Autor Wątek: PlayStation 5 - Temat Główny  (Przeczytany 183652 razy)

0 użytkowników i 6 Gości przegląda ten wątek.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 659
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #120 dnia: Października 15, 2018, 14:25:24 pm »
CUDA to API

Nie, CUDA to fizyczne jednostki (rdzenie) i środowisko, czyli i hardware i software. PhysX zaczynał jako dedykowany procesor, który z czasem (po zakupie przez NVidię) został przerzucony na CUDA. I tak, jak masz kartę AMD, które nie ma CUDA, możesz odpalić PhysX'a, ale obliczenia spadną na CPU, czyli będzie po staremu.

Dzięki rdzeniom RT znowu odciążane jest CPU. Podobnie jak z PhysX'em jest to zabieg opierający się na dedykowanym do tego sprzęcie i sofcie.

Piszesz też o offline renderingu z RT i mówisz, że wszystko trwa długo na aktualnym sprzęcie. Dlaczego trwa długo? A no nie dlatego, że ten sprzęt się nie nadaje, tylko dlatego, że raytracing w profesjonalnym renderingu jest bardzo dokładny.

Jest tak dokładny jak sobie ustawisz, ale tak czy siak jest to technika, która wymaga wielu obliczeń, bez względu na to ile promieni użyjesz.

W realtime musiałbyś użyć znacznie bardziej ograniczonego RT, po czym wygładzić rezultaty za pomocą filtrów, i to właśnie robi Nvidia

Niezupełnie, poczytaj sobie jak to działa.

Architektura bez wątpienia ma znaczenie, absolutnie niewykluczone jest, że ktoś kiedyś opracuje rozwiązanie, które pozwoli na ultra szybkie obliczanie raytracingu w czasie rzeczywistym. Ale jak nie patrzeć, myślę że w ostatecznym rozrachunku taka architektura i tak da ci zwyczajnie więcej teraflopów, bo koniec końców chodzi o operacje zmiennoprzecinkowe. Więc te cyferki nadal się liczą i nadal dają jakiś pogląd na osiągi.

Właśnie nie, gdyż przy tej technice liczą się rdzenie RT, a te nie mają wpływu na ilość Teraflopów (co tylko uwydatnia niedoskonałość tego parametru). Jeśli ich nie masz to obliczenia spadają na CPU i nic po teraflopach GPU.

s00s

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 04-11-2007
  • Wiadomości: 10 368
  • Reputacja: 155
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #121 dnia: Października 15, 2018, 14:45:35 pm »
te "filtry do wygładzania rt" realizowane są przez dedykowane, fizyczne rdzenie do ai (tensor core) i to właśnie za pomocą deep learning nvidia osiąga dobre rezultaty bez ogromnych nakładów mocy. dzięki tym jednostkom możliwy też jest dlss, a wystarczy popaptrzeć na yt, jakie efekty daje ta metoda i jak daleko w tyle zostawia inne.



POK

  • MIR
  • *****
  • Rejestracja: 03-10-2006
  • Wiadomości: 14 345
  • Reputacja: 171
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #122 dnia: Października 15, 2018, 15:06:00 pm »
Właśnie nie są, polecam ten artykuł co podałem wcześniej. Sama moc przy tego typu obliczeniach to nie wszystko. Może dla pececiarzy te cyferki mają większe znaczenie, gdyż tam przy słabych optymalizacjach "surowa" moc układu ma znacznie. Konsole mają się w tej kwestii lepiej i nadrabiają braki sprytnymi rozwiązaniami.
Czytałem nawet artykuł, który podesłałeś. Ale co byś proponował w zamian, jako prosty (marketingowy) wyznacznik mocy danego sprzętu? Wiem, że to wielkie uproszczenia, jednak dobrze gdy jest coś, czym żółtodzioby, takie jak ja, mogą się posiłkować. Wydaje mi się, że obecnie teraflopy się najlepiej sprawdzają w tej roli. Xbox One X jest wyraźnie mocniejszy od PS4 Pro, podobnie jak standardowe PS4 jest mocniejsze od XB1. I widać to w grach. Inna sprawa, że nacisk na 4k sprawia, że niektóre gry na XB1X chodzą gorzej niż na Prosiaku, a aż tak znowu lepiej się nie prezentują. Dużo tu jednak już zależy od zespołów tworzących gry. Ogólnie obecne maszyny są za słabe na 4k i nie rozumiem dlaczego niektórzy tak usilnie próbują to wcisnąć kosztem płynności.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 659
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #123 dnia: Października 15, 2018, 15:29:08 pm »
Czytałem nawet artykuł, który podesłałeś. Ale co byś proponował w zamian, jako prosty (marketingowy) wyznacznik mocy danego sprzętu?

Hymm, takiego prostego wyznacznika nie ma i dlatego mamy właśnie flopy. Z reguły oficjalne specyfikacje GPU nie podają flopów, a jedynie elementy, z których je się liczy, czyli ilość procesorów strumieniowych oraz taktowanie. Warto jednak wiedzieć, że sama liczba procesorów strumieniowych nie przekłada się na jakość grafiki w grach.

Ogólnie obecne maszyny są za słabe na 4k i nie rozumiem dlaczego niektórzy tak usilnie próbują to wcisnąć kosztem płynności.

Tu sprawa jest prosta - MS po coś reklamował X1X jako true 4k i teraz muszą temu sprostać. Sony w to się nie bawi od początku i według mnie daje to zdrowsze podejście. MS zrobił X1X jako narzędzie marketingowe w celu podniesienia słupków sprzedaży i zaufania do marki. W teorii mogli zrobić dokładnie to samo co Sony i sytuacja by się za wiele nie zmieniła, tylko nie mogliby się chwalić sloganem "najmocniejsza konsola ever" i "true 4k". Czy tak faktycznie boli to graczy na Prosiaku? Wydaje mi się, że nie. Ostatecznie tu i tu moc jest niewykorzystana, bo mamy podstawowe konsole.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 962
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #124 dnia: Października 15, 2018, 15:34:57 pm »
te "filtry do wygładzania rt" realizowane są przez dedykowane, fizyczne rdzenie do ai (tensor core) i to właśnie za pomocą deep learning nvidia osiąga dobre rezultaty bez ogromnych nakładów mocy. dzięki tym jednostkom możliwy też jest dlss, a wystarczy popaptrzeć na yt, jakie efekty daje ta metoda i jak daleko w tyle zostawia inne.

Otóż to, mam wrażenie, że bardziej niż na RT skupili się na filtrowaniu rezultatów za pomocą Tensor Processing, na swoich nowych Tensor Cores.

CUDA to API

Nie, CUDA to fizyczne jednostki (rdzenie) i środowisko, czyli i hardware i software. PhysX zaczynał jako dedykowany procesor, który z czasem (po zakupie przez NVidię) został przerzucony na CUDA. I tak, jak masz kartę AMD, które nie ma CUDA, możesz odpalić PhysX'a, ale obliczenia spadną na CPU, czyli będzie po staremu.

Dzięki rdzeniom RT znowu odciążane jest CPU. Podobnie jak z PhysX'em jest to zabieg opierający się na dedykowanym do tego sprzęcie i sofcie.


Ale dlaczego CPU? Nikt nie mówi, że bez Tensor Cores RT może działać tylko na CPU. Dobrze napisane biblioteki mogłyby wykorzystać dostępne jednostki obliczeniowe GPU.


Architektura bez wątpienia ma znaczenie, absolutnie niewykluczone jest, że ktoś kiedyś opracuje rozwiązanie, które pozwoli na ultra szybkie obliczanie raytracingu w czasie rzeczywistym. Ale jak nie patrzeć, myślę że w ostatecznym rozrachunku taka architektura i tak da ci zwyczajnie więcej teraflopów, bo koniec końców chodzi o operacje zmiennoprzecinkowe. Więc te cyferki nadal się liczą i nadal dają jakiś pogląd na osiągi.

Właśnie nie, gdyż przy tej technice liczą się rdzenie RT, a te nie mają wpływu na ilość Teraflopów (co tylko uwydatnia niedoskonałość tego parametru). Jeśli ich nie masz to obliczenia spadają na CPU i nic po teraflopach GPU.


Ok, chyba rozumiem o co ci chodzi - Nvidia w swoich specyfikacjach uwzględniła jedynie TFLOPy rdzeni CUDA, bez podawania tej wartości dla Tensor Cores.

Udało mi się znaleźć taką tabelę, gdzie podano osiągi w operacjach zmiennoprzecinkowych FP16 dla Tensor Cores, gdzie maksymalnie wynoszą one 110 TFLOPS, dla FP32 byłoby odpowiednio 55 TFLOPS (576 rdzeni). Wcześniej pisałem,że
Cytuj
niewykluczone jest, że ktoś kiedyś opracuje rozwiązanie, które pozwoli na ultra szybkie obliczanie raytracingu w czasie rzeczywistym. Ale jak nie patrzeć, myślę że w ostatecznym rozrachunku taka architektura i tak da ci zwyczajnie więcej teraflopów, bo koniec końców chodzi o operacje zmiennoprzecinkowe.
i myślę, że poniższa tabela świetnie to odzwierciedla.

Spoiler (kliknij, by wyświetlić/ukryć)

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 659
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #125 dnia: Października 15, 2018, 16:04:47 pm »
Otóż to, mam wrażenie, że bardziej niż na RT skupili się na filtrowaniu rezultatów za pomocą Tensor Processing, na swoich nowych Tensor Cores.

Przede wszystkim chodzi o optymalizację procesu liczenia promieni i to właśnie spoczywa na rdzeniach RT.

Ale dlaczego CPU? Nikt nie mówi, że bez Tensor Cores RT może działać tylko na CPU. Dobrze napisane biblioteki mogłyby wykorzystać dostępne jednostki obliczeniowe GPU.

Nvidia tak mówi ;). Sytuacja jest podobna jak z PhysX - odpalisz to na innych kartach niż Nvidia, ale obliczenia spadną na CPU, a nie te karty. Obejście tego (według mnie) oznaczałoby odkrycie nowej metody liczenia. PhysX na AMD nie został "przeniesiony". Oczywiście może być tak, że Nvidia zatrzymuje wszystkie zabawki dla siebie (dla nich to nic nowego ;P), ale śmiem twierdzić, że to tylko część obrazka.

Ok, chyba rozumiem o co ci chodzi - Nvidia w swoich specyfikacjach uwzględniła jedynie TFLOPy rdzeni CUDA, bez podawania tej wartości dla Tensor Cores.

Tyle podają, bo tym właśnie są flopy - ilość procesorów strumieniowych razy taktowanie i razy dwa polecenia. Dlatego nie oddaje to faktycznej mocy. RT nie są zaliczane do CUDA/procesorów strumieniowych, za to Nvidia wymyśliło sobie nową wartość do określania ich mocy (podobnie jak swego czasu flopy :D) - GigaRays ;).

A swoją drogą zastanawia mnie słuszność porównywania procesorów strumieniowych NV do AMD, bo jedne drugich nierówne, więc i obliczenia nie powinny być słuszne ;).

s00s

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 04-11-2007
  • Wiadomości: 10 368
  • Reputacja: 155
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #126 dnia: Października 15, 2018, 16:35:37 pm »
https://devblogs.nvidia.com/nvidia-turing-architecture-in-depth/

nie ukrywam, że dyskusja skłoniła mnie do doszkolenia się. powyżej wrzucam linka, który chyba najlepiej wyjaśnia temat oraz różnice w archotekturze nowych kart, w porównaniu ze starymi.
przyznaję też, że język tekstu jest nawet strawny.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 962
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #127 dnia: Października 15, 2018, 16:49:30 pm »
To fakt, grafika AMD niby w cyferkach nie odbiega od Nvidii, a często w praktyce wypada słabiej niż sprzęt zielonych. Niuanse architektury i sterowników zapewne.


Ale dlaczego CPU? Nikt nie mówi, że bez Tensor Cores RT może działać tylko na CPU. Dobrze napisane biblioteki mogłyby wykorzystać dostępne jednostki obliczeniowe GPU.

Nvidia tak mówi ;). Sytuacja jest podobna jak z PhysX - odpalisz to na innych kartach niż Nvidia, ale obliczenia spadną na CPU, a nie te karty. Obejście tego (według mnie) oznaczałoby odkrycie nowej metody liczenia. PhysX na AMD nie został "przeniesiony". Oczywiście może być tak, że Nvidia zatrzymuje wszystkie zabawki dla siebie (dla nich to nic nowego ;P), ale śmiem twierdzić, że to tylko część obrazka.


Chodzi mi o to, że rozwiązanie nvidii to nie jest jedyne rozwiązanie dla rt w grach i prędzej czy później ktoś może zaproponować coś innego. Nie ograniczajmy się tylko do "RTX ON i RTX OFF". Na to też liczę, bo nie zapowiada się żeby Sony prędko nawiązało współpracę z Nvidią.

Swoją drogą, to co zrobiła Nvidia to połączenie wyspecjalizowanych jednostek obliczeniowych i autorskiego api, odnosząc się do konsol, czy myślisz że podobny schemat działania jest możliwy?

Patrząc na PS3, devsi byli pozostawieni sami sobie, na własną rękę pisząc algorytmy, które wykorzystają moc Cell'a. Z PS4 jest nieco lepiej, i konsola obsługuje  popularne środowiska. RT na konsoli Sony może więc pojawić się:

1) jako perełka i zasługa mistrzowskiego programowania któregoś z wewnętrznych studiów Sony,
2) albo wtedy, gdy raytracing będzie normą w popularnych środowiskach do tworzenia grafiki, a sprzęt będzie na to swobodnie pozwalać.
3) Ewentualnie Sony napisze własne narzędzia i stworzy konkretną architekturę wspomagającą raytracing.

Które z tych, ewentualnie czy masz jakieś inne scenariusze? :D

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 659
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #128 dnia: Października 15, 2018, 17:27:20 pm »
To fakt, grafika AMD niby w cyferkach nie odbiega od Nvidii, a często w praktyce wypada słabiej niż sprzęt zielonych. Niuanse architektury i sterowników zapewne.

Zdaje się, że przede wszystkim sterowniki, ale mnie to jednak zastanawia sama budowa tych jednostek.

Chodzi mi o to, że rozwiązanie nvidii to nie jest jedyne rozwiązanie dla rt w grach i prędzej czy później ktoś może zaproponować coś innego. Nie ograniczajmy się tylko do "RTX ON i RTX OFF". Na to też liczę, bo nie zapowiada się żeby Sony prędko nawiązało współpracę z Nvidią.

Na chwilę obecną jest, ale z pewnością coś będzie. Działania NV mogą temu posłużyć bądź nie. Zdaje się, że rozwiązania NV dla włosów czy fizyki są w całkiem niezły sposób przenoszone na inne GPU, ale pewne braki pozostają. Nawet jakiś czas temu ktoś mówił, że chciałby od PS5 dedykowanego układu pod raytracing. Albo o czymś wie, albo odnosiło się to do NV.

Swoją drogą, to co zrobiła Nvidia to połączenie wyspecjalizowanych jednostek obliczeniowych i autorskiego api, odnosząc się do konsol, czy myślisz że podobny schemat działania jest możliwy?

Jak wyżej, dodam tylko, że mnie w tym martwi cena. Nie wątpię jednak, że Sony i MS mogą pomyśleć o customowych rozwiązaniach/usprawnieniach pod raytracing. Pytanie czy nie jest na to za wcześnie.

Patrząc na PS3, devsi byli pozostawieni sami sobie, na własną rękę pisząc algorytmy, które wykorzystają moc Cell'a. Z PS4 jest nieco lepiej, i konsola obsługuje  popularne środowiska.

Sami sobie to może nie, ale samo Sony musiało najpierw dojść do tego, jak najlepiej wykorzystać Cell'a i RSX'a w takiej postaci w jakiej skończyły na premierę PS3. Po dokonaniach Sony wiedze się rozprzestrzeniała, ale oczywiście nie każdy z niej korzystał (pamiętam jak 5 lat temu mówiłem o wykorzystaniu SPU u siebie w firmie to programiści patrzyli na mnie ze zdziwieniem).

RT na konsoli Sony może więc pojawić się:

1) jako perełka i zasługa mistrzowskiego programowania któregoś z wewnętrznych studiów Sony,
2) albo wtedy, gdy raytracing będzie normą w popularnych środowiskach do tworzenia grafiki, a sprzęt będzie na to swobodnie pozwalać.
3) Ewentualnie Sony napisze własne narzędzia i stworzy konkretną architekturę wspomagającą raytracing.

Które z tych, ewentualnie czy masz jakieś inne scenariusze? :D

Ja to widzę tak - sam software nie wystarczy. Pewnie ICE Team Sony będzie pracował/pracuje nad własnymi rozwiązaniami, ale będą to triki, tak jak działa to dotychczas z 4k, czy innymi rzeczami. I jak podkreślam, triki to nic złego, na tym stoi grafika real time'owa. Mają one jednak swoje ograniczenia. Dlatego będą musiały być podpierane sprzętem.

Ja bym się zastanawiał na ile rozwiązania pod sam raytracing są potrzebne i warte zachodu. Mówimy o jednym featurze, ważnym, ale jednak. Może prędzej będzie to rozwiązanie, które będzie mogło przysłużyć się większej ilości rzeczy (np. fizyce), ale wtedy pewnie trzeba będzie szukać balansu między jednym i drugim.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 962
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #129 dnia: Października 16, 2018, 18:26:35 pm »
Od biedy zostaje nam Voxel Cone Tracing


Piter_neo

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 02-06-2005
  • Wiadomości: 5 299
  • Reputacja: 40
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #130 dnia: Października 16, 2018, 21:02:52 pm »
Ja bym chciał path tracing. Niech nawet będzie checkerboard 4k i 30fps.





Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 659
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #131 dnia: Października 17, 2018, 10:47:01 am »
Od biedy zostaje nam Voxel Cone Tracing

O ile się nie mylę, to podobnie (tak samo?) działa to w Marmoset'cie - jest to dość kosztowne, szczególnie przy skomplikowanych scenach (z drugiej strony czy scenę gdzie jest sama postać 40k poly i kilka świateł można nazwać skomplikowaną?). Może jednak w przyszłości można iść w tę stronę, nawet ten feature był (albo wciąż jest) w UE4. Szczerze nie wiem, nie interesowałem się tym. Na razie wydaje mi się, że ta metoda bardziej nadaje się do GI ze szczególnym uwzględnieniem diffuse'a.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 962
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #132 dnia: Października 17, 2018, 11:01:13 am »
Też mi się wydaje, że UE4 obsługuje tą technikę. Na PS4 powstała jedna gra, która ją wykorzystała: https://www.gamasutra.com/view/news/286023/Graphics_Deep_Dive_Cascaded_voxel_cone_tracing_in_The_Tomorrow_Children.php



Z tego co usłyszałem w wykładzie, który wrzucałem wcześniej, technika jest bardzo elastyczna w kwestii tego co i jak dokładnie może zrobić.

Tu opis całego techu http://fumufumu.q-games.com/archives/TheTechnologyOfTomorrowsChildrenFinal.pdf
« Ostatnia zmiana: Października 17, 2018, 18:49:44 pm wysłana przez andryush »

Wulfen

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 30-08-2007
  • Wiadomości: 3 312
  • Reputacja: 49
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #133 dnia: Października 17, 2018, 22:06:11 pm »
Patrząc  jak obecnie działa raytracing na najmocniejszych kartach nvidii wydaje się mało prawdopodobne by ps5 mogło pociągnąć RT na większą skalę. Wszystkie zapowiedziane i zaprezentowane gry ze wsparciem RTX mają włączony zaledwie jeden efekt raytracingu. BF ma raytracingowe odbicia, ale GI, AO i cienie są robione standardowo. Z kolei metro stawia na raytracingowe GI i AO, ale odbicia i cienie są standardowe. Tomb raider to raytracingowe cienie, a reszta normalna. Wygląda na to że obecne karty graficzne są w stanie poradzić sobie tylko z jednym raytracingowym efektem. Trochę słabo. Do tego mówi się że te gry chodziły zaledwie w  rozdzielczości 1080p na RTX 2080 ti. Trzeba jeszcze czekać do testów wydajności choć na razie nie zapowiada się zbyt dobrze.

Wydaje mi się że na dzień dzisiejszy dobrą alternatywą dla raytracingu mogą być właśnie voxele. Też są bardzo wymagające, ale nie aż tak jak raytracing. Można to wykorzystać do GI(tomorrow children, Hunt Showdown) , AO (rise of the tomb raider na pc), emissive materials,  do  odbić chyba też(tylko raczej nie mogą być zbyt ostre te odbicia, bo widoczne będą voxele). Może AMD zrobi specjalny układ/jednostki dla liczenia voxeli w ps5 ? ;)

Cytuj
dzięki tym jednostkom możliwy też jest dlss, a wystarczy popaptrzeć na yt, jakie efekty daje ta metoda i jak daleko w tyle zostawia inne.
Dla mnie efekt trochę podobny do renderingu szachownicowego. Lepsza wydajność kosztem utraty ostrości. Może trochę bardziej zaawansowane, bo szachownica zostawia dodatkowe artefakty. Chciałbym zobaczyć porównanie DLSS z dobrze zrobioną szachownicą jak w horizon albo god of war.

brak aa


dlss

« Ostatnia zmiana: Października 17, 2018, 22:45:42 pm wysłana przez Wulfen »

wsciekly_blondyn

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 03-10-2004
  • Wiadomości: 4 054
  • Reputacja: 25
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #134 dnia: Marca 28, 2019, 16:56:46 pm »
https://gamingsociety.pl/artykul/playstation-5-specyfikacja-ps-plus-premium-683517/
   
    8-rdzeniowy procesor AMD Ryzen 7 nm,
    karta graficzna Navi 7 nm o mocy 14 Teraflops,
    24 GB pamięci GDDR6 + 4 GB DDR4,
    2 TB miejsca na dysku.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 962
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #135 dnia: Marca 29, 2019, 15:59:02 pm »
Dzielona pamięć? Myślałem, że po doświadczeniach z PS3 nie wrócimy do tego tematu?

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 249
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #136 dnia: Marca 29, 2019, 16:01:32 pm »
Dzielona pamięć? Myślałem, że po doświadczeniach z PS3 nie wrócimy do tego tematu?
Tylko teraz to raczej jest 4gb na OS i reszta na gre. To troche co innego.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 962
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #137 dnia: Marca 29, 2019, 16:05:21 pm »
Dzielona pamięć? Myślałem, że po doświadczeniach z PS3 nie wrócimy do tego tematu?
Tylko teraz to raczej jest 4gb na OS i reszta na gre. To troche co innego.

Jesteś pewien, że to co innego? W PS3 też było tak, że jedna pula była przeznaczona dla grafiki, a druga dla CPU i OS'u na którym gry były odpalane. Problemem była konieczność przenoszenia danych z jednej puli na drugą.

Wydaje mi się, że mylisz dwie pule pamięci z dzieleniem pamięci, gdzie po prostu część jest zarezerwowana na działanie OS.

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 249
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #138 dnia: Marca 29, 2019, 16:13:01 pm »
I jaki mialoby sens dzielenie pamieci w stosunku 24 do 4 jesli nie te 4 na system? Na ps3 bylo chyba pol na pol.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 962
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #139 dnia: Marca 29, 2019, 16:16:40 pm »
I jaki mialoby sens dzielenie pamieci w stosunku 24 do 4 jesli nie te 4 na system? Na ps3 bylo chyba pol na pol.

Nie no oczywiście że 4 na system i 24 na gry, chodzi mi o to, że dlaczego jedno GDDR6 a drugie DDR4?

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 249
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #140 dnia: Marca 29, 2019, 16:21:34 pm »
Bo na podtrzymanie systemu nie jest potrzebna tak szybka pamiec jak do generowania grafiki?

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 962
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #141 dnia: Marca 29, 2019, 16:49:55 pm »
Bo na podtrzymanie systemu nie jest potrzebna tak szybka pamiec jak do generowania grafiki?

System to szerokie pojęcie, kwestia dotyczy tego, jakie konkretnie funkcje będą korzystać z wolniejszej pamięci, i czy pod pojęciem system nie skrywają się jakieś API wykorzystywane w grach.

s00s

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 04-11-2007
  • Wiadomości: 10 368
  • Reputacja: 155
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #142 dnia: Marca 29, 2019, 19:51:13 pm »
będzie jak w piecu. pamięć "ram", te 4gb na sysyem i pamięć "graficzna", te 24 GB (jak na karcie graficznej). tak mi się przynajmniej wydaje.

Wysłane przy użyciu Tapatalka


Mrocz

  • Gość
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #143 dnia: Marca 30, 2019, 16:44:31 pm »
Przypadkiem PS4 też nie ma "ileś" gb na system? Ja bym się tym nie przejmował. Oby taka specyfikacja była prawdziwa. Chciałbym super mocną konsole która dostarczy nam super efektów (i prawdziwe pełne VR)

Szymku

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 04-02-2006
  • Wiadomości: 3 718
  • Reputacja: 74
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #144 dnia: Marca 30, 2019, 19:33:54 pm »
Tyle że dwa podsystemy pamięci to dwa kontrolery i dwie magistrale. Czy to ma sens?

Jacek84

  • Gość
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #145 dnia: Marca 30, 2019, 20:35:12 pm »
Niespecjalnie, szczególnie że nie dałoby się tego pewnie zalokować gdzie indziej. To raczej byłoby na sztywno określone przez OS/kernel i developerzy musieliby z tym limitem handlować.

windomearl

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 08-03-2008
  • Wiadomości: 31 249
  • Reputacja: 265
  • You know Carcosa?
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #146 dnia: Kwietnia 16, 2019, 15:01:59 pm »
Sztywniutkie ponoc legitne info.

https://www.allgamesdelta.net/2019/04/sneak-peek-at-playstations-next.html

Cytuj
Wired Exclusive: What to Expect From Sony's Next-Gen PlayStation

Mark Cerny would like to get one thing out of the way right now: The videogame console that Sony has spent the past four years building is no mere upgrade.

We’re sitting here, secreted away in a conference room at Sony’s headquarters in Foster City, California, where Cerny is finally detailing the inner workings of the as-yet-unnamed console that will replace the PS4.

If history is any guide, it will eventually be dubbed the PlayStation 5. For now, Cerny responds to that question—and many others—with an enigmatic smile. The “next-gen console,“ as he refers to it repeatedly, won’t be landing in stores anytime in 2019. A number of studios have been working with it, though, and Sony recently accelerated its deployment of devkits so that game creators will have the time they need to adjust to its capabilities.

As he did with the PS4, Cerny acted as lead system architect for the coming system, integrating developers’ wishes and his own gaming hopes into something that’s much more revolution than evolution.

A true generational shift tends to include a few foundational adjustments. A console’s CPU and GPU become more powerful, able to deliver previously unattainable graphical fidelity and visual effects; system memory increases in size and speed; and game files grow to match, necessitating larger downloads or higher-capacity physical media like discs.

PlayStation’s next-generation console ticks all those boxes, starting with an AMD chip at the heart of the device. (Warning: some alphabet soup follows.) The CPU is based on the third generation of AMD’s Ryzen line and contains eight cores of the company’s new 7nm Zen 2 microarchitecture. The GPU, a custom variant of Radeon’s Navi family, will support ray tracing, a technique that models the travel of light to simulate complex interactions in 3D environments.

The AMD chip also includes a custom unit for 3D audio that Cerny thinks will redefine what sound can do in a videogame. “As a gamer,” he says, “it's been a little bit of a frustration that audio did not change too much between PlayStation 3 and PlayStation 4. With the next console the dream is to show how dramatically different the audio experience can be when we apply significant amounts of hardware horsepower to it.”

The result, Cerny says, will make you feel more immersed in the game as sounds come at you from above, from behind, and from the side. While the effect will require no external hardware—it will work through TV speakers and visual surround sound—he allows that the “gold standard” will be headphone audio.

I ask if there will be a next-gen PSVR to go alongside this next console. “I won't go into the details of our VR strategy today,” he says, “beyond saying that VR is very important to us and that the current PSVR headset is compatible with the new console.”

So. New CPU, new GPU, the ability to deliver unprecedented visual and audio effects in a game (and maybe a PSVR sequel at some point). That’s all great, but there’s something else that excites Cerny even more. Something that he calls “a true game changer,” something that more than anything else is “the key to the next generation.” It’s a hard drive.

Solid-state drives have been available in budget laptops for more than a decade, and the Xbox One and PS4 both offer external SSDs that claim to improve load times. But not all SSDs are created alike. As Cerny points out, “I have an SSD in my laptop, and when I want to change from Excel to Word I can wait 15 seconds.” What’s built into Sony’s next-gen console is something a little more specialized.

To demonstrate, Cerny fires up a PS4 Pro playing Spider-Man, a 2018 PS4 exclusive that he worked on alongside Insomniac Games. (He’s not just an systems architect; Cerny created arcade classic Marble Madness when he was all of 19 and was heavily involved with PlayStation and PS2 franchises like Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, and Ratchet and Clank.) On the TV, Spidey stands in a small plaza. Cerny presses a button on the controller, initiating a fast-travel interstitial screen. When Spidey reappears in a totally different spot in Manhattan, 15 seconds have elapsed. Then Cerny does the same thing on a next-gen devkit connected to a different TV. (The devkit, an early “low-speed” version, is concealed in a big silver tower, with no visible componentry.) What took 15 seconds now takes less than one: 0.8 seconds, to be exact.

Cerny isn’t ready to chat about services or other features, let alone games and price, and neither is anyone at Sony. Nor will you hear much about the console at E3 in June—for the first time, Sony won’t be holding a keynote at the annual games show. But a few more things come out during the course of our conversation. For example, the next-gen console will still accept physical media; it won’t be a download-only machine. Because it’s based in part on the PS4’s architecture, it will also be backward-compatible with games for that console.

https://www.wired.com/story/exclusive-sony-next-gen-console/


POK

  • MIR
  • *****
  • Rejestracja: 03-10-2006
  • Wiadomości: 14 345
  • Reputacja: 171
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #147 dnia: Kwietnia 16, 2019, 15:08:47 pm »
Cytuj
PlayStation 5 podsumowanie informacji

    Sprzęt NIE zadebiutuje w 2019 roku
    Otrzyma wsparcie ray-tracingu
    Firma zaoferuje bardzo mocny dysk, który znacząco przyspiesza rozgrywkę
    CPU: AMD Ryzen trzeciej generacji z 8-rdzeniami
    GPU: Niestandardowy Radeon Navi
    Wsparcie dźwięku 3D (nowa jakość rozgrywki)
    Kompatybilny z PlayStation VR
    Wsparcie rozdzielczości 8K
    Fizyczne i cyfrowe wydanie gier
    Wsteczna Kompatybilność z PlayStation 4
https://www.ppe.pl/news/131827/zapowiedz-playstation-5-sony-podaje-szczegoly.html

Zaczyna się :D

RyoHazuki

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 17-05-2006
  • Wiadomości: 2 823
  • Reputacja: 81
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #148 dnia: Kwietnia 16, 2019, 15:16:18 pm »
8k. Ta, ta.
Cała reszta to miód na moje serce, za wyjątkiem daty premiery.
Najciekawiej ma się sprawa z tym dyskiem. Niby szybszy od SSD. Oby to się udało. Dzięki Bogu, że będzie BC z PS4.

3DS Friend Code: 3926-8253-1279
http://backloggery.com/marcinczpl

POK

  • MIR
  • *****
  • Rejestracja: 03-10-2006
  • Wiadomości: 14 345
  • Reputacja: 171
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #149 dnia: Kwietnia 16, 2019, 15:26:47 pm »
Obsługa 8k będzie, ale gry na pewno będą max 4k.

Szybki dysk bardzo na plus. Lepsze efekty dźwiękowe też zapowiadają się ciekawie. No i co najważniejsze PS5 powinno dostać naprawdę mocny procesor, mniej więcej taki:
Ryzen 5 3600: 8-cores, 16-threads, clocked at 3.6GHz to 4.4GHz
https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-3rd-generation

RyoHazuki

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 17-05-2006
  • Wiadomości: 2 823
  • Reputacja: 81
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #150 dnia: Kwietnia 16, 2019, 15:48:20 pm »
Obsługa 8k będzie, ale gry na pewno będą max 4k.

Szybki dysk bardzo na plus. Lepsze efekty dźwiękowe też zapowiadają się ciekawie. No i co najważniejsze PS5 powinno dostać naprawdę mocny procesor, mniej więcej taki:
Ryzen 5 3600: 8-cores, 16-threads, clocked at 3.6GHz to 4.4GHz
https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-3rd-generation
Z tymi efektami dźwiękowymi to nie jestem do końca przekonany. Mam wrażenie, że od dobrych 10 lat mało kto w branży zwraca na to uwagę. Niemal zero gier, które korzystają z Atmosa, nie wszystkie wykorzystują nawet możliwości 5.1 (sic!), a to już lekka przesada jest. Dla mnie, jak w każdej grze będzie pełne wykorzystanie 5.1 to będzie i tak nowa jakość dźwięku.

3DS Friend Code: 3926-8253-1279
http://backloggery.com/marcinczpl

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 659
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #151 dnia: Kwietnia 16, 2019, 15:55:27 pm »
Niemal zero gier, które korzystają z Atmosa

W RE2 zrobili to świetnie, przypuszczam, ze to tylko kwestia czasu. Pewnie skoro Sony zwraca na to uwagę to przynajmniej część dev'sów też zacznie.

Na razie wszystko pięknie, ale zobaczymy jak będzie podczas właściwej prezentacji i po premierze. To na razie potwierdzenie części spekulacji, z bardzo miłym zaskoczeniem w kwestii HDD.

RyoHazuki

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 17-05-2006
  • Wiadomości: 2 823
  • Reputacja: 81
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #152 dnia: Kwietnia 16, 2019, 16:00:09 pm »
Niemal zero gier, które korzystają z Atmosa

W RE2 zrobili to świetnie, przypuszczam, ze to tylko kwestia czasu. Pewnie skoro Sony zwraca na to uwagę to przynajmniej część dev'sów też zacznie.

Na razie wszystko pięknie, ale zobaczymy jak będzie podczas właściwej prezentacji i po premierze. To na razie potwierdzenie części spekulacji, z bardzo miłym zaskoczeniem w kwestii HDD.
Ciekawe jeszcze jest to, ile dysk będzie miał pojemności? 1 TB? 2 TB?
Cerny też odnosi się do rozmiarów współczesnych gier na nośnikach fizycznych. Z tego wnioskuję, że napęd zastosowany w PS5 będzie obsługiwać płyty, które będą w stanie pomieścić więcej danych, niż obecne dyski BD. Kiedyś gdzieś czytałem, że są już BD, którą mogą pomieścić od 100-250gb danych. Może tutaj znajdzie to zastosowanie. Muszą coś podobnego zrobić, bo w przeciwnym razie będzie jak na Switchu. Część gry na płycie, druga część do ściągnięcia. To by było kiepskie.

3DS Friend Code: 3926-8253-1279
http://backloggery.com/marcinczpl

Kopersztyk

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 23-05-2007
  • Wiadomości: 1 836
  • Reputacja: 39
  • Why so serious?
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #153 dnia: Kwietnia 16, 2019, 17:45:20 pm »
Mnie bardzo cieszy wiadomość o wstecznej kompatybilności.

POK

  • MIR
  • *****
  • Rejestracja: 03-10-2006
  • Wiadomości: 14 345
  • Reputacja: 171
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #154 dnia: Kwietnia 17, 2019, 19:35:44 pm »
Cytuj
"Wierzę, że będziemy w stanie wydać urządzenie w cenie, która będzie atrakcyjna dla graczy w świetle jej zaawansowanego zestawu funkcji"
https://www.ppe.pl/news/131869/playstation-5-ps5-w-atrakcyjnej-cenie.html

Czyli w sumie równie dobrze może być 399 jak i 499$. W sumie wydaje mi się, że taka wypowiedź może sugerować tę drugą możliwość.

lupinator

  • Gość
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #155 dnia: Kwietnia 17, 2019, 20:05:21 pm »
Dla mnie 2500 to górna granica rozsądku za konsolę plus pad.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 962
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #156 dnia: Kwietnia 17, 2019, 22:59:46 pm »


Chyba nie było?

Pamiętam też że w sieci były niby zdjęcia, gdzie widać było jakby pad miał wbudowany ekran dotykowy ;>

« Ostatnia zmiana: Kwietnia 17, 2019, 23:03:40 pm wysłana przez andryush »

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 659
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #157 dnia: Kwietnia 18, 2019, 10:09:56 am »
Można chyba przypuszczać, że cena wyniesie te 499$ (lub 449$ jak niektórzy zaczynają spekulować), czyli tyle ile chyba niejeden z nas chciałby dać za sprzęt o adekwatnej mocy. I tak chyba będą musieli do sprzętu dokładać (jeśli potwierdziły by się pozostałe plotki co do mocy i RAM'u). Z drugiej strony szybki dysk (albo raczej system, bo to raczej o to chodzi) pozwala teoretycznie na ładowanie mniejszej ilości danych do RAM'u, bo sam się nim staje. Tylko takie rozwiązanie oznacza zwiększenie wielkości gier i to chyba całkiem spore.

A co do powyższych zdjęć - mam nadzieję, że DS5 będzie jedynie usprawnieniem obecnego pada. Po co zmieniać coś co świetnie się sprawdza. MS już tego próbował w tej generacji i tylko pogorszył ergonomię pada. Tutaj widzę podobne rozwiązania... No ale to (o ile zdjęcia są prawdziwe) tylko dev kity.

Niemniej choć sam pomysł spoko, to chyba kolejne rozwiązanie, które nie będzie bardzo przydatne (przynajmniej w grach).

Mrocz

  • Gość
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #158 dnia: Kwietnia 18, 2019, 15:33:36 pm »
Przyznam że te szczegóły troche mnie nahajpowały. Wszystkie punkty to są rzeczy których oczekiwałem od PS5 :) Chyba pierwszy raz kupię konsolkę na premierę :)

Bardzo mnie cieszy kompatybilność z VR i dalsze rozwijanie tego. Może na PS5 zobaczymy w końcu pełnoprawne wyścigi w VR takie jak Project Cars 2 na PC :D

Snake_Plissken

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 31-12-2006
  • Wiadomości: 17 240
  • Reputacja: 104
  • Who Dares Wins
Odp: PlayStation 5 - plotki
« Odpowiedź #159 dnia: Kwietnia 18, 2019, 16:02:12 pm »
Spoiler (kliknij, by wyświetlić/ukryć)
Chyba nie było?

Pamiętam też że w sieci były niby zdjęcia, gdzie widać było jakby pad miał wbudowany ekran dotykowy ;>
Spoiler (kliknij, by wyświetlić/ukryć)
Ten pad i devkit zostały stworzone na 1 kwietnia. ;) :lol: