uzyskane za pomocą jakiś software'owych sztuczek PSSR?

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 273
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1129 dnia: Marca 21, 2024, 07:55:22 am »
Mylisz się, ani to nie ma być ten sam sprzęt, ani pssr to nie jest software tylko kawałek odpowiedzialnego za liczenie tego hardwaru.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka


Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 695
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1130 dnia: Marca 21, 2024, 10:15:05 am »
Poprawcie mnie jeśli się mylę. Czyli dostaniemy ten sam procek i GPU, a rzekome 45% więcej mocy ma być uzyskane za pomocą jakiś software'owych sztuczek PSSR?

Procesor z grubsza ma być ten sam (choć kto wie, czy czegoś tam nie usprawniono), tylko lekko podkręcony (choć chyba tylko w specjalnym trybie, który przy okazji obniża delikatnie taktowanie GPU). CPU dostaje więc taktowanie wyższe maksymalnie o 10% (3,8 GHz). GPU zaś najprawdopodobniej nie ma szybszych zegarów, może nawet nieco wolniejsze (z wyliczeń na bazie podanych Teraflopów wychodzi chyba 2,18 GHz, gdzie bazowe PS5 ma 2,23 GHz, ale to tylko wyliczenia).

Samo GPU zaś to już nowsza technologia (RDNA 3 lub tzw. 3+) z dodatkami z jeszcze nowszych kart, nad którymi pracuje AMD. Teoretycznie, bo nie wiadomo, na ile te technologie pochodzą od AMD a na ile od Sony. Tak czy inaczej poza zmianą technologii, GPU dostało więcej jednostek obliczeniowych (60 CU vs 36 CU w PS5). Ostatecznie ma się to przekładać na wzrost wydajności w zastosowaniach rastrowych (czyli bez RT) o 45%. Ponadto układ ma mieć wydajniejsze zastosowanie Ray Tracingu, najprawdopodobniej dzięki lepszemu wsparciu sprzętowemu (nie jest jednak jasne, czy to coś na wzór Nvidi i ich Tensor cores czy to wciąż bardziej obciąża GPU - najprawdopodobniej to coś na wzór RTX'ów). Tutaj poprawa wydajności jest dwukrotna albo nawet trzykrotna, a w niektórych testach nawet czterokrotna.

APU dostało także moduł dla sztucznej inteligencji i to on ma właśnie być odpowiedzialny za jakość PSSR (bez tego byłoby to pewnie nieco lepsze FSR).

Tak czy inaczej, na papierze niby szału nie ma, choć jak na upgrade jest nieźle. W faktycznym zastosowaniu ponoć sprawdza się świetnie i faktycznie pozwala połączyć tryby jakości i wydajności w jeden.

DF już zaczęli snuć teorie, że GTAVI nie będzie miało 60 fps'ów, no bo CPU nie jest lepsze. Pracownik Rockstar już się do tego odniósł i stwierdził, że jest to ich target ;). Zakładam, że na zwykłej PS5 także, ale kto wie.

Tak czy inaczej, devsi są ponoć zadowoleni, konsola nie powinna być też strasznie droga (pewnie 499-599$), do tego napęd także będzie wymienny jak w obecnych modelach standardowej konsoli.

Marketingowo będzie to raczej ciężkie do sprzedania, ale z drugiej strony, to konsola raczej dla entuzjastów, czyli ok 10 mln potencjalnych odbiorców.
« Ostatnia zmiana: Marca 21, 2024, 10:18:37 am wysłana przez Zielarz »

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 976
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1131 dnia: Marca 21, 2024, 15:08:31 pm »
Ktoś mi wyjaśni, dlaczego CPU o takim taktowaniu nagle został okrzyknięty wąskim gardłem i do bani w ogóle to całe PRO? Digital Foundry ostatnio z obozu niebieskiego odbiło w kierunku Master Race, i to mocno mam wrażenie.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 695
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1132 dnia: Marca 21, 2024, 15:42:37 pm »
Chodzi o to, że jest obecnie narracja, między innymi prowadzona przez DF, iż obecne CPU w konsolach jest wąskim gardłem. Gry są mocnym obciążeniem dla CPU, więc jest problem z wyższą ilością klatek. Dlatego wiele osób liczyło na wyższe taktowanie, a przede wszystkim na CPU z nowszej serii. Dzięki temu oczekiwali 60 fps'ów w każdej lub większości gier.

Czy tak jest naprawdę, można polemizować, bo mamy jednak sporo gier z trybem wydajności. Fakt, nie zawsze jest stałe 60, ale czy to na pewno wina sprzętu? Oczywiście jest tutaj przerzucanie testami, gdzie niby widać, iż CPU jest wąskim gardłem, ale i tutaj można mieć pewne wątpliwości, bo te testy są różnie przeprowadzane. Ostatecznie to od dewelopera zależy, jak jego gra chodzi i czy korzysta bardziej z CPU, czy GPU.

A co do DF to oni raczej flirtują z MS od wielu lat, ale faktycznie PC jest dla nich na topie (co trochę zrozumiałe jest, w końcu to tam dzieje się najwięcej w kwestii sprzętu i nowinek technicznych).


andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 976
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1133 dnia: Marca 21, 2024, 15:58:17 pm »
DF spec od PC Alex Battaglia twierdzi, że CPU PS5 ma niskie wyniki wydajności single core, jak z resztą blacharskie AMD Ryzen. Śmieszna teoria imo, gdzie już ponad dekadę wałkowany jest temat projektowania silników tak aby lepiej wykorzystywały multi-core...

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 695
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1134 dnia: Marca 21, 2024, 16:33:04 pm »
Ale wciąż nie wykorzystują dobrze. I w grach i programach (przynajmniej niektórych), w najlepszym wypadku korzystają z kilku.

Dla mnie śmieszne jest coś innego. Przez całą poprzednią generację trzeba było robić gry pod Jaguara. Zen2 to spory przeskok, nawet pomimo, że PC ma masę znacznie lepszych opcji. Gry specjalnie się nie zmieniły, choć naturalnie jest więcej obiektów, doszło RT, więcej animacji, itd. CPU jest więc bardziej obciążone, ale wciąż raczej nie powinno być aż tak słabe. Myślę, że to jednak kwestia słabej optymalizacji. Jeśli to się nie zmieni, to nie ważne, o ile lepsze będzie CPU w PS6 i następnym Xboxie i tak będzie niewystarczające.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 976
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1135 dnia: Marca 21, 2024, 17:01:46 pm »
Ale wciąż nie wykorzystują dobrze. I w grach i programach (przynajmniej niektórych), w najlepszym wypadku korzystają z kilku.

Dla mnie śmieszne jest coś innego. Przez całą poprzednią generację trzeba było robić gry pod Jaguara. Zen2 to spory przeskok, nawet pomimo, że PC ma masę znacznie lepszych opcji. Gry specjalnie się nie zmieniły, choć naturalnie jest więcej obiektów, doszło RT, więcej animacji, itd. CPU jest więc bardziej obciążone, ale wciąż raczej nie powinno być aż tak słabe. Myślę, że to jednak kwestia słabej optymalizacji. Jeśli to się nie zmieni, to nie ważne, o ile lepsze będzie CPU w PS6 i następnym Xboxie i tak będzie niewystarczające.
Jedna rzecz jaka ewentualnie mogła by mieć sens, to chyba kwestia przygotowania assetów/geometrii do renderingu cpu->gpu. Im więcej geometrii, tym więcej roboty dla cpu??

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 695
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1136 dnia: Marca 21, 2024, 17:42:44 pm »
Aż tak nie zgłębiałem całego procesu, bo to jednak nie moja działka, jednak CPU bierze udział w procesie renderowania poprzez draw call'e, czyli zawołania o renderowanie konkretnych pixeli. W tym wypadku ilość ma znaczenie. Niemniej od jakiegoś już czasu słyszę, że jest to mniejszym problemem.

BoBaN

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 09-12-2006
  • Wiadomości: 26 004
  • Reputacja: 309
  • Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć dieslem.
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1137 dnia: Marca 21, 2024, 21:14:12 pm »
Dzięki Zielarz za wyczerpującą informację. Nie wiem czemu Sony boi się tak bardzo wyjść na rynek z konkretnym sprzętem bez szukania kompromisów. Liczyłem, że PS5 Pro to będzie maszynką, która spokojnie będzie wyświetlać gierki w 4k, 60fps i z RT. W dzisiejszych czasach, gdzie sporo osób wydaje często po kilka czy kilkanaście tysięcy na PC'ty, takie PS5 Pro w cenie około 4tyś zł byłoby dobrą ofertą. No cóż w takiej sytuacji poczekam na pierwsze porównania gier na PS5 i PS5 Pro czy warto w ogóle będzie zamieniać sprzęt na nowszy, bo na razie znowu mydlą oczy, że będzie wszystko super, ale specyfikacja na papierze nie daje na to gwarancji.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 695
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1138 dnia: Marca 22, 2024, 10:22:35 am »
Jest wiele powodów, dla których konsole w ogóle nie są tak potężne jak niektórzy by chcieli. Wszystko przede wszystkim rozchodzi się o pieniądze.

Konsole sprzedają się w dziesiątkach czy setkach milionów egzemplarzy. Większość z tego stanowią casuale, których nawet jeśli stać na droższą konsolę, o jej nie kupią, bo to tylko sprzęt do grania, często okazjonalnie. Dlatego konsole nie mogą być drogie. PS4Pro kupiło chyba ok 20-25 mln graczy - to i tak dużo według mnie, ale można założyć, że spora część z tej liczby to entuzjaści, którzy są skłonni wydać więcej. Takich, którzy kupili by konsolę za np. $1000 może być jeszcze mniej. Dla producenta konsol to za mało, w końcu zarabiać będzie na grach i akcesoriach, a przy tak małej liczbie sprzedanych egzemplarzy tego nie zrobi.

Same podzespoły są coraz droższe, a skoki technologiczne zwalniają, więc ciężko jest o wyraźnie mocniejszy sprzęt za dobre pieniądze. Kiedyś konsola mogła wyprzedać PC na starcie i kosztować przy tym dobre pieniądze. Te czasy minęły. Co do ludzi, którzy wydają po kilkanaście tysięcy na PC - ilu ich jest? Jak popatrzy się na statystyki sprzętu na Steam, tych z mocnymi komputerami nie ma aż tak wielu. Poza tym PC często służy im do innych rzeczy, w tym pracy. Konsola to sprzęt wyłącznie do grania (do pozostałych zastosowań nie jest konieczna, a już na pewno nie w tej cenie).

Należy też pamiętać, że większa wydajność, to większe zużycie prądu oraz więcej ciepła do odprowadzenia. Te urządzenia nie mogą zużywać za dużo energii, bo może to mieć wpływ na konsumenta, ale i cenę (firmy płacą wyższy podatek, gdy sprzęt przekracza normy). Kwestia chłodzenia to znowu hałas. Mam w PC RTX 3090 i przy obciążeniu to jest odrzutowiec. Nie chciałbym grać w takich warunkach (ale konsola pewni mogłaby być nieco cichsza, w końcu karta graficzna ma też kości z pamięcią dp chłodzenia).

W kwestii mocy konsol Pro - one nie mogą być znacząco silniejsze, bo to upgrade, a nie nowa generacja. Wciąż bazą jest i będzie wersja zwykła, bo kupiło ją już ponad 50 mln graczy, a do końca generacji dojdzie jeszcze 20-40 mln. W takim razie nawet jeśli Pro byłoby znacznie silniejsze, byłby to sprzęt ledwo wykorzystany. Gry muszą działać na słabszej konfiguracji, więc nie zrobi się nic specjalnego, co uciągnie tylko Pro. Teoretycznie developer może pokusić się o dodatkowe efekty i rozwiązania, ale oznacza to więcej pracy, co obecnie raczej nie jest mile widziane. Dlatego i tak skończyłoby się pewnie na natywnej rozdzielczości i 60 klatkach (lub 120) i tyle. W zasadzie to samo ma dawać obecne Pro, choć przy rekonstrukcji obrazu (co z resztą nawet na mocarnych PC jest zalecane).

Jedyne co producenci konsol mogliby zrobić to wprowadzić od razu dwa modele - czyli jak zrobił Microsoft, tyle, że powinno to być lepiej rozwiązane. Jeden bazowy za te $499, drugi może $999. Tańszy wciąż byłby kotwicą, ale od początku generacji, więc od razu można by to mieć na uwadze. Pewnie dałoby się to rozwiązać lepiej niż XSS - pewne kwestie musiałyby być takie same w obu, np. szybkość RAMu, ilość może także (choć może i mocniejsze mogłyby dostać kilka GB więcej). CPU to musiałaby być ta sama rodzina, ta sama ilość rdzeni. GPU mogłoby liczyć na największy skok, ale i tutaj trzeba by uważać. Gdyby i Sony i MS tak podeszli do tematu i odpowiednio przygotowaliby do tego dev'ów (przy tym także nałożyli na nich obostrzenia co do kompatybilności) to może dałoby radę. Tylko taka sytuacja to znowu więcej pracy i w sumie zaczyna przypominać PC, a przecież konsole miały tą przewagę, iż ma się jedną, przewidywalną specyfikację.