Autor Wątek: Newsy mniejsze i większe  (Przeczytany 283827 razy)

0 użytkowników i 9 Gości przegląda ten wątek.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 683
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: Newsy mniejsze i większe
« Odpowiedź #2280 dnia: Maja 07, 2024, 17:27:14 pm »
Cóż prezes Embracera jest kretynem i zrobił sporo złego dla branży, ale właśnie, jest kretynem, który nie ma "nieskończonych" funduszy. Jak zatem opisać działanie Microsoftu, najbogatszej korporacji, która przecież niedawno wydała ok $70 mld na ActiBlizz, a następnie zaczęła ciąć wydatki. Tym razem ich ofiarą padły cztery studia Bethesdy, Arkane Austin (twórcy Redfall, w sumie decyzja dość spodziewana), Alpha Dog Studios, Roundhouse Games i... Tango Gameworks (twórcy Evil Within, Ghostwire: Tokyo i Hi-Fi Rush -  tego chyba nikt się nie spodziewał, szczególnie po sukcesie tej ostatniej produkcji).

Czuję, że to nie koniec, w końcu jest tam jeszcze trochę developerów, którzy nie zarabiają kokosów (Double Fine Productions, Ninja Theory, Turn10, 343, a nawet Coalition). MS ładnie powiększył swoje portfolio studiów, jednak porażka Xboxa jako konsoli i zahamowany rozwój Game Passa przy wielkich kosztach, jakie firma ponosi na jego utrzymanie, to widać za dużo jak na korporację z Redmond. Masa studiów, które trzeba teraz utrzymać jest także sporym obciążeniem (ten sam problem co u Embracera).

Mikami chyba wiedział co się stanie i opuścił firmę z wyprzedzeniem...

Kyokushinman

  • Gagarin
  • *****
  • Rejestracja: 17-09-2009
  • Wiadomości: 11 102
  • Reputacja: 171
  • KRYTYK GROWY
Odp: Newsy mniejsze i większe
« Odpowiedź #2281 dnia: Maja 07, 2024, 17:32:09 pm »
Szkoda.
The Evil Within 3 już nie zobaczymy.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 683
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: Newsy mniejsze i większe
« Odpowiedź #2282 dnia: Maja 07, 2024, 17:52:58 pm »
Szkoda, a pewnie będzie jeszcze gorzej. Pozostaje mieć nadzieję, że MS szybciej zrezygnuje ze swoich pierwotnych planów dotyczących GP. Niestety chyba jednak jest na to za wcześnie. Poza tym, nawet gdy to zrobią, pytanie, czy te wszystkie studia będą im potrzebne (raczej nie). Jak już kiedyś pisałem, GP może przynieść więcej złego niż dobrego dla branży, zwłaszcza jeśli się nie przyjmie.

lupinator

  • Towarzysz
  • ***
  • Rejestracja: 14-06-2023
  • Wiadomości: 194
  • Reputacja: 2
Odp: Newsy mniejsze i większe
« Odpowiedź #2283 dnia: Maja 07, 2024, 22:44:47 pm »
Ja tylko powiem że pies je*ał Microsoft🙂‍↕️ zaorali studio które zrobiło im jedną z dwóch dobrych wyłącznych gier ostatnich miesiący plus Arkane i szanse na kolejnego immersive sima w postaci nowego Preya. Spencer musi odejść.
« Ostatnia zmiana: Maja 07, 2024, 22:46:48 pm wysłana przez lupinator »

Moldar

  • Łajka
  • *****
  • Rejestracja: 29-12-2005
  • Wiadomości: 7 981
  • Reputacja: 132
Newsy mniejsze i większe
« Odpowiedź #2284 dnia: Maja 07, 2024, 23:25:20 pm »
Co wy z tym prey, jak zenimax zachciało się redfall to podczas produkcji odeszła znaczna część ekipy odpowiedzialna za tamtą grę. Studio pewnie było widmem ze słabymi devami, zero zaskoczenia. Tango jest mało zrozumiałe, mogli być fajnym studiem do mniejszych i ciekawych produkcji.
« Ostatnia zmiana: Maja 07, 2024, 23:27:04 pm wysłana przez Moldar »

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 683
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: Newsy mniejsze i większe
« Odpowiedź #2285 dnia: Wczoraj o 09:41:19 »
jak zenimax zachciało się redfall to podczas produkcji odeszła znaczna część ekipy odpowiedzialna za tamtą grę. Studio pewnie było widmem ze słabymi devami, zero zaskoczenia.

Niestety tak, za niezbyt mądre decyzje szefostwa zapłaciło całe studio, choć śmiem twierdzić, że sytuacja była do uratowania. Problem w tym, że MS stać na zachowanie i ratowanie tych developerów, co też powinno być w ich interesie, ze względu np. na Game Passa. Nie dotyczy to tylko MS, czy branży gier, a całego systemu, w którym żyjemy. Niemniej kto jak nie najbogatsza firma może sobie pozwolić na zmiany?

Zamknięcie Tango to dziwna sprawa, zwłaszcza, że MS tak niby zależy na ekspansji na azjatyckie rynki, a i mieli sukces ostatnio, choć taki wirtualny (bo GP).

MS najwyraźniej nie chce już mniejszych i ciekawszych projektów, tylko duże i znane IP. Dziwne, bo tym nie napompują usługi, ale być może i to zaczyna schodzić na dalszy plan. Właśnie, plan. Obecnie ciężko nawet stwierdzić co MS chce zrobić, jak widzi przyszłość marki. Ich poprzednie plany się rozjechały, a w dywizję wpompowano ogromne pieniądze i teraz trzeba to utrzymać, albo zaorać (co wywołałoby ogromne trzęsienie ziemi w branży i hate ludzi).

W sumie nie zdziwię się, jeśli MS będzie powoli wygaszał tę część działalności. Będą działać bardziej jako wydawca dużych IP i usług na wszystko. Sprzęt jakiś wyjdzie, ale będzie to bardziej PC niż konsola, ale sygnowana logo Xboxa (może nawet pokuszą się o kilka wersji sprzętowych, w tym taką high end, do tego handheld). Może przyciągnie to trochę pecetowców i pozwoli na powolny wzrost GP. Część studiów będzie powoli zamykana (te mniejsze i mniej rentowne). Generalnie Xbox wróci trochę do stanu sprzed tej generacji, choć dzięki ActiBlizz i Bethesdzie będą mieli gry, a dzięki wypuszczaniu ich na inne systemy sprzedaż będzie lepsza. To może być dochodowy biznes (choć musieli za niego najpierw zapłacić te $77 mld), tylko jakoś mi to nie pasuje do MS. Oni zawsze mierzą w jak największy zysk i dominację.

Może przeczekają w ten sposób czas aż streamowanie gier będzie miało sens, ale i to wydaje się zbyt odległe dla firmy, która lubi działać agresywnie, o ile zyski się zgadzają.

Kyokushinman

  • Gagarin
  • *****
  • Rejestracja: 17-09-2009
  • Wiadomości: 11 102
  • Reputacja: 171
  • KRYTYK GROWY
Odp: Newsy mniejsze i większe
« Odpowiedź #2286 dnia: Dzisiaj o 07:02:37 »
Teraz doszło do mnie, że o Dishonored 3 i Prey 2 to mogę sobie pomarzyć, bo kto niby to zrobi jak druga ekipa tworzy Blade.
Niedługo pewnie kolejna kasacja. Ninja theory?
Marketing Hellblade 2 jest zerowy, trafia do gp, jest walking simem, tworzą milion lat itd.
Śmieszne jest, że zatrudnili tyle zespołów które tak na dobrą sprawę jeszcze nic nie zrobiły i teraz będą zwalniać. Perfect Dark i Fable to też pewnie w gruzach.
Jak na razie mój czarny scenariusz niestety coraz bardziej się spełnia.



Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 683
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: Newsy mniejsze i większe
« Odpowiedź #2287 dnia: Dzisiaj o 09:51:52 »
Teraz doszło do mnie, że o Dishonored 3 i Prey 2 to mogę sobie pomarzyć, bo kto niby to zrobi jak druga ekipa tworzy Blade.

Dokładnie tak, tym bardziej, że Arkane Lyon pewnie też nie może czuć się bezpiecznie. Blade wydaje się takim średnim projektem, jeśli ma od tego zależeć przyszłość studia. Arkane Austin ponoć chciało zrobić grę open world w świecie Dishonored.

Niedługo pewnie kolejna kasacja. Ninja theory?
Marketing Hellblade 2 jest zerowy, trafia do gp, jest walking simem, tworzą milion lat itd.

Dokładnie tak, Hellblade to nie jest prawdziwy blockbuster AAA, który sprzeda się w milionach egzemplarzy (przez Game Passa to w zasadzie się nie sprzeda). Jestem przekonany, że koszt produkcji znacząco wzrósł, bo gra powstaje długo, choć z drugiej strony to wciąż mniejsza produkcja, do tego pokazówka UE5. Poza Hellblade 2 NT robi następne eksperymenty. W teorii było to ok, bo dawało coś innego do worka GP, ale przy obecnych ruchach M$ już im na tym chyba nie zależy (zaraz napiszę o tym więcej, bo jest news ;) ). Już Verge pisze, że HB2 trafi na PS5, co ma sens, ale wątpię żeby to ocaliło studio, raczej będzie próbą zwrotu kosztów.

Śmieszne jest, że zatrudnili tyle zespołów które tak na dobrą sprawę jeszcze nic nie zrobiły i teraz będą zwalniać. Perfect Dark i Fable to też pewnie w gruzach.

Tak, kupowali sporo mniejszych zespołów dla prestiżu i żeby mieć się czym chwalić na E3. Tylko nawet te studia nie były zbyt płodne, a przecież od ich zakupu minęło sześć lat! Nie są to studia klepiące gry AAA.

Perfect Dark to projekt, którego nawet nie trzeba było zaczynać, a już na pewno nie było rozsądne robienie z tego wielkiego projektu. Tak wielkiego, że wewnętrzne studio, utworzone tylko po to, aby zrobić tę grę, nie dało sobie rady. Ba, nawet się nie uformowało w pełni. Teraz Cristal Dynamics nad tym siedzi i także zastanawiam się, po co? W końcu mają co najmniej dwie gry z serii Tomb Raider (z czego jedna powstaje w większości w innym studiu ;) ), pitchują właśnie kolejny duży projekt (ale to także nie ma powstawać głównie u nich), do tego chyba przymierzali się do czegoś w świecie Legacy of Kain. Zakładam, że finansowo nie jest dobrze, więc postanowili wejść w współpracę z M$ aby studio mogło funkcjonować normalnie.

Fable to kolejny ciekawy przypadek. Dawanie gry RPG producentowi gier wyścigowych mądre raczej nie jest, ale mamy przykład(y?), gdzie coś podobnego się udało - Criterion zrobiło w końcu Blacka, choć RPG jest bardziej skomplikowane niż shooter nastawiony na widowiskowość (co pokrywało się z serią Burnout). Playground na pewno ma ludzi od techa, który są w stanie to ogarnąć, ale cała reszta wymaga zatrudnienia. I tak też było, zatrudniali na potęgę, ale czy tak da się zbudować zespół, który z marszu pociągnie grę AAA? Jeszcze w strukturach M$, gdzie masz kontrakt na 18 miesięcy a potem won? Wciąż jednak mam nadzieję, że Fable to nie tylko ładny trailer z poprzedniego E3, ale zobaczymy. W czerwcu będzie czas na powiedzenie "sprawdzam".

A teraz kolejny "złoty" news - Matt Booty, ten nieudacznik, który zarządza studiami Xboxa, powiedział pracownikom, że "potrzebują gier mniejszych, które dają im prestiż i nagrody". Jak to się ma do tego, co zrobili dwa dni wcześniej?! Tam naprawdę pracują ludzie upośledzeni, bo decyzje, które podejmują i to, jak je potem tłumaczą, nie ma sensu. To w końcu potrzebują gier znanych IP AAA, czy także gier mniejszych? Kto je będzie robił, skoro zamykają studia od takich projektów?

M$ to jest śmietnik, którego już się chyba ogarnąć nie da. Skoro ludzie, którzy przez lata podejmowali złe decyzje i doprowadzili firmę do takiego stanu, wciąć tam pracują, to widać tego właśnie chce szefostwo korporacji. Wydawać $70 mld po to, żeby ogłaszać wzrost przychodów (bo bez ActiBlizz dział Xboxa notuje spadek).
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 09:57:31 wysłana przez Zielarz »

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 263
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: Newsy mniejsze i większe
« Odpowiedź #2288 dnia: Dzisiaj o 09:59:29 »
Blade wydaje się takim średnim projektem
Czy ja wiem? MArketingowo to jest na pewno dużo większa siła niż jakakolwiek marka Arkane. I może w końcu byłby to sukces sprzedażowy tego studia przy odpowiednim marketingu.


Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 683
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: Newsy mniejsze i większe
« Odpowiedź #2289 dnia: Dzisiaj o 10:34:11 »
Raz, gry Marvela są raczej średnie, Guardians of the Galaxy to było miłe zaskoczenie, a Spider Man ma za sobą Sony. Po drugie, Blade sam w sobie nie jest tak popularny. Gdyby go zestawić z filmem (który ma problemy, a do tego Marvel po End Game pikuje w dół), to może byłoby bardziej korzystnie. Mam też obawy co do samego studia - nie wiem, czy twórcy Dishonored to dobra ekipa do tego. Niemniej nie mogę napisać, że na pewno to się nie uda, ale mam co do tego duże zastrzeżenia. Na końcu i tak jest Game Pass, który stanowi kolejne ograniczenie.