Autor Wątek: PlayStation 5 - Temat Główny  (Przeczytany 190057 razy)

0 użytkowników i 6 Gości przegląda ten wątek.

lupinator

  • Towarzysz
  • ***
  • Rejestracja: 14-06-2023
  • Wiadomości: 191
  • Reputacja: 2
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1040 dnia: Grudnia 11, 2023, 18:06:56 pm »
Ja kilka postów wyżej się wyżywam na slimie, bo uważam go za paskudztwo, ale pro wymieniam od razu. Zespoły dostają devkity więc na pewno w końcu wycieknie specyfikacja. W sieci na razie lata coś takiego, ale nie wiem ile w tym prawdy - raczej podchodziłbym ostrożnie.


Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1041 dnia: Grudnia 11, 2023, 18:59:45 pm »
Tak, niektórzy już to biorą za pewniaka, ale jak tu widzę kilka zgrzytów.

Po pierwsze źródło było zbyt dokładne - według mnie devsi takich rzeczy nie wiedzą. Programistów to nie interesuje (o czym sam się przekonałem w przypadku PS3 i PS4), a i dokumentacja chyba nie zawiera takich informacji. W przypadku PS5 szybciej wyciekły zdjęcia dev-kitów niż sama specyfikacja (bo to może zrobić każdy). Chyba, że wyciek nie pochodzi od developeów, ale w takim razie musiałby to być ktoś z Sony, a to jest mało prawdopodobne.

Po drugie, taktowanie GPU - tutaj widzę ktoś sobie dopowiedział, bo oryginalnie według plotki było 2 GHz, czyli mniej niż PS5 ma obecnie. Według mnie, nawet jeśli będzie to nowsza technologia i więcej CU, mniejsze taktowanie może być problemem. Cerny o tym mówił i PS5 w praktyce to potwierdziło - wyższe taktowanie bywa lepsze lub równe większej ilości jednostek obliczeniowych. Mogłoby się okazać, że gry, które się już ukazały, działałyby gorzej. Sony raczej lubi proste rozwiązania i do tego takie, które po prostu działają bez testowania każdej gry. Dlatego taktowanie będzie przynajmniej na tym samym poziomie. Dodatkowo nie wyglądałoby to dobrze marketingowo - nowszy sprzęt, a ma mniej.

Po trzecie, jest jeszcze postać Keplera, który od dawna ujawnia różne szczegóły na temat chipów od AMD. Według niego, Pro ma 60 CU (choć ostatnio naprostował, że nie będzie to 60 aktywnych z 60 tylko 60 z 64) i raczej nie będzie w 4nm. O ile dobrze pamiętam, mowa była nawet o 6nm, czyli tylu ile obecnie...

Generalnie wygląda to tak jakby ktoś chciał w miarę rozsądny sposób spreparować specyfikację, ale przy braku pewnej wiedzy (ewentualnie zastosował celowe zmiany, aby nie było, że powtarza innych). Tak czy inaczej pewnie nie pomyli się bardzo. CPU pewnie zostanie takie samo, tylko trochę podniosą taktowanie (3,8-4 GHz). GPU w najlepszym razie będzie RDNA 3, ale może będzie zmodyfikowane o lepsze wsparcie dla RT (przez samo Sony, albo z RDNA 4). Taktowanie może będzie wyższe (2,5 GHz), ale raczej nie jakoś wyraźnie. Może będzie także coś do lepszego skalowania rozdzielczości. Reszta to już raczej bez zmian (może z wyjątkiem szybkości pamięci). Cudów tu nie będzie, bo to jednak upgrade, a nie nowa generacja. Procentowo to nawet nie będzie pewnie skok x2 jak z PS4Pro. Mimo wszystko może zapewnić lepsze osiągi (np. dla VR2), ale bardziej poprzez sprytne podejście i przerzucenie RT na dedykowany sprzęt.

Pytanie jak to sprzedać, bo dla casuala 4K było czymś bardziej "namacalnym" niż RT. To, że gracze corowi się skuszą to pewniak, ale nie ma ich dużo.


lupinator

  • Towarzysz
  • ***
  • Rejestracja: 14-06-2023
  • Wiadomości: 191
  • Reputacja: 2
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1042 dnia: Grudnia 11, 2023, 21:56:56 pm »
Nie znam się na tyle żeby samemu coś z tego wyczytać, ale z tego co piszesz to nie napawa super optymizmem. Liczyłem na upgrade ns poziomie co najmniej PS4 PRO. Mam też nadzieję, że zadbają o dostępność, bo to co się ze sprzętem dzieje to śmiech. Nie da się nawet normalnie kupić jechanego przez wszystkich Portala.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 976
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1043 dnia: Grudnia 12, 2023, 10:10:34 am »
Jeśli tylko udałoby się mi sprzedać podstawową wersję w miarę rozsądnie, PROsiaka brałbym bez gadania. Jaki by nie był, pod warunkiem solidnej zmiany w RT. RT to technologia przyszłości, z chęcią zagrałbym w Alana z RT i w normalnej rozdzielczości zamiast ziarnistego do przesady z marnym FSR2, jak to mamy teraz na obecnej wersji konsoli.

Wysłane z mojego ELE-L09 przy użyciu Tapatalka


Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1044 dnia: Grudnia 12, 2023, 11:22:00 am »
To jest tylko moje gdybanie. Trochę moich własnych wniosków, trochę opinii innych ludzi, którzy więcej siedzą w sprzęcie. Niestety obecnie będzie coraz trudniej o duże skoki. To nie są lata 90 i początek 2000, gdzie faktycznie mieliśmy skoki technologi. O ile się nie mylę wytwarzanie chipów w 3nm (albo to było 2nm) to chyba będzie ściana, na której cały proces pomniejszania się zatrzyma (będzie oczywiście usprawniana, ale w obrębie tego ograniczenia). A to dzięki temu mieliśmy zmniejszanie energii, zwiększanie wydajności i mniej wydzielanego ciepła. Potrzeba czegoś zupełnie nowego, przełomu, który otworzy drogę do lepszej technologii.

PS5 Pro powstaje w innych okolicznościach niż PS4 Pro. Obecnie trudno jest ciąć koszty produkcji, dlatego konsole nie tanieją a nawet drożeją. Choć jest w tym strategia korporacji, to nie jest to jedyny powód. W końcu tańsze konsole sprzedają się jeszcze lepiej, a to oznacza więcej sprzedanych gier i akcesoriów, oraz rozrost usług. Producenta musi jednak na to stać. Śmiesznie się czyta tematy na forach, gdzie użytkownicy prześcigają się w specyfikacjach marzeń, ale są one nierealne ze względu na koszt. Konsole są uwiązane przez ograniczenia, których na PC nie ma - tzn. są, ale gracze je akceptują kupując dany sprzęt. Nie są to jednak ilości, w które celują producenci konsol. Wzrost wydajności, to większe zużycie energii, więcej wydzielanego ciepła i większy koszt. Dlatego ważny jest odpowiedni balans co właśnie Sony czy MS robią.

PS4 Pro miało cenę 400$, czyli tyle co PS4 podczas premiery. Teraz pewnie będzie podobnie, czyli 500$ lub ewentualnie 600 (co myślę, że jest bardzo prawdopodobne, o ile PS5 Slim nie spadnie o 100$). W tej cenie nie da się dużo upchać, a trzeba pamiętać o ograniczeniach zużycia energii (o ile dobrze pamiętam, urządzenia o większym zapotrzebowaniu "płacą" większy podatek).

PS4Pro wchodziło jednak jako konsola do 4K. Było to coś "namacalnego" marketingowo. Teoretycznie sprzęt mógł robić więcej niż tylko wyższą rozdzielczość, ale ostatecznie razem z XOX dostawały głównie to ewentualnie jeszcze tryb wydajności. Reszta to były małe usprawnienia - fajnie, że były, ale te konsole mogły więcej (zwłaszcza Xbox).

PS5Pro raczej nie będzie konsolą do 8K (choć naturalnie może dawać możliwości lepszego skalowania), bo ten rynek jest jeszcze mały i w przypadku gier mało interesujący. Czyli w teorii będzie bazowało na małych usprawnieniach, jeśli developerom będzie się chciało. Wzrost wydajności pójdzie pewnie na wyższą natywną rozdzielczość i bardziej stabilny frame rate. Według mnie to trochę mało (w kwestii różnicy), tym bardziej, że będzie zależało od developerów. Lepszy Ray Tracing to znowu coś, co da wymierne korzyści, bo raczej skupią się na większej ilości obiektów, lub lepszej jakości odbić, ale pewnie nic poza tym. Może RT zagości w trybach wydajności, ale nie jest to pewne, bo znowu wymaga więcej pracy. Dlatego wciąż uważam, że wersje Pro w tej generacji są zbędne, chyba, że zmieni się do nich podejście twórców. Jeśli faktycznie przysiedliby do tego, wtedy można dodać więcej - Path Tracing pewnie nie, ale może cienie, Global Illumination oraz odbicia razem.

Tak czy inaczej, cudów raczej nie będzie, ale entuzjaści i tak kupią. Lepszy sprzęt pewnie będzie lepiej wykorzystywany na początku następnej generacji, tak jak było w tej (tryb Pro mógł zapewnić PS5 lepszą wydajność bez patchy, do tego rozdzielczość w zwykłych PS4 była mocniej redukowana). Według mnie ważniejsze jest, aby twórcy lepiej optymalizowali swoje silniki pod obecny sprzęt, da to większe korzyści ;).

Moldar

  • Łajka
  • *****
  • Rejestracja: 29-12-2005
  • Wiadomości: 7 978
  • Reputacja: 132
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1045 dnia: Grudnia 12, 2023, 12:17:07 pm »
Przy 4k marketingowo mieli zdecydowanie łatwiej, że nawet janusz się zainteresował, RT się nie zainteresuje.

Będzie konsola dla pro graczy.

lupinator

  • Towarzysz
  • ***
  • Rejestracja: 14-06-2023
  • Wiadomości: 191
  • Reputacja: 2
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1046 dnia: Grudnia 12, 2023, 12:28:52 pm »
Z ciekawostek widziałem jeszcze przeciek, że nowy prosiak wróci do czarnego koloru. Do tego Sony pracuje nad nowym padem i może wyjdzie do w komplecie. Na pewno ostatnio mówiło się o padzie który będzie podświetlał przyciski np. w tutorialu będzie migał X do naciśnięcia na padzie zamiast na ekranie. Ostatnio miałem okazję pykać z casualami to wydaje mi się to strzał w 10.

Moldar

  • Łajka
  • *****
  • Rejestracja: 29-12-2005
  • Wiadomości: 7 978
  • Reputacja: 132
PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1047 dnia: Grudnia 12, 2023, 12:51:36 pm »
Mmm, w wyobraźni już widzę ten czas pracy na baterii.

Ale nowy pad to obstawiam wraz z ps5 jednak.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 12, 2023, 13:20:13 pm wysłana przez Moldar »

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1048 dnia: Grudnia 12, 2023, 13:30:28 pm »
Przy 4k marketingowo mieli zdecydowanie łatwiej, że nawet janusz się zainteresował, RT się nie zainteresuje.

Dokładnie. Do tego jak ktoś miał TV 4K, lub planował taki kupić, to naturalnym było, że Pro do niego pasuje lepiej niż zwykła wersja.

Do tego każda gra miała wyższą rozdzielczość i jakiś HDR, więc był skok jakościowy. PS5 Pro na coś takiego liczyć nie może, to będą niuanse.

Z ciekawostek widziałem jeszcze przeciek, że nowy prosiak wróci do czarnego koloru. Do tego Sony pracuje nad nowym padem i może wyjdzie do w komplecie. Na pewno ostatnio mówiło się o padzie który będzie podświetlał przyciski np. w tutorialu będzie migał X do naciśnięcia na padzie zamiast na ekranie. Ostatnio miałem okazję pykać z casualami to wydaje mi się to strzał w 10.

Ciekawe, ja chciałem podświetlanych przycisków, w kolorach jak z Dual Shocków ;). Ale to tylko taki bajer. Dla casuali może faktycznie będzie to przydatne. Tylko w takim razie ja bym to widział jako pad podstawowy, a więc dopiero z PS6.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 976
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1049 dnia: Grudnia 12, 2023, 13:39:55 pm »
Moim zdaniem argumentem sprzedającym będzie RT. Nvidia zrobiła tej ficzy fajny PR, każdy kojarzy porównania RTX ON vs RTX OFF. Jeśli chodzi o devow, REDzi zrobili świetna robotę z trybem Overdrive w CP, Remedy pokazało topowe wizualia z pięknymi odbiciami dzięki RT. Jest jeszcze UE5 z hardwarowym Lumen. RT jest znacznie mocniejszym argumentem marketingowym niż rozdzielczość.

Wysłane z mojego ELE-L09 przy użyciu Tapatalka


Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1050 dnia: Grudnia 12, 2023, 14:32:27 pm »
Patrzysz na skalę mikro a nie makro. Dla corowego gracza RT jest jakimś featurem, bo też wcale nie najważniejszym. Pewnie spora część graczy (obserwacja własna) mając do wyboru RT lub 60 klatek wybiera to drugie. Czy przyjmą RT przy 60 klatkach? Jasne, ale to dodatek. Natomiast większość graczy to casuale, którzy nie odróżnią RT od SSR. Dla nich featurem jest to, że w ogóle są odbicia, a nie jak są robione. Dlatego zmian w RT nie dostrzegą i nawet ciężko to im pokazać.

Samo RT zaś to wciąż pieśń przyszłości, bo dalej jest za bardzo zasobożerne. Nie każda gra tego używa, a tym bardziej z dobrymi rezultatami (jakość, ale i ilość featurek). Path Tracing to jeszcze dalsza kwestia, bo gry które z tego korzystają można wyliczyć na palcach jednej ręki, a do tego potrzeba kart za grube pieniądze. Jak sobie rzucisz okiem na zestawienie GPU na Steamie za listopad w czołówce są karty, które albo nie mają sprzętowego wsparcia dla RT, albo mają, ale to słabsze modele poprzednich generacji. Topowe modele stanowią mały procent (4090 chyba poniżej 1%).

O RT jest faktycznie głośno przez Nvidię, bo potrzebowali czegoś, aby pchnąć sprzedaż kart. Wyskoczyli więc z RT, co niby jest fajne, ale jak napisałem, za wcześnie na powszechne zastosowanie (a takowe właśnie ma najwięcej sensu, bo np. ułatwiłoby to pracę devom). Niemniej powoli branża musiała się tym zainteresować, co właśnie wymusiła Nvidia. Teraz jest podobna sytuacja z AI, a nawet większa, bo ma to zastosowanie wykraczające poza gry. To jest teraz konik Nvidii i ciekawe, czy nie odbije się to na kartach graficznych.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 976
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1051 dnia: Grudnia 12, 2023, 15:19:36 pm »
Ok, przejrzałem Steamowe rankingi, bardzo dużo jest RTX 2050, 3xxx, 4xxx i szczerze to jestem wręcz zaskoczony, bo zawsze mówiło się, że 1050 będzie królować jeszcze przez X lat. Modele 2050 i wyżej to moim zdaniem przyzwoite minimum do RT, które będzie lepsze niż na obecnych konsolach, a Steamowe top 20 GPU to właśnie te modele. Gry na takich niższych modelach GPU będą renderowanie w 1080p@30 albo i niżej , ale dzięki DLSS blacharz dostaną w miarę fajny obrazek. Widząc takie statystyki, nie mogę się zgodzić z tym, że RT to jakaś odległa pieśń przyszłości, żelazo jest na miejscu, dorzuć do tego PS5 PRO z hw wsparciem technologii + porządna technologia skalowania i uważam, że możesz śmiało tworzyć gry z RT w standardzie.

Wysłane z mojego ELE-L09 przy użyciu Tapatalka


Moldar

  • Łajka
  • *****
  • Rejestracja: 29-12-2005
  • Wiadomości: 7 978
  • Reputacja: 132
PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1052 dnia: Grudnia 12, 2023, 15:33:57 pm »
Znajomy janusz gejmingu kiedyś kupił ps4 pro, jarał się grafiką, wpadł do mnie gdzie też miałem pro i zapytał dlaczego moje wygląda inaczej.

Miał slima

To będzie zdecydowanie trudniej sprzedać od poprzedniej generacji, RT nic dla większości nie mówi i tego nie zobaczy na obrazkach.

Ale playstation jest teraz na fali, więc dzięki temu mogą dać radę.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1053 dnia: Grudnia 12, 2023, 16:44:51 pm »
Nie mam czasu na wnikliwe analizy i porównania, ale wziąłem za przykład Wake'a i zestawienie GPU. Najlepszy z rodziny RTX 2000 było 2080Ti (czyli topowy przedstawiciel) a i efekt był średni (poniżej 30 fpsów, ai tak chyba nie było wszystko na maksa). Trzeba iść na kompromisy, aby to jakoś chodziło, a to jeszcze bez Path Tracingu było.

Jak już napisałem, jasne, odpalisz RT na pewnych sprzętach (w tym konsolach), ale efekty tego będą różne. Idziesz na kompromisy, bo sprzęt nie daje rady. Nie jest tak, że możesz swobodnie z tego korzystać i to w pełni (cienie, GI, odbicia, lub Path Tracing), tym bardziej, że poza RTX'ami w tym zestawieniu sporo jest też kart starszych. Popatrzyłem jeszcze na CP2077 z Path Tracingiem i bez DLSS jest słabo (1440p) na naprawdę mocnych kartach. To po prostu jest za ciężkie, a nie jest tak, że CP ma wszystko świetnie wykonane.

To co ja bym chciał to pełne RT lub PT w każdej grze, tak aby nie trzeba było polegać na starych rozwiązaniach (np. SSR, wypalanie GI i oświetlenia) i mieszaniu ich z RT. Wtedy mówilibyśmy faktycznie o powszechnym użyciu RT co miałoby dobry wpływ na stronę wizualną dla graczy i developerów.

Ale playstation jest teraz na fali, więc dzięki temu mogą dać radę.

Myślę, że i tak sprzeda się, a i Sony nie ma pewnie wielkich oczekiwań. PS4Pro nie sprzedawało się rewelacyjnie, ale to było wystarczające. Teraz będzie może trochę gorzej (chyba, że będzie za 499$). 
« Ostatnia zmiana: Grudnia 12, 2023, 16:47:55 pm wysłana przez Zielarz »

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 976
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1054 dnia: Grudnia 12, 2023, 16:58:18 pm »
To o czym piszesz, to optymalny scenariusz dla wszystkich, zarówno graczy jak i devów. Wiadomo, że z RTX 2060 będziesz grać w Alana 2 tak na prawdę w 720p skalowanym do 1080p, chcąc ciągnąć efekty RT, no ale zawsze to już coś. Liczy się możliwość wyboru. Mi osobiście bardzo podoba się implementacja RT w Metro Exodus. Tam mieliśmy chyba tylko odbicia + cieniowanie, tego wystarczyło do łapania momentami zrzutów jak z CGI. Gra działa całkiem fajnie na zwykłej PS5. W tej generacji nie dostaniemy full pakietu, ale to co jest osiągalne, to moim zdaniem mała rewolucja. Jeśli PRO przyczyni się do rozpowszechniania tej technologii na większą skalę, to wydaje mi się że będzie to strzał w 10.

Wysłane z mojego ELE-L09 przy użyciu Tapatalka


lupinator

  • Towarzysz
  • ***
  • Rejestracja: 14-06-2023
  • Wiadomości: 191
  • Reputacja: 2
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1055 dnia: Grudnia 12, 2023, 18:13:34 pm »
Jest dostępne podsumowanie PlayStation: https://wrapup.playstation.com/pl-pl

U mnie top to

Baldurs Gate 3
Cyberpunk 2077
Hitman World of Assassination
Hogwart Legacy
Spider Man 2

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1056 dnia: Grudnia 13, 2023, 12:12:13 pm »
To o czym piszesz, to optymalny scenariusz dla wszystkich, zarówno graczy jak i devów. Wiadomo, że z RTX 2060 będziesz grać w Alana 2 tak na prawdę w 720p skalowanym do 1080p, chcąc ciągnąć efekty RT, no ale zawsze to już coś. Liczy się możliwość wyboru. Mi osobiście bardzo podoba się implementacja RT w Metro Exodus. Tam mieliśmy chyba tylko odbicia + cieniowanie, tego wystarczyło do łapania momentami zrzutów jak z CGI. Gra działa całkiem fajnie na zwykłej PS5. W tej generacji nie dostaniemy full pakietu, ale to co jest osiągalne, to moim zdaniem mała rewolucja. Jeśli PRO przyczyni się do rozpowszechniania tej technologii na większą skalę, to wydaje mi się że będzie to strzał w 10.

O tym od początku pisałem - o powszechnym i optymalnym użyciu RT, nie o tym, że w ogóle jest to możliwe, bo naturalnie jest i niektóre gry dostają to na fajnym poziomie. Niemniej koszt jest duży, nawet pomimo, że RTX'y mają dedykowane podzespoły, to wciąż jest obciążające, a przy pełnym użyciu nawet bardzo. Dlatego uważam, że na RT jest jeszcze za wcześnie. Teraz wymaga to dodatkowej pracy i zasobów, które mogłyby być wykorzystane w inny sposób. Efekt zaś choć potrafi być dobry, to jednak wciąż są to bardziej detale, jeśli stare metody są odpowiednio użyte. To co fajnego daje RT to brak artefaktów np. z SSR, a to oznacza lepszą spójność obrazu.

Metro Exodus, o ile dobrze pamiętam, ma przede wszystkim RT Global Illumination. Nie ma wszystkiego, bo właśnie GI jest ciężkie. Jednocześnie można je wypalić, aby uzyskać równie dobre, ale nie dynamiczne efekty. Tak czy inaczej to gra z poprzedniej generacji, a więc ma większy "zapas" na obecnej.

Pro raczej nie przyczynie się do większego rozpowszechnienia RT, do tego służy PS5. Pro może dać lepsze efekty, lub lepszą wydajność przy tej samej jakości, ale tylko jeśli developer z tego skorzysta. Niemniej efekt nie będzie raczej drastycznie inny. Może pod koniec generacji będą sytuacje, gdzie PS5 nie dostanie RT a Pro już tak, ale to gdybanie. Przy PS4 Pro też obawiano się o jakość gier na bazową konsolę, a problemu nie było, bo to wciąż one były podstawą.

lupinator

  • Towarzysz
  • ***
  • Rejestracja: 14-06-2023
  • Wiadomości: 191
  • Reputacja: 2
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1057 dnia: Grudnia 15, 2023, 01:17:03 am »

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 259
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1058 dnia: Grudnia 15, 2023, 10:42:18 am »

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1059 dnia: Grudnia 15, 2023, 12:21:34 pm »
Szkoda o tyle, że zainwestowali w to czas, który przeznaczyć mogli na inne gry. Śmiem twierdzić, że mogli to wydać jako normalny tryb multi, a nie bawić się w grę usługę. Pewnie byłoby już dawno gotowe. Myślę, że No Return to jest coś co udało im się uratować z tego projektu.

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 259
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1060 dnia: Grudnia 15, 2023, 12:54:32 pm »
Ano oczywiście, przepalonego czasu szkoda najbardziej. Ale troche to ładnie podsumowuje co ostatnio się dowiedzieliśmy co się w Sony działo. Oby już wrócili na dobrą drogę.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1061 dnia: Grudnia 15, 2023, 14:54:17 pm »
Obawiam się, że to nie będzie takie proste. Sony zależy na dodatkowych pieniądzach z GaaS. Ktoś kiedyś (na GAF'ie?) zwrócił uwagę, że marże Sony, czyli ile zarabiają na swoich grach, nie są duże. Niby Sony chwali się świetnymi wynikami sprzedaży, jednak koszty każdej gry są dla Japończyków bardzo duże. Stąd pewnie GaaS miało zapewnić dodatkowe dochody przy niższych kosztach produkcji (co jest oczywiście umowne, bo te gry wciąż dużo kosztują, ale i zarobek może być znacznie większy). Choć nie jestem fanem tego typu produkcji to rozumiem czemu Sony chciało/chce działać w tym segmencie. Pomysł zły nie jest, problemem jest raczej jego wdrożenie - za dużo i za szybko. Sony powinno robić to wolniej i tam gdzie ma to sens. Przy tym także powinno mieć na uwadze, że tego typu gry są obciążone dużym ryzykiem. To specyficzny rynek, i nawet teoretyczna wtopa może zostać przekuta w sukces. Nie jest to jednak reguła i nawet Bungie nie może być tutaj niepodważalnym autorytetem.

Rzucanie się całą parą nie ma sensu i szkodzi temu co do tej pory działało w Sony bardzo dobrze - produkcji gier AAA z najwyższej pułki. Teraz najprawdopodobniej będą mieli problem z kalendarzem, bo zabraknie im gier (produkcja GaaS zaburzyła ciągłość). Przy obecnych czasach produkcji Sony potrzebuje więcej studiów developerskich i więcej zespołów wewnątrz nich. A to wymaga dużych inwestycji.

Ciekawe też co się wydarzy z dalej z Bungie, czy Sony przejmie studio w pełni i zacznie decydować o losach projektów. Ja bym wprowadził zmianę - jeden lub dwa zespoły od GaaS (Destiny i Marathon) i jedne lub dwa do gier single player. Powrót do korzeni studia i nowy FPS single player (może być z multi). Takie zabezpieczenie dla studia i Sony. Może nawet udałoby się zrobić z tego jakąś konkurencję dla Call of Duty.

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 259
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1062 dnia: Grudnia 15, 2023, 15:17:25 pm »
Ja nie mam nic przeciwko jak oni sobie będą robić jakiegoś gaasa czy dwa. Miałem na myśli to, że porzucą właśnie pomysł rzucenia większości swoich sił w tym kierunku, a tak to niestety wyglądalo z tych informacji co do nas dochodzą.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 976
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1063 dnia: Grudnia 15, 2023, 17:02:02 pm »
Mogliby Killzone wskrzesić. Już drugą generację mamy deficyt flagowego fps.

Wysłane z mojego ELE-L09 przy użyciu Tapatalka


Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1064 dnia: Grudnia 15, 2023, 17:11:17 pm »
Zgadzam się. Teoretycznie, według planów Sony, GaaS miało stanowić dużą część gier produkowanych przez 1st party, ale nie miało być realizowane kosztem "klasycznych" produkcji. Sony miało po prostu zainwestować dodatkowe fundusze obok tych, które idą na dotychczasowe gry. Problem jest taki, że w tym celu studia powinny tworzyć nowe zespoły, gdzie byliby zatrudniani specjaliści od tego typu tytułów. Sony chyba jednak wymusiło obecnym twórcom tego tupu projekty. Zgaduje, że musieli podzielić zasoby i dodatkowo zatrudniać.

Zobaczymy co będzie dalej, ale na razie wygląda na to, że Sony nie porzuciło jeszcze swoich planów, jednak zaczęło je modyfikować.

Mogliby Killzone wskrzesić. Już drugą generację mamy deficyt flagowego fps.

Też bym tego chciał. Sony ma kilka IP, które mogłoby wykorzystać jako zastępstwo dla Call of Duty w przyszłości. Killzone wydaje się najmocniejszym kandydatem i najbardziej naturalnym. Wymagałoby to jednak sporych inwestycji i może nawet zmianę studia. Ewentualnie pozyskanie odpowiednich ludzi do pomocy, bo Killzone jednak nie sprzedawał się tak jak obecne marki Sony.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 15, 2023, 17:18:03 pm wysłana przez Zielarz »

RyoHazuki

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 17-05-2006
  • Wiadomości: 2 825
  • Reputacja: 81
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1065 dnia: Grudnia 15, 2023, 20:53:44 pm »
Mogliby Killzone wskrzesić. Już drugą generację mamy deficyt flagowego fps.

Wysłane z mojego ELE-L09 przy użyciu Tapatalka
Od wielu lat chciałem, aby Bungie zrobiło kolejną część Killzone. Obecnie nie ma już żadnych przeszkód. Niech zaczną wreszcie spłacać te 3,5 mld $, bo póki co to spalone pieniądze przez odchodzącego pijaka.

3DS Friend Code: 3926-8253-1279
http://backloggery.com/marcinczpl

BoBaN

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 09-12-2006
  • Wiadomości: 26 004
  • Reputacja: 309
  • Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć dieslem.
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1066 dnia: Grudnia 16, 2023, 17:41:57 pm »
Ja to bym chciał zobaczyć next-genowe wydanie jednej z najlepszych gier od ND w jakie grałem i jednocześnie najlepszej platformówki czyli Jak & Daxter. Znając kunszt ND gdyby tak puścili wodze fantazji to mogłaby powstać niesamowita gra pod każdym aspektem. Chciałbym zobaczyć te wszystkie bajkowe światy w ich wykonaniu pisane pod PS5 Pro najlepiej.

-Druchal-

  • Pionier
  • *
  • Rejestracja: 11-03-2021
  • Wiadomości: 6
  • Reputacja: 0
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1067 dnia: Grudnia 17, 2023, 15:57:43 pm »
Ja marzę o next genowej wersji Soul Reaver  :grin:

Mateo

  • Towarzysz
  • ***
  • Rejestracja: 30-09-2017
  • Wiadomości: 290
  • Reputacja: 7
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1068 dnia: Grudnia 17, 2023, 16:57:54 pm »
Jo tys.

Moldar

  • Łajka
  • *****
  • Rejestracja: 29-12-2005
  • Wiadomości: 7 978
  • Reputacja: 132
PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1069 dnia: Grudnia 17, 2023, 18:43:40 pm »
Patrząc na to, co się dzieje z embracer, to może być zabawnie. Niech lepiej sprzedadzą eidos i crystal do sony czy kogoś, bo z tymi gołodupcami przyszłości nie będzie.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1070 dnia: Grudnia 17, 2023, 19:38:02 pm »
Jedna z tych firm ma przyklepane projekty, więc w najbliższej przyszłości raczej Szwed ich nie zamknie.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1071 dnia: Grudnia 19, 2023, 15:24:33 pm »
Uch, wyciek z Insomniac przyniósł trochę ciekawych danych. Po pierwsze plany wydawnicze studia na najbliższe lata:

Marvel's Venom jesień 2025
Marvel's Wolverine jesień 2026
Marvel's Spider-Man 3 jesień 2028
New Ratchet & Clank in jesień 2029
Marvel's X-Men jesień 2030
New IP in 2031/2032

Insomniac będzie strasznie zarobiony, w zasadzie rok w rok jakaś gra od nich. Naturalnie szkoda, że wszystko to Marvel i dopiero 2029/2030 Ratchet. Nowe IP jeszcze dalej, a nie ma w tym wszystkim gry usługi (która jest na prezentacji).

Do tego są dane sprzedaży gier Insomniac oraz koszty ich produkcji:





Legenda:

    i20 - Spider-Man 1 PS4
    i21 - Edge of Nowhere
    i23 - Song of the Deep
    i29 - Ratchet and Clank RF
    i30 - Spider-Man 2 Codename Popsicle and/or Spider-Man Remastered
    i31 - Spider-Man MM
    i32 - Scrapped Spider man Online Standalone Title (Likely Spider-Man The Great Web)
    i33 - Wolverine
    i34 - Spider-Man 3
    i35 - X-men
    i36 - New IP
    i37 - Ratchet and Clank Spinoffs

Sony ma prawa na wyłączność do końca 2035 na X-Menów.



A tyle Sony zarobiło na grach na PC:


lupinator

  • Towarzysz
  • ***
  • Rejestracja: 14-06-2023
  • Wiadomości: 191
  • Reputacja: 2
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1072 dnia: Grudnia 19, 2023, 15:52:10 pm »
Dla mnie najciekawsze tak od ręki było to, że Rift Apart przyniósł 8 mln dolarów starty. I do tego mimo wszystko klepią kolejną część.
Najsmutniejsze z kolei to brak Resistance. Sony zgasiło Killzone, zgasiło Resa - jak żyć? Gdzie są mroczne FPSy?

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1073 dnia: Grudnia 19, 2023, 16:39:26 pm »
Tak, myślałem, że na tym zarobią, może nie dużo, ale jednak. Dziwny wynik jak na tytuł, który był tylko na PS5, wyglądał świetnie, do tego wyszedł w pierwszym roku od premiery nowej generacji. Widać gracze nie lubią takiej tematyki, a szkoda.

Najsmutniejsze z kolei to brak Resistance. Sony zgasiło Killzone, zgasiło Resa - jak żyć? Gdzie są mroczne FPSy?

Skoro Killzone nie doczekał się kontynuacji to Resistance tym bardziej. Może kiedyś wrócą, jak trend będzie inny. Tak czy inaczej szkoda, fajnie gdyby Sony zaczęło inwestować w różne gry.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1074 dnia: Grudnia 20, 2023, 09:44:37 am »
Wydaje mi się, że tego typu dane nie powinny leżeć na serwerach studia... Tak czy inaczej, oto tabelka ze sprzedażą gier 1st party Sony, w tym z procentowym udziałem wersji cyfrowych.



Jak widać, fizyczny nośnik trzyma się dalej mocno.

Dodatkowo zestawienie, które nie powinno dziwić, ale myślę, że jest potrzebne w dobie Game Passa:





Pokazuje jaki był wpływ na sprzedaż i zysk wrzucenie do PS+ Horizon Forbbiden West, rok po premierze. Brakuje tu tylko informacji, czy w tym okresie PS+ zaliczyło wzrost użytkowników, ale jest to raczej wątpliwe.

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 259
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1075 dnia: Grudnia 20, 2023, 09:59:36 am »
Szkoda insomniaców w tym wszystkim najbardziej. To co wypłynęło powinno się zlać jak najbardziej i tego nie mielić i nie analizować. Szkoda złodziejom nakręcać koniunkturę.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1076 dnia: Grudnia 20, 2023, 10:34:06 am »
Niby tak, ale też myślę, że świadczy to niezbyt dobrze o zabezpieczeniach Sony i Insomniac. Oby wyciągnięto z tego wnioski na przyszłość, bo tego typu rzeczy (zestawienie sprzedaży) nie powinny leżeć od tak na serwerach studia. Z drugiej strony to jest okazja, aby zobaczyć jak działa branża od innej strony.

Poza tym, aby traktować wszystkich po równo - MS w tym roku także musiał swoje przecierpieć po wycieku. Było też tam sporo cennego dobra (nastawienie firmy, itp.)

Ale tak myślałem sobie - czego ci włamywacze chcą. Teoretycznie robią to aby szantażować i dostać kasę, ale ostatecznie nigdy to się tak nie kończy (o ile nam wiadomo). Może niepotrzebnie doszukuje się logiki ;).
« Ostatnia zmiana: Grudnia 20, 2023, 10:36:18 am wysłana przez Zielarz »

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 259
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1077 dnia: Grudnia 20, 2023, 11:31:07 am »
Niby tak, ale też myślę, że świadczy to niezbyt dobrze o zabezpieczeniach Sony i Insomniac.
Może nie świadczy, może to był ludzki błąd, czyjeś niedopatrzenie, celowe działanie, nie wiadomo. Natomiast na pewno nie umniejsza to winy złodzieja i nie wprowadza żadnej taryfy ulgowej, że połasił się na "łatwiejsze".

Oby wyciągnięto z tego wnioski na przyszłość, bo tego typu rzeczy (zestawienie sprzedaży) nie powinny leżeć od tak na serwerach studia.
Tutaj się nie zgodzę. To jest żadna różnica gdzie co leży, bo większość leży zapewne i tak na serwerach Amazona, Googla albo Microsoftu. Wykradziono bardzo dużo, więc pewnie poszło z wielu różnych miejsc jak już się dostali do środka.

Poza tym, aby traktować wszystkich po równo - MS w tym roku także musiał swoje przecierpieć po wycieku. Było też tam sporo cennego dobra (nastawienie firmy, itp.)
Tak, zgadza się, tylko sytuacja jednak jest diametralnie inna. Tutaj ktoś okradł insomniac. Wtedy Microsoft sam nie dopilnował rzeczy i wrzucil je na ogólnodostępne serwery. I tu i tu bardzo przykra sytuacja, no ale jedna jest wynikiem jawnego błędu.

Ale tak myślałem sobie - czego ci włamywacze chcą. Teoretycznie robią to aby szantażować i dostać kasę, ale ostatecznie nigdy to się tak nie kończy (o ile nam wiadomo). Może niepotrzebnie doszukuje się logiki .
Wiesz, pytanie o ilu takich zapłąconych haraczach nie wiemy, bo może pierwszą drogą jest odezwanie się "osobiście", udowodnienie, że coś mamy i załatwienie po cichu, później straszenie publiczne i na koniec ujawnienie. A czasami ludzie po prostu lubia patrzeć jak świat płonie ;)

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 674
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1078 dnia: Grudnia 20, 2023, 12:22:20 pm »
Może nie świadczy, może to był ludzki błąd, czyjeś niedopatrzenie, celowe działanie, nie wiadomo. Natomiast na pewno nie umniejsza to winy złodzieja i nie wprowadza żadnej taryfy ulgowej, że połasił się na "łatwiejsze".

Oczywiście, zawsze najpierw winny jest złodziej, tego nie podważam. Bardziej chodzi mi o te informacje, które nie są potrzebne szeregowym pracownikom, a wnioskuję, że właśnie "leżały" tak po prostu. Na to są procedury, od ponad dwóch lat katują nas tym raz w roku ;) (typowe korpo zasady). Tak samo dane pracowników powinny być przechowywane w lepszy sposób, ale to już inna kwestia.

Tutaj się nie zgodzę. To jest żadna różnica gdzie co leży, bo większość leży zapewne i tak na serwerach Amazona, Googla albo Microsoftu. Wykradziono bardzo dużo, więc pewnie poszło z wielu różnych miejsc jak już się dostali do środka.

Śmiem twierdzić, że nie. Kod gry (bo chyba i to mają) leży najprawdopodobniej na serwerze studia (raczej w większości miejsc tak to jest załatwiane, nie chcesz właśnie, żeby osoby trzecie miały do tego dostęp). Tak samo było chyba z włamem do Rockstar - ktoś wszedł na serwer wewnętrzny firmy (bo miał hasło dostępu, a potem już normalnie logujesz się jako użytkownik). Na takim serwerze leżą różne rzeczy, każdy ma swój katalog, itp. Stąd np. testowe animacje do Wolverina, które przygotował dział animacji do podglądu. Na to co tam jest i czy powinno być studio ma wpływ. Zasady bezpieczeństwa mają na pewno tego samego typu co większość korporacji.

Tak, zgadza się, tylko sytuacja jednak jest diametralnie inna. Tutaj ktoś okradł insomniac. Wtedy Microsoft sam nie dopilnował rzeczy i wrzucil je na ogólnodostępne serwery. I tu i tu bardzo przykra sytuacja, no ale jedna jest wynikiem jawnego błędu.

Tak zgadzam się, że to jak do tego doszło to dwie różne sytuacje, byłem tego świadom pisząc o MS. Koniec końców jednak i tu i tu doszło do wycieku danych wrażliwych wbrew woli obu firm.

Wiesz, pytanie o ilu takich zapłąconych haraczach nie wiemy, bo może pierwszą drogą jest odezwanie się "osobiście", udowodnienie, że coś mamy i załatwienie po cichu, później straszenie publiczne i na koniec ujawnienie. A czasami ludzie po prostu lubia patrzeć jak świat płonie ;)

Tak, też o tym myślałem, nie o wszystkim pewnie wiemy. Z drugiej strony, raczej nie jest w interesie tych firm płacenie za takie informacje. Tym bardziej, że w przypadku wycieków, o których wiemy, i tak sporo informacji trafia do sieci. Niemniej zdałem sobie sprawę, że tam jest jeszcze kwestia tego, iż w razie nie opłacenia haraczu, dane będą wystawione na licytację, więc ktoś za to może jednak płaci :(.

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 259
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1079 dnia: Grudnia 20, 2023, 12:42:43 pm »
Śmiem twierdzić, że nie. Kod gry (bo chyba i to mają) leży najprawdopodobniej na serwerze studia (raczej w większości miejsc tak to jest załatwiane, nie chcesz właśnie, żeby osoby trzecie miały do tego dostęp). Tak samo było chyba z włamem do Rockstar - ktoś wszedł na serwer wewnętrzny firmy (bo miał hasło dostępu, a potem już normalnie logujesz się jako użytkownik). Na takim serwerze leżą różne rzeczy, każdy ma swój katalog, itp. Stąd np. testowe animacje do Wolverina, które przygotował dział animacji do podglądu. Na to co tam jest i czy powinno być studio ma wpływ. Zasady bezpieczeństwa mają na pewno tego samego typu co większość korporacji.
Pracuję przy produkcji oprogramowania już chyba z 10 lat, często gęsto bezpieczniej jest trzymać np kod w zewnętrznym toolu do tego dedykowanym, który dba o bazpieczeństwo i to, żeby to nigdzie nie wyciekło niż robić to samemu u siebie. Taki mp github pozwala bardzo dużo rzeczy ustawic i skonfigurować i pilnuje, żeby dostępu do tego nie miał nikt. Jeżeli takie serwery firmowe są wpięte do sieci (a są) to łatwiej tam wbić niż na odpowiednio skonfigurowane rzeczy na AWS np. bo wątpie, że studia, zwłaszcza mniejsze mają specjalistów od security. No ale równie dobrze mogę się mylić, ale to wtedy uważam, że gamedev jest w tej kwestii strasznie do tyłu jesli chodzi o software development.