Forum GameOnly.pl

Current Gen => PlayStation 5 => Wątek zaczęty przez: Sylvan Wielki w Września 16, 2020, 22:59:10 pm

Tytuł: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Sylvan Wielki w Września 16, 2020, 22:59:10 pm
https://www.youtube.com/watch?v=yr6PtdY0i7M&t=4s
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Września 16, 2020, 23:38:57 pm
Czekam. Jak zawsze, na kolejnego Fajnala. Pomyśleć, że przygodę z tą serią zaczynałem 21 lat temu.
W każdym razie to co zobaczyłem, nie porwało mnie, ale wierzę, iż to wersja alpha. Szkoda, że fantasy, a nie sci-fi, ale jeśli tym razem Square nie zrąbie jak przy premierze XV to powinno być dobrze.

Teraz każdemu wychodzącemu jrpgowi trzeba mocno kibicować, aby się sprzedał w 10 mln egzemplarzy i żeby znów ten gatunek wrócił na salony. Jak to miało miejsce, jeszcze w generacji PS2.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: gnysek w Września 17, 2020, 00:33:27 am
Twarze NPCów strasznie plastikowe. Reszta ładna, ale pachnie Finalem XIV.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Września 17, 2020, 08:50:01 am
Wyglada, jak cos z polowy obecnej generacji :)
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Września 17, 2020, 10:16:24 am
Jakoś nie jestem fanem tego typu FF. Wiem, że seria od tego zaczynała, ale dla mnie kojarzy się jednak bardziej z FF7,8, czy 10. Tutaj przez większość czasu miałem skojarzenia z MMO, czyli FFXIV. Skoro za produkcje odpowiadają ludzie od czternastki, to są one słuszne.

Rzeczywiście nie wygląda za specjalnie, Project Athia zrobił lepsze wrażenie. Zobaczymy co z tego wyjdzie.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: gnysek w Września 17, 2020, 10:29:14 am
Po 8 latach Square nadal nie może dojść do tego poziomu:

https://www.youtube.com/watch?v=UVX0OUO9ptU
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Ryo w Września 28, 2020, 08:37:30 am
https://twistedvoxel.com/final-fantasy-xvi-graphics-teaser-site/

Cytuj
the graphics seen in the trailer were all real-time assets. Yoshida didn’t want to show a pre-rendered teaser, and they decided to show footage from the game was actually representative of the real-time assets. However, he does acknowledge that they haven’t done any optimization or tuning for the graphics yet. They do realize that the graphics were rough during the reveal trailer, however, since this is not the final representation of what they plan to achieve with the game, they can be improved by the time it releases.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: gnysek w Września 28, 2020, 15:43:32 pm
Tylko że design postaci niczym z anime nie zmieni się nawet jak dadzą milion efektów. No chyba, że nagle zrobią im cerę, to może wtedy będzie jakaś tam różnica.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Ryo w Października 09, 2020, 11:04:48 am
https://www.gematsu.com/2020/10/final-fantasy-xvi-basic-development-and-scenario-production-already-complete

Cytuj
PS5TOPFinal Fantasy XVI basic development and scenario production already completeMost staff are currently working remotely.Sal Romano20 hours ago956
Final Fantasy XVI

Basic development and scenario production for Final Fantasy XVI are already compete, according to a new recruitment page for the title on Square Enix’s careers website.

We have already completed basic development and scenario production, and are continuing to create large-scale resources and build boss battles while expanding our various development tools,” the website reads. “Also, most of our staff are carrying out their work remotely.”
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Października 09, 2020, 11:20:49 am
Ciekawe, z jednej strony plotki mówią o przyszłym roku, z drugiej ten news sugeruje trochę coś innego. Oczywiście w rok może się sporo zmienić, ale chyba prędzej będzie to gra na 2022, a i znając SE nawet 2023 ;). Poza tym gdzieś w tym wszystkim muszą upchnąć FF7.2, a jest jeszcze Project Athia... 
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Ryo w Lutego 23, 2021, 11:40:50 am
https://www.gematsu.com/2021/02/final-fantasy-xvi-is-quite-action-oriented-but-includes-story-focused-mode

Cytuj
Final Fantasy XVI is quite action-oriented. It’s a Final Fantasy featuring story and action

Cytuj
(What about players who aren’t good at action games?) We really want players to enjoy the story, so we’re preparing a mode for players who want to focus on story. Since we have quite the substantial support actions, we’re of course preparing something easy to operate and smooth to play. Don’t worry too much (players who aren’t good at action games.)

Jako, że na pokładzie jest Ryota Suzuki uczestniczący przy battle system DMC V i DD, do tego prawdopodobnie walki będą jedną postacią, to jestem bardzo dobrej myśli.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Wojtq w Lutego 23, 2021, 14:59:11 pm
Bardzo dobre info. Nigdy nie grałem w Finala, ale dzięki takiemu stylowi gry może się przekonam. Do tego klimacik na zwiastunie też robi pozytywne wrażenie.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: gnysek w Marca 02, 2021, 23:13:11 pm
No to ja czekajacy na odbicie serii w stronę dawnych odsłon pod tym względem się zawiodę. Co nie znaczy, że gra będzie zła, w te bardziej hack-n-slashowe Fajnale na razie mimo wszystko nie gra się tak źle.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Ryo w Marca 03, 2021, 09:22:02 am
w te bardziej hack-n-slashowe Fajnale na razie mimo wszystko nie gra się tak źle.
Zdecydowanie najlepiej, jak się gra tylko jedną postacią (tak jak swego czasu było demo FFXV samym Noctisem). Im więcej postaci tym większy chaos, do tego więcej wrogów i mniejsze pomieszczenie i jest niesatysfakcjonująca sieka. Po FFVIIR widać, że wyciągnęli lekko wnioski z FFXV, inny system, wiadomo, że mniej postaci, którymi kierujemy, ale zabili grę rynnami (najlepsze walki to 1 lub 2 vs Summon na dużej arenie, bo jest miejsce na taktykę, statusy, czary oraz pole do biegania).

Dlatego też liczę, że w FFXVI już będzie gitara.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Ryo w Czerwca 03, 2022, 09:18:15 am
https://youtu.be/gV5rIW1Qums

Premiera na lato 2023.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 03, 2022, 13:51:40 pm
Z jednej strony szkoda, że jeszcze rok, z drugiej jest co robić i będzie dalej nawet bez FFXVI :D. Wciąż nie kupuje mnie świat i postacie, ale po poprzednich Finalach jest to jednak odmiana.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Czerwca 03, 2022, 17:52:17 pm
Wygląda świetnie, ale zastanawia mnie co innego.
Trailer ma polskie napisy. Nie, to niemożliwe by było. FF po polsku?
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Sylvan Wielki w Czerwca 04, 2022, 12:30:53 pm
(https://images.pushsquare.com/8dd71bc2469ec/ff16-1.900x.jpg)
(https://images.pushsquare.com/426d88c8da223/ff16-11.large.jpg)
(https://images.pushsquare.com/0bfc2aa251dc2/ff16-3.large.jpg)
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Mateo w Czerwca 04, 2022, 12:40:42 pm
Najbardziej wyczekiwana gra w Japonii. Trudno się dziwić. ;)
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Ryo w Czerwca 06, 2022, 09:16:19 am
(https://pbs.twimg.com/media/FUSPUfRWAAkxW9Y?format=jpg&name=large) (https://pbs.twimg.com/media/FUSPVZLXwAAKAfE?format=jpg&name=large)
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: gnysek w Czerwca 07, 2022, 00:21:01 am
Cwaniaczki, napiszą, że gra jest już grywalna od początku do końca, ale w przypadku fajnali, to może oznaczać np. poruszanie się postacią która jest słupem soli i nie ma jeszcze animacji, a i tak system walki, rozmowy z mieszkańcami itd. mogą już działać jak trzeba - bowiem w fajnalach wykrywanie kolizji nie ma często znaczenia i fikuśne animacje są zazwyczaj wykonywane w takiej odległości od mobków i npców, że można je dodać znacznie później i w niczym to nie przeszkadza, wystarczy tylko wziać pod uwagę ich orientacyjny czas trwania. Jeśli nadal zostali przy mocno korytarzowych etapach jak w FF7R, to można nawet wyznaczyć już "tunele" i ustawić niewidzialne ściany, a graficy dopiero zapakują tam zawartość. Stąd potrzebny aż rok. Zresztą, na screenach widać, że brak jeszcze NPCów itd (chyba, że specjalnie ich ukryto dla dobrych ujęć - jest też taka opcja).

Nie wiem czy system walki mnie zadowoli - ja chyba wciaż jestem fanem bardziej taktycznego wybierania (i stąd plotki o Personie 6 też mnie zaniepokoiły). Widzę jednak, że po tym, jak od XII części seria skręciła od typowego jRPG w coś, co określam wariacjami nt. systemu walki z Kingdom Hearts, teraz pójdziemy w stronę... Solusów? Z trailera widać, że będziemy przypinać pod trzy strzałki itemki, a pod cztery przyciski geometryczne ataki/magię (plus pewnie jakieś dodatkowe opcje i "stare dobre menu" pod którymiś triggerami). Z jednej strony, to ogromny odskok względem gier sprzed 20 lat, z drugiej strony, nie aż taki wielki jak popatrzymy na ostatnie części. Wystarczająco chyba jednak duży, zeby nie dywagować w ogóle czy stare dobre menusy jRPGowe częsci I - X były lepsze, bo to już będzie tak odległa różnica, że tu nie ma czego porównywać (no i zawsze jest Dragon Quest ;) ). Jeśli to będą najłatwiejsze soulsy na rynku to sie nie pogniewam, może nawet pozytywnie się zaskoczę :P
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 07, 2022, 10:35:12 am
Cwaniaczki, napiszą, że gra jest już grywalna od początku do końca, ale w przypadku fajnali, to może oznaczać np. poruszanie się postacią która jest słupem soli i nie ma jeszcze animacji...

To samo można powiedzieć o każdej innej grze, każdego innego studia. Dlatego ten termin niewiele znaczy od zawsze. W teorii powinno być tak, że cały gameplay jest zrobiony i wiele rzeczy funkcjonuje jak należy. Jest tu masa tymczasowo wstawionych assetów, modeli (np. blob mesh, czyli coś co proporcjami przypomina właściwy model), czy animacji (właśnie do tych blobmeshy), dialogów (nagranych np. przez kogoś z zespołu, a nie aktorów), cut-scen (np. animatik, który jest wykorzystywany przez dział cut-scene do produkcji właściwej). Do tego może być sporo błędów, ale da się przejść całą grę. Doświadczenie jest dość nierówne, bo część zawartości ma już wygląd finalnej gry, a część nie.

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Ryo w Czerwca 22, 2022, 09:20:35 am
https://sea.ign.com/final-fantasy-xvi/186992/news/final-fantasy-16-producer-confirms-it-wont-be-open-world

Cytuj
“We’ve found in our extensive user research that many of the younger generation of gamers have never played a Final Fantasy or don’t have any interest in the series. To create a game that might excite and resonate not only with our core fans, but also with that new generation, we played a lot of games ourselves, and so yes, in [Final Fantasy 16] you’ll find inspiration from recent triple-A open world RPGs,” Yoshida says.

“However, to bring a story that feels like it spans an entire globe and beyond, we decided to avoid an open world design that limits us to a single open world space, and instead focus on an independent area-based game design that can give players a better feel of a truly 'global' scale."

No i super.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Października 21, 2022, 11:56:32 am
Nowy trailer rzuca trochę informacji na temat różnych królestw:

https://www.youtube.com/watch?v=ih0fVVtmiB4
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Sylvan Wielki w Grudnia 09, 2022, 04:53:25 am
https://www.youtube.com/watch?v=4GOtYqLkj2g
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Grudnia 09, 2022, 09:22:52 am
Ogień (dosłownie ;) )! Oby nie powieliło błędów FFXV i będzie świetnie. Szkoda tylko, że wychodzi razem z Diablo IV.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Grudnia 09, 2022, 19:28:11 pm
Uwielbiam serię i za każdym razem jak zapowiadają kolejną numeryczną odsłonę, to resztki serca biją mi szybciej.
Co prawda wolę Fajnale w klimatach, nazwijmy to sf, ale w kolejnego rzecz jasna zagram i zapewne będzie to moja gra z top3 2023 roku.
Chętnie bym przygarnął kolekcjonerkę, bo lubię ładnie prezentujące się na regałach figurki, ale zapewne cena zwali z nóg. Stawiam na przedział 800-1200 PLN. Zatem, skończy się na premierowym zakupie zwykłej edycji.
Oby tylko nie poszli w klimaty z premiery FF XV kiedy wycięli filmiki na płycie, które następnie się ściągało. Wówczas tak skutecznie mnie to zniechęciło do gry, że kupiłem lata później edycję Royal.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Ryo w Grudnia 14, 2022, 08:57:06 am
zapewne cena zwali z nóg. Stawiam na przedział 800-1200 PLN.
Pudło - 1650 zł + 100 zł dostawa do Polski.

https://lowcygier.pl/preordery/limitowane-wydania-final-fantasy-xvi-w-pierwszych-sklepach-pre-order-final-fantasy-xvi-collectors-edition-na-ps5-za-164281-zl/

(https://lowcygier.pl/wp-content/uploads/2022/12/final-fantasy-xiv-collectors-edition-scaled.jpg)

Ale są też inne wersje.

(https://lowcygier.pl/wp-content/uploads/2022/12/final-fantasy-xiv-steelbook-edition-scaled.jpg)

(https://lowcygier.pl/wp-content/uploads/2022/12/final-fantasy-xiv-deluxe-edition-scaled.jpg)

Deluxe Edition mógłbym przyjąć.

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Grudnia 14, 2022, 11:04:24 am
Ja na razie złożyłem pre-order, ale nie wiem, czy nie zrezygnuje bliżej premiery. Cena wysoka, a figurka coś czuję, że będzie średnia. Z drugiej strony ostatnio mało gier kupuje i a tym bardziej kolekcjonerek.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Ryo w Grudnia 14, 2022, 11:28:32 am
Steelbook mocno spoko się prezentuje. Co do ceny no to kosmos. Za Ultimate FFXV pamiętam płaciłem coś koło 1200 zł.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Grudnia 14, 2022, 16:48:05 pm
Chyba tyle było. Szkoda, że nie ma tu jeszcze artbooka w tej cenie. Tylko figurka wysokiej jakości i odpowiedniej wielkości może to "uratować".

Niestety ceny kolekcjonerek poszły w górę. Teoretycznie koszty produkcji i transportu są wyższe, ale jakoś producenci figurek sobie z tym radzą. Zwłaszcza, że przy "masówce" są inne koszty. Dlatego ja się zastanawiam, czy nie zrobić sobie samemu kolekcjonerki ;). Mam drukarki 3D, wszystko rozbija się o czas potrzebny na wymodelowanie i później "produkcję". Nawet myślałem, czy nie zapytać tu na forum o chętnych na takie figurki po niższej cenie - tylko materiały i ewentualnie czas pracy (kwestia dyskusyjna i do zastanowienia).
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Grudnia 14, 2022, 19:33:27 pm
zapewne cena zwali z nóg. Stawiam na przedział 800-1200 PLN.
Pudło - 1650 zł + 100 zł dostawa do Polski.

https://lowcygier.pl/preordery/limitowane-wydania-final-fantasy-xvi-w-pierwszych-sklepach-pre-order-final-fantasy-xvi-collectors-edition-na-ps5-za-164281-zl/

(https://lowcygier.pl/wp-content/uploads/2022/12/final-fantasy-xiv-collectors-edition-scaled.jpg)

Ale są też inne wersje.

(https://lowcygier.pl/wp-content/uploads/2022/12/final-fantasy-xiv-steelbook-edition-scaled.jpg)

(https://lowcygier.pl/wp-content/uploads/2022/12/final-fantasy-xiv-deluxe-edition-scaled.jpg)

Deluxe Edition mógłbym przyjąć.


Fiu, fiu, fiu.
Z serią jestem od ponad 20 lat, ale za tyle PLN to wolę kupić z 7-8 gier.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Grudnia 17, 2022, 19:43:23 pm
https://www.play-asia.com/final-fantasy-xvi-multi-language/13/70drbv

Albo błąd albo pierwszy Fajnal, a nawet chyba pierwszy jrpg AAA, po polsku się szykuje. To by była wielka rzecz.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Lutego 28, 2023, 16:11:35 pm
Wleciało dużo materiałów z pokazu dla dziennikarzy i generalnie same zachwyty. Fajno, dawno nie grałem w żadnego finala.

https://www.youtube.com/watch?v=VlV5fCFQ6XI&ab_channel=EasyAllies
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Marca 31, 2023, 17:19:20 pm
Gra ozłocona i zostaje dużo czasu na poprawki.

https://twitter.com/finalfantasyxvi/status/1641758683129344010?s=20
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Kwietnia 14, 2023, 09:57:18 am
Materiał z wczorajszego State of Play:

https://www.youtube.com/watch?v=UfP_3UD5qF8

Sam nie wiem, wygląda fajnie, choć po lokacjach widać, że robi je ekipa od MMO. Walka widowiskowa, tylko jak to będzie z grywalnością? Poza tym, według mnie, dużo pokazali z walk Eikonów.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Maja 24, 2023, 14:44:30 pm
W internecie wysyp artykułów odnośnie nowego Preview, w każdym programowo przeczytamy/usłyszymy :

- PS2-vibe obecny
- DMC walka jest super widowiskowa
- walki summonów są epickie niczym z GoW2 czy Shadow of the Colossus

Jak się zapatrujecie na ten tytuł? Ja pre-order złożyłem, chyba jedyny tytuł w tym roku, który mnie tak jara, a jednocześnie co do którego mam spore obawy, głównie ze względu na system walki nastawiony na widowiskowość a nie na taktykę.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Maja 24, 2023, 18:34:09 pm
Jak skończę tears of the kingdom to pewnie spróbuję, ale to może być równie dobrze w lipcu albo sierpniu przy ogromie nowej zeldy. Ale to nawet dobrze bo już sobie jakieś recenzje przyswoje.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Sylvan Wielki w Maja 25, 2023, 01:47:19 am
https://www.youtube.com/watch?v=m-mf8K7f45o
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Maja 25, 2023, 11:56:23 am
Fajnie, że to już niedługo, zapowiada się na porządne FF. Ostatecznie zrezygnowałem z kolekcjonerki jak mi zeszło z konta 1800 zł - za co?!
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 12, 2023, 11:46:12 am
Jest demko do pobrania, które stanowi prolog z pełnej wersji. Tak się zastanawiam, czy warto teraz w to grać jak zaraz premiera (save'y ponoć przenoszą się do pełnej wersji). Szkoda, że nie dali tego wcześniej.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Czerwca 12, 2023, 12:12:30 pm
Biorę, będzie jasne czy warto brać prę order teraz czy jak stanieje :D
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Czerwca 13, 2023, 10:22:14 am
Pograłem.

Graficznie jest dobrze, a nawet bardzo. :lol: tak dla odmiany. Od zawsze przemawia do mnie miękki obraz, więc nie mam problemów z rozdzielczością, która jest chyba dynamiczna i bywa... niska. Przede wszystkim obraz jest dobrze wygładzony, dzięki czemu jest spójny. Scenki ładnie przechodzą w gameplay, nie widać dużego przeskoku jakościowego na niekorzyść sekcji gdzie kontrolujemy postać. Modele postaci w większości mi się podobają, jedynie księżna jest jakakaś taka niedokończona. Moją uwagę przykuły animacje npc, poruszają się jakoś zaskakująco naturalnie, ale może moje odczucia tutaj nie są miarodajne, bo ostatnimi czasy gram w Yakuzę z PS3 i porównanie wychodzi mocno na korzyść gry z PS5 z oczywistych względów :D Efekty cząsteczkowe bez dwóch zdań są mega. Ogólnie gra wizualnie lekko przypomina Remake Demon Souls z lekkim wajbem KH3 w kontekście budżetu detali w scenach (momentami jest pięknie, momentami widać pustki ale takie niebijące po oczach, całościowo jednak bardzo przyzwoicie) . Demony są ostrzejsze, Final mimo że przypomina Demony settingiem, charakteryzuje się mniejszą ilością detali.

 

Framerate do uratowania VRR, potrafi jednak spaść poniżej magicznej granicy 48 klatek, więc spadki płynności są odczuwalne. W trybie grafiki zdarzały się momenty solidnych spowolnień, mam wrażenie, że nawet poniżej 20 klatek. Należy to poprawić, czasami mam wrażenie, że spadki są zupełnie nieuzasadnione.

 

Gamepaly zaskakująco przyzwoity. Nie jest to DMC, chociaż widać tu charakterystyczne cechy w systemie walki. Pacing mi odpowiada, początkowy zakres ruchów postaci jest ograniczony i na swój sposób przypomina mi początki w klasycznych turowych jrpg, gdzie pierwsze walki prowadzimy z użyciem jednej techniki i max dwoma rodzajami czarów. Nie ruszałem jeszcze tej drugiej części dema, a dopiero po niej byłbym w stanie ocenić w pełni system walki. Najsłabiej imo wypadła w demie walka Eikonów - dla mnie mogli to zostawić w formie nieco skróconej scenki zamiast dawać pozór udziału w tej walce poza tym mam zastrzeżenia co do jej czytelności, bo przez spory kawał czasu nie byłem w stanie dojrzeć co tam w ogóle się dzieje.

 

Fabularnie jest bomba. Szacunek należy się Japońcom za podejście do tego obrazu jaki przedstawili, bo zupełnie nie wpisuje się w aktualne trendy polityki społecznej. Nie wiem co będzie dalej, ale poprawność polityczna została zlana ciepłym moczem :D ograniczenia wiekowe też. Podczas demka z tyłu głowy cały czas krążyło mi wspomnienie o Grze o Tron. Tak hardkorowo raczej nie będzie ale kierunek został obrany.

 

Tytuł zdecydowanie wart uwagi.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Kopersztyk w Czerwca 14, 2023, 00:32:14 am
Również pograłem, i jak dla mnie jest to pierwszy Fajnal, od czasów dziesiątki, który mnie bardzo interesuje. Nie wydaje mi się tak bardzo infantylne to wszystko jak piętnastka, czuję lekki sznyt mojego ukochanego Vagrant Story (młodzieniec Joshua żywcem skopiowany z tamtego tytułu). Trailery mnie może nie przekonały, ale demo już tak. Nie kupię day one, bo za dużo gier do ogrania, ale będę miał na uwadze.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Czerwca 17, 2023, 10:33:48 am
Pograłem z 1,5 h w demko. Zapowiada się nieźle. Bohaterowie dość interesujący, z czym w FF różnie bywało. Historyjka również wygląda dość nieźle. Czyli 2 z 3 najważniejszych składników w jrpg (umownie jrpg) dla mnie są spełnione.
Ten 3 to walka. Nigdy nie ukrywałem i nie zamierzam, że uwielbiam jrpgi z turowym systemem walki. FFXV od tego odszedł, ale finalnie przywykłem. W XVI? Nie, nie i jeszcze raz nie. Nie podoba mi się. To jest slasher. Naparzania w [] lub /\ i heja. Wiem, że to początek, ale rozwaliłem bossów czy tam mini bossów naciskając na zmianę 3 przyciski. Wspomniane kwadrat i trójkąt oraz R1 do uników, nawet nie używając potiona. DQ11 był banalny, ale tu się zapowiada jeszcze łatwiej.
Kupić i tak kupię, ale obawiam się katuszy przez kilkadziesiąt godzin. Oby historia wynagrodziła trud.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 19, 2023, 10:42:46 am
Jestem w trakcie ogrywania i w sumie to sam nie wiem. Po trailerach i wstępnych opiniach bardzo się napaliłem na "szesnastkę", ale demo nieco ostudziło mnie. O rozgrywce na razie wypowiadać się nie będę, za mało widziałem aby wyciągać wnioski. To co mnie na razie martwi to oprawa - wygląda przeciętnie.

Najkrócej ujmując, to gra Square Enix jak za starych czasów - ma tą typową sterylność starszych produkcji, które miały braki techniczne względem gier zachodnich studiów. Postacie niby mają fajne tekstury ubranek, ale brakuje im wiarygodności (zabrudzeń, osadzenia niektórych elementów). Twarze są dziwne - niby stylizowane, niby próbują być w jakimś sensie realistyczne i w wielu wypadkach wychodzi taki random. Do tego mają słabsze tekstury (nawet główny bohater) co na zbliżeniach nie wygląda dobrze. Do tego broda na teksturze u ważnej postaci fabularnej?! Animacja twarzy nie zachwyca, choć dramatu nie ma. Ruchy postaci (np. bieganie) jest takie sztywne, brakuje mu wagi, co przy prędkości poruszania się sprawia, że efekt jest jeszcze gorszy.

Dalej jest enviro, które nie prezentuje się źle samo w sobie, ale ma braki techniczne, np. w oświetleniu. Brakuje mi w wielu miejscach AO, kontrastów (np. wnętrze zamku jest strasznie rozświetlone, fajnie byłoby pobawić się tu cieniem światłem ze świetlików, czy świec), czy cieni w ogóle. Do tego tekstury są co najwyżej dobre, ale brakuje geometrii lub parallaxy z hight mapą do właściwego oddania powierzchni (np. kamienie na podłogach). Niebo jest statyczne do tego widać braki w rozdzielczości chmur.

Widać, że to stary silnik i ekipa od MMO niestety. Final Fantasy VII Remake i niedługo Rebirth prezentują się lepie i bardziej współcześnie, ale to też typowo zachodni silnik (Unreal Engine). Na plus na pewno są widowiskowe starcia, ale na razie tylko w cut-scenach.

Poza grafiką mam jeszcze średnie odczucia co do eksploracji i map - w zasadzie nie ma czego szukać, przedmioty "podnoszą się" automatycznie, a lokacja leśna/bagienna pokazuje duże ograniczenia w budowie poziomów. Korytarzyk nie musi być zły, ale niech daje poczucie naturalności. Fabuła na razie mnie nie kupuje - ludzie piszą o Grze o Tron, ja tego nie widzę. Za dużo rzeczy mnie wybija z tego - gra aktorska, dopracowanie scenek przerywnikowych, dialogi. Do tego przeskakiwanie w czasie jest trochę kołujące.

Podsumowując, ja mam mieszane odczucia, ale zobaczymy co przyniesie pełna wersja. Z reguły gry z serii osadzone w klimatach średniowiecznego fantasy podobają się mi mniej, więc to też może mieć wpływ.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 20, 2023, 09:38:39 am
Pograłem jeszcze trochę i było lepiej. Walka wciąż mnie nie przekonuje, szczególnie z Malboro - tłuczesz ciągle to samo przez dłuższy czas, gdzie w tym fun albo strategia? Poza tym, to z reguły był silniejszy przeciwnik, a tutaj trafiasz na niego zaraz po kilku pierwszych starciach.

Dziwnie się czuję z tym, że tak mało itemów można ze sobą nosić. Do tego jeszcze, jak masz cztery z czterech możliwych potionów to bohater automatycznie używa kolejnego znalezionego.

Otwieranie drzwi/przejść to QTE? Są takie, gdzie wystarczy nacisnąć jeden przycisk i są takie, gdzie najpierw naciskasz jeden przycisk, a później przytrzymujesz inny. PO CO?! Zastanawiam się, dlaczego ktoś wymyślił coś takiego? Dla wykorzystania triggerów? Łatał w ten sposób jakąś inną mechanikę? Dziwny pomysł, to już lepiej zrobiliby, gdyby gracz musiał po prostu przytrzymać jakiś przycisk (jak otwieranie skrzyń w GoW).

Cinematic Attack i Doge to kolejne potworki - po co to jest? Przecież to wciskanie jednego przycisku w dużym oknie czasowym. Jak już chcą mieć widowiskowe ataki i aby gracz miał poczucie ich wykonywania, to niech to będzie stare QTE.

Lokacje w nocy pokazują, że oświetlenie może być bardziej kontrastowe czy nawet dynamiczne (choć cienie są bardzo rozmyte), od razu robi to lepsze wrażenie.

Widać, że przemoc jest teraz bardziej uwydatniona. Sceny takie jak uczta z jednej strony są czymś nowym dla serii (aż chciałbym, żeby były jeszcze bardziej dosadne i wulgarne), z drugiej pokazują wielką sztywność w grze aktorskiej jak i przedstawieniu całej sceny.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Czerwca 20, 2023, 16:32:40 pm
Też mam obawy, wisi mi wszystko poza systemem walki. Jeśli koniec końców wyjdzie, że gra faktycznie polega na klepaniu kinematograficznych trójkątów i kwadratów, przeplatanych ekscytującym otwieraniem drzwi R2, to się wkurzę. Przedzamówienia nie mogę już odwołać. Pozytywnie wypada na pewno otoczka, i mimo wszystko wizualia, gra na pewno nie ssie palki jak niedawno wydany Forspoken, ssie zauważalnie mniej i jest to ogromny progres u SE.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Czerwca 20, 2023, 20:51:25 pm
Też mam obawy, wisi mi wszystko poza systemem walki. Jeśli koniec końców wyjdzie, że gra faktycznie polega na klepaniu kinematograficznych trójkątów i kwadratów, przeplatanych ekscytującym otwieraniem drzwi R2, to się wkurzę. Przedzamówienia nie mogę już odwołać. Pozytywnie wypada na pewno otoczka, i mimo wszystko wizualia, gra na pewno nie ssie palki jak niedawno wydany Forspoken, ssie zauważalnie mniej i jest to ogromny progres u SE.
Obawiam się, że tak będzie.
Podobno dopiero poziom hard daje do pieca. Problem polega na tym, że ma być dostępny po... ukończeniu gry.

Nic to. Mam nadzieję, że sklep z wysyłką nie zawiedzie i w czwartek pojawi się kurier.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 21, 2023, 09:05:02 am
Mam nadzieję, że frame rate będzie lepszy w pełnej wersji. Pod koniec starcia Eikonów spadki były mocne, może nawet w przedziale 10-15 fps'ów. O tyle dziwne, że poza Eikonami poziom jest dość pusty, więc to chyba FX'y.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Czerwca 21, 2023, 12:25:27 pm
Jest pierwsza ocena, Famitsu daje 39/40.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Czerwca 21, 2023, 16:52:31 pm
90 na opencriticu, jest hicior. Zeldo, kończ się już, zrób miejsce innym tegorocznym sztosom.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Kyokushinman w Czerwca 21, 2023, 16:59:47 pm
Narzekałem na demo a pewnie jutro kupie :lol:

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Sylvan Wielki w Czerwca 21, 2023, 19:41:31 pm
(https://i.imgur.com/U548bfD.jpg)
(https://i.imgur.com/S80jtnI.jpg)
(https://i.imgur.com/rCuIeQp.jpg)
(https://i.imgur.com/9tb8c5f.jpg)

Ależ to jest gra.  :dance: Pograłem kilka godzin i jest to istna rewelacja.  :yes_anim: Jestem pewny, że będzie mocnym kandydatem do tytułu Gry Roku.  :puppy-eyes:
Prolog jest niesamowity. Interesujący i szalenie intensywny. Aż przypominają mi się "Ogrody Księżyca" Eriksona. Co tu się w ogóle wyprawia.  :o
Jest grubo.

Pierwsze godziny z tytułem pokazują też skąd to 18 na okładce. Przekleństwa to jedno, do tego kolor czerwony często gości na ekranie.
Gra jest brutalna, a ostrza mieczy spotykają nie tylko rycerzy, ale też bezbronne kobiety i ... chocobo.  :(

Po dość długim wstępie docieramy do swojej bazy wypadowej skąd mamy dostęp do mapy i wykonujemy kolejne zadania z tradycyjnym: przynieść, podaj, pozamiataj na czele w formie pobocznych aktywności.

System walki zapewne sprawdziliście w dostępnym demo. Mnie on przekonał do siebie. Jest widowiskowo i walczy się przyjemnie.
O samym systemie więcej można będzie napisać po kolejnych kilkunastu godzinach zabawy.

Podoba mi się również oprawa audiowizualna. Bardzo. Liczę jednak, że ogarną w dej łan paczu animację, ponieważ klatkaż ma daleko do ideału nawet w trybie nakierowanym na płynność. :-?

Podobał mi się poprzedni Final. Nawet 100% w nim zrobiłem. Nie była to zachwycająca gra, ale lubiłem ją. Jednak porównując pierwsze godziny w niej, a w XVI, to mowa o przepaści jakościowej na korzyść najnowszej odsłony.

Zapowiada się znakomita przygoda, a ta spora doza brutalności nadaje jej tylko kolorytu.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Czerwca 21, 2023, 20:04:59 pm
Digital foundry już wrzuciło filmik i day one patch nie naprawia nic w kwestii framerate. Ponad to w trakcie walki w trybie perf rozdzialka leci do 720p żeby utrzymać klatki. Wygląda na to że na ten moment jedyny słuszny tryb to quality.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 22, 2023, 12:30:08 pm
Recki niby spoko, wydaje się, że największy zarzut to za mało w tym RPG (patrzyłem pobieżnie bo i tak miałem pre-order). DF niby także spoko (choć co do jakości postaci nie mogę się zgodzić w pełni), widzę, że podobnie patrzymy na kwestie oświetlenia. Dziwne, że nie było nic o spadkach animacji z trybie quality. Może patch to poprawił, chyba i tak zacznę od początku jeszcze raz (choć w sumie nie wiem po co, bo nie ma nic co można zrobić lepiej, a wizualnie to pewnie 1:1) to sprawdzę. Jestem zaskoczony poziomem optymalizacji, bo ta gra, według mnie, powinna działać znacznie lepiej. 720p w trybie Performance?!

Tak czy inaczej gra już się instaluje (pierwszy etap instalacji jest zaskakująco krótki, więc można szybko zaczynać grać), wersja Deluxe (jak już pisałem, zrezygnowałem z kolekcjonerki, chyba słusznie) jest bardzo podstawowa - steelbook i mapka. Mogli dać jeszcze mały artbook i OST (kilka utworów). Nie ma chyba nawet żadnych dodatków cyfrowych.   
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Czerwca 23, 2023, 12:33:13 pm
Pograłem z 5h, jestem kupiony. Poziom trudności nie jest wygórowany, aczkolwiek balans jest taki, żeby maksymalnie wycisnąć soki z widowiskowego siekania przeciwników - ruchy wyglądają zajebiscie i taki też mają efekt na przeciwnikach, nie licząc bosów, którzy mają więcej hp.

Tryb jakości bardziej mi odpowiada - grałem w rózne gry 30fps, ta pozycja ma jeden z bardziej płynnych trybów 30fps, kwestia pewnie frame-pacingu. W trybie performance spadki mogą irytować, dodatkowo mam wrażenie, że gra jest wtedy zubożona o efekty wizualne, wszystko staje się płaskie, bez głębi, kartonowe - jak gdyby jakiś system Variable rate shading obcinał budżet na maksa.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 23, 2023, 14:02:35 pm
dodatkowo mam wrażenie, że gra jest wtedy zubożona o efekty wizualne, wszystko staje się płaskie, bez głębi, kartonowe - jak gdyby jakiś system Variable rate shading obcinał budżet na maksa.

To chyba efekt niskiej rozdzielczości, która jest bazą do skalowania w górę. Fajnie gdyby Square popracowało nad aspektami technologicznymi, a tym bardziej przy wsparciu Sony. Pewnie jednak tak nie będzie. Cóż, coś za coś widać - niby gra jest dopracowana pod względem bugów i poważnych problemów technicznych, jednak rozdzielczość i animacja nie błyszczą.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Czerwca 23, 2023, 15:35:31 pm
Ostatnio DF w analizie nowej Zeldy stwierdzili, że dropy są  jak w klasycznej grze sprzed 2 dekad - tylko tam, gdzie możemy się ich spodziewać. Grając w tego Finala w trybie grafiki mam bardzo podobne odczucia - dropy są wtedy kiedy na ekranie widzimy na przykład ostateczny wybuch po finisherze Eidolona. Teoretycznie mogłoby tego nie być, ale wypada to na tyle naturalnie, że nawet tego nie odczuwam jakoś szczególnie.

Oprawa uważam, że stoi na wysokim poziomie. Może nie ma tu milionów poly geometrii porozrzucanej po scenach, ale jest bardzo spójnie, dzięki czemu nie ma efektu - o fajne CGI, a za moment - o ja pierdziele ale ten gameplay jest zacofany. Od początku gry scenki latają na silniku i w czasie rzeczywistym. Świetnie wygląda scena walki dwóch armii w skalistym wąwozie, w tle walczą Shiva i Titan, skaly się kruszą na setki mniejszych kamieni, dym, kurz, masa efektów cząsteczkowych - to jest prawdziwy poziom next gen. Przypomina się Agnis Philosophy.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 23, 2023, 16:09:12 pm
Świetnie wygląda scena walki dwóch armii w skalistym wąwozie, w tle walczą Shiva i Titan

Ta scena, przynajmniej według DF, jest filmikiem (ale wiać, że na assetach z silnika). Coś w tym jest, bo widać moment przeskoku. Przynajmniej daje wrażenie, że tak nie jest. FFVII ma jednak rozdźwięk między cut-scenami w czasie rzeczywistym, a tymi nagranymi do wideo.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Czerwca 23, 2023, 17:05:09 pm
Świetnie wygląda scena walki dwóch armii w skalistym wąwozie, w tle walczą Shiva i Titan

Ta scena, przynajmniej według DF, jest filmikiem (ale wiać, że na assetach z silnika). Coś w tym jest, bo widać moment przeskoku. Przynajmniej daje wrażenie, że tak nie jest. FFVII ma jednak rozdźwięk między cut-scenami w czasie rzeczywistym, a tymi nagranymi do wideo.

Serio? Kurcze, tak myślałem że jednak to może być za wiele, jak oglądałem te skały rozsypujące się na milion kamyków, czy piękny, gesty dym po uderzeniu głazu wystrzelonego z katapulty... :(
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 23, 2023, 17:43:42 pm
Efekty to jeszcze, ale ilość postaci na ekranie to coś innego. W sumie to przed cięciem jest moment, że obie armie wbiegają w kadr i widać, że chwilę później jakość jest już wyższa. Tak czy inaczej, kiedyś to byłoby w całości FMV i przepaść.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Czerwca 24, 2023, 13:51:48 pm
Powoli zbliżam się do 5 h. Póki co nie pojmuję skąd te oceny w recenzjach, ale może później coś się zmieni.
Gierka jest niezła, ale nie na 10, przynajmniej po tych kilku godzinach.
To co mnie najbardziej zaskakuje to procent ukończenia widoczny w dashboardzie konsoli. 16% po tak niedługim czasie? Wygląda na najkrótszego numerycznego FF w 3d.
Też tak macie, że obracając kamerę, np. miecz bohatera wygląda jakby gubił i szukał ostrości? Nie przypominam sobie, abym widzial ostatnio coś podobnego.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 24, 2023, 15:12:12 pm
Pewnie rekonstrukcja obrazu. Ja widziałem jakieś szumy na niebie - wyglądało to jak odbicia w RE2 przed updatem RT ;).

Niestety farme rate jest tak samo zły jak w demie. Trudni mi uwierzyć, że tego nie ogarnęli. Boje się co będzie dalej…

Gra po demie robi się trochę lepsza, graficznie także. Ciekawe, bo prolog mają zrobiony od dawna i mogli go dopieścić.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Czerwca 25, 2023, 06:51:30 am
Ja jestem już ok 10h wgłąb tej produkcji, do grafiki się nie przyczepię, walka z Garudą i to co dzieje się przed nią to majstersztyk.

Wydaje mi się, że oceny wynikają głównie ze Story, jakie gra oferuje. Tu jest najwyższa półka, widowiskowość, reżyseria, gra wygląda i rusza się jak film CGI Final Fantasy. Nacisk na opowiadanie historii jest potężny, nie pamiętam drugiej gry z takim rozmachem.

System walki, jest. Po prostu. Nie jara mnie aż tak, sieka się przyjemnie, ale niestety nie czuję jakiejś głębi, która sprawiałaby, że powiedziałbym Wow, podoba mi się. Tu jeszcze moja opinia może ulec zmianie, nie odkrylem  jeszcze pełni możliwości.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 26, 2023, 10:31:28 am
Tutaj dla odmiany mniej pochlebna recka:

https://www.youtube.com/watch?v=PzfUardkloY

Ja na razie mam bardzo średnie odczucia, głownie przez walkę - liczyłem, że trochę szybciej się rozwinie. Z tego co widzę tutaj, to jednak nie będzie żadnej strategii...

W sumie to obecnie najlepsze FF to jest remake Siódemki, pewnie Rebirth też takie będzie. Właśnie dotarło do mnie, że ostatnia świetna część to była Dziesiątka. Dobra (nie skończyłem, czeka aż będzie czas) to Dwunastka, Trzynastki nie pamiętam (choć to wina raczej scenariusza), a Piętnastka miała wielki potencjał (tym bardziej, ze rozgrywka była dobra), ale Square obcięło zawartość i wyszło rozczarowanie (po zakończeniu byłem wkurzony, bo mogło to stać obon FFX). Tyle lat i generacji bez wybitnego Finala... Smutne, bo seria niby wciąż jest ważna, ale w nowych odsłonach tego nie widać. Z drugiej strony Square ma problemy z jakością od lat, jednak obecnie FF to ich najważniejsze IP i ma to też swój koszt.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Czerwca 26, 2023, 10:34:59 am
tym bardziej, ze rozgrywka była dobra
Polemizowałbym ;)
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 26, 2023, 12:12:52 pm
Ok, może już zapomniałem, ale wydaje mi się, że była właśnie taka w miarę wyważona - z jednej strony szybsza i widowiskowa, z drugiej wciąż miała różne cechy poprzednich (ale już nie w systemie turowym). Teraz jest już tylko akcja i to taka uproszczona jeszcze. Podobnie jak autor recki powyżej, byłem przekonany, że wciąż będzie coś takiego jak różne czary i statusy.

EDIT: Rzuciłem okiem na to co napisałem w temacie FFXV po ukończeniu gry. No tak, miała swoje braki i uproszczenia, ale właśnie, jako takie nowe FF (czyli nie turowe, z nastawieniem na akcje) było raczej ok. Wydaje mi się, że nie była to zła baza, tylko trzeba było dopracować rozgrywkę. Zamiast tego pchnęli serię jeszcze bardziej w akcję. Zaznaczam, piszę o samej walce.

Tak czy inaczej to chyba powoli koniec tej serii dla mnie. Zobaczę jak będzie dalej z FFXVI, ale jeśli Square dalej będzie zmierzało tą drogą, to nie widzę w tym sensu. Są starsze gry, FFVII, ewentualnie inne jRPG.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Czerwca 26, 2023, 18:26:03 pm
Ok, może już zapomniałem, ale wydaje mi się, że była właśnie taka w miarę wyważona - z jednej strony szybsza i widowiskowa, z drugiej wciąż miała różne cechy poprzednich (ale już nie w systemie turowym). Teraz jest już tylko akcja i to taka uproszczona jeszcze. Podobnie jak autor recki powyżej, byłem przekonany, że wciąż będzie coś takiego jak różne czary i statusy.

EDIT: Rzuciłem okiem na to co napisałem w temacie FFXV po ukończeniu gry. No tak, miała swoje braki i uproszczenia, ale właśnie, jako takie nowe FF (czyli nie turowe, z nastawieniem na akcje) było raczej ok. Wydaje mi się, że nie była to zła baza, tylko trzeba było dopracować rozgrywkę. Zamiast tego pchnęli serię jeszcze bardziej w akcję. Zaznaczam, piszę o samej walce.

Tak czy inaczej to chyba powoli koniec tej serii dla mnie. Zobaczę jak będzie dalej z FFXVI, ale jeśli Square dalej będzie zmierzało tą drogą, to nie widzę w tym sensu. Są starsze gry, FFVII, ewentualnie inne jRPG.
Dobrze ci się wydaje, a przynajmniej jest nas dwóch.

Powiedzmy to sobie otwarcie. XVI to nie FF. Można się na to obrażać. Można zaklinać rzeczywistość, ale pisze to fan serii od blisko 25 lat.
Gdyby nie tytuł, nawiązania do potworów występujących w serii od dawna/zawsze/sporadycznie, to dla mnie ta pozycja mogłaby się równie dobrze nazywać slasher masher. To nie jrpg, a slasher. Takiej intensywności walk z bossami doświadczyłem tylko w slasherach.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Czerwca 27, 2023, 00:16:02 am
No jeśli komuś się wydawało, że XV była mocno nastawiona na akcję, to XVI będzie prawdziwym szokiem. Tutaj wszystko wyglada zjawiskowo, ale brak elementów strategii to duży minus. Niestety ale nawet serię Kingdom Hearts nazwałbym prędzej jrpg niż tę odsłonę FF. Jak dla mnie, z tych nowszych FF klasyfikacja jrpg-owości systemu walki wygląda następująco: XIII > X-2 > XII > XV > XVI.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 27, 2023, 09:40:54 am
Ja już dawno pogodziłem się z tym, że stare systemy turowe do Finali nie wrócą. To niby nie jest nic złego i rozumiem, że w ten sposób chcą otworzyć grę na więcej graczy, szczególnie młodszych. Myślę, że jest to za bardzo myślenie korpo, bo robi z ludzi totalnych leni i debili (choć patrząc na to co się czasem dzieje, to może faktycznie tak jest ;) ), a jednak są gry, które się dobrze sprzedają, a wymagają więcej od graczy.

Jest przy tym jednak jedno wielkie "ale" - zmiana systemu na slashera nie oznacza, że muszą to być proste mechaniki. Jeden przycisk do ciosu bronią, serio? Do tego drugi do, bardzo szczodrze określając, magi i jeszcze specjalne umiejętności z cooldownami. Bez statusów, elementów, do tego ze słabym ekwipunkiem i bez rozwoju postaci. Przecież jedno nie wyklucza drugiego. Naprawdę, nie wiedziałem, że tego wszystkiego nie będzie. Smutne, bo to straszny regres dla serii. Dlatego zastanawiam się, czym ma być przyszłość marki poza samą nazwą. Kupując Final Fantasy gracz wiedział, że czeka go przygoda, rozbudowana historia, pełna różnych postaci. Piękna grafika, niezwykłe światy, liczne potwory do pokonania, wyzwania, mini gierki, rozwój postaci, spektakularne czary i ataki specjalne (po obu stronach), świetna muzyka. To była bogata "paczuszka", choć nieco biedniejsza niż kiedyś.

Zamierzam to przejść i dopiero wtedy ocenić, czym nowe FF jest dla mnie, ale pewne nadzieje zostały rozwiane w recenzji wyżej...

Tak jak pisałem, obecnie najlepsze współczesne FF to remake Siódemki, bo łączy on oba światy i wciąż czuć, że to Final (choć brakuje mu otwartych przestrzeni). Jest to już jednak nijako odrębna seria (seria w serii ;) ). Square powinno zrobić sobie szczery rachunek sumienia i zebrać krytykę od recenzentów i graczy. Na razie wyciągają wnioski, które osłabiają ich najmocniejszą markę. Robienie samych remake'ów to także nie jest właściwa droga.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Czerwca 27, 2023, 11:01:59 am
Square powinno zrobić sobie szczery rachunek sumienia i zebrać krytykę od recenzentów i graczy.
NA razie to jednak wygląda tak, że gracze i krytycy są bardzo zadowoleni a marudzi jednak garstka boomerów ;)
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 27, 2023, 14:47:29 pm
NA razie to jednak wygląda tak, że gracze i krytycy są bardzo zadowoleni a marudzi jednak garstka boomerów ;)

Niby tak, niby pojawia się też krytyka. Ostatecznie pewnie ważniejsza będzie sprzedaż. Niemniej wiem, że mogę być w mniejszości i w związku z tym korporacja nie musi się słuchać tego typu opinii.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Czerwca 27, 2023, 17:45:57 pm
Wczoraj dobrnąłem do 12h.
O aspektach taktycznej walki i elementów rpg nie ma co pisać, bo tu nie istnieją. Siłą tej pozycji jest jednak fabuła, bohaterowie i te mega, kosmiczne, wypaśne, widowiskowe, oszałamiające walki z eikonami w rolach głównych, przeplatane filmikami. :o
Nie jestem fanem naparzania 4 przycisków na krzyż w XVI, ale ta opowieść. :angel:
Zaczynam rozumieć oceny i sam dołączam do tego grona. Jak w poniedziałek jest 1 w nocy, zaraz muszę wstać do roboty, a zastanawiam się czy grać dalej, to coś tu się dzieje wielkiego.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 28, 2023, 10:17:21 am
Oby bo na razie to nic specjalnego się nie dzieje, a nawet widzę już pewną porażkę - tożsamość Ifrita. Nie daję tego w spoiler, bo o tym powinien wiedzieć każdy kto choć trochę śledził temat FFXVI. Problem w tym, że według scenariusza Clive tego nie wie (choć tutaj jest kwestia tego, czy nie wie, że to on, czy był przez kogoś sterowany - tak czy inaczej wynik dalej jest podobny), w przeciwieństwie do gracza. To powinno być inaczej pokazane, tak aby była to faktycznie tajemnica. Co prawda może to jeszcze uratują później, ale według mnie to dziwnie wygląda.

Ja naprawdę, na tym etapie, już nic nie mam do kierunku obranego przez serię. Po prostu chciałbym, aby to było dobrze zrobione ;).
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Czerwca 29, 2023, 13:57:47 pm
Ja widziałem wcześniejsze materiały, ale byłem w lekkiej konsternacji w  związku z tożsamością Dominanta Ifrita. W sumie nadal jestem, bo gdzieś tam cały czas się przewija wątek strony trzeciej.

Po parodniowej przerwie wróciłem do gry i przyłapałem siebie na tym, że unikam walk z mobami na mapach. Nie chcę mi się z nimi walczyć, bo w zasadzie każda walka wygląda podobnie. W tym momencie chyba zabrakło mi tych momentów strategicznych systemu walki jaki twórcy zaimplementowali w tej odsłonie. Brnę wgłąb historii, staram się jak najszybciej odkrywać kolejne jej karty bez marnowania czasu na bezsensowne walki, które nic nie wnoszą i w zasadzie nie przynoszą mi jakiejś szczególnej przyjemności :/
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 29, 2023, 16:18:06 pm
Za to sprzedaż idzie świetnie - 3 miliony poszły, na tę chwilę to najszybciej kupowany ex na PS5 i szósty w historii marki.

https://twitter.com/Zuby_Tech/status/1674028804057051139?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1674028804057051139%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Widać Square chyba wie co robi, choć to dopiero przyszłość potwierdzi ;).
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Czerwca 30, 2023, 09:25:27 am
Zrobiło się tutaj strasznie monotematycznie, to może coś napiszę, żeby zmienić ton rozmowy (i z pozycji nie fana serii) ;) Pograłem sobie kilka godzin, przeszedłem prolog no i powiem tak: WOW. System walki tak, na razie jest prosty, zeby nie powiedziec prostacki ale daje fun, jest widowiskowy i satysfakcjonujący. No ale to co na ekranie się dzieje poza tym to jest miód. Świetna reżyseria, piękna grafika, mimo tego, że nie przepadam za srednioweiczem to świetny klimat. No i walki Eikonów. Czegoś tak epickiego to nie widziałem od czasu GoW 3 chyba, a przecież to byłą dopiero pierwsza taka akcja. Oby było ich jak najwięcej.

Tak na marginesie, idealnie ta gierka wchodzi po Tears of the Kingdom, bo jest chyba antytezą tego tytułu w każdym możliwym elemencie ;) Na maksa widowiskowa, z dużą ilościa przerywników i cutscen i generalnie story a z drugiej strony prosta i nieskomplikowana. Bardzo dobrze te tytuły wyszly czasowo ;)
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Czerwca 30, 2023, 10:22:30 am
Ja zaliczyłem wczoraj bardzo fajny etap w grze z pewną świątynią. W miarę postępu pojawiły się nowe techniki, które nieco mi urozmaiciły zabawę.

Odpaliłem wczoraj dla porównania FFXV, pograłem z godzinkę, mam tam fajny sejw, gdzie postacie zatrzymałem na <30lvl i gdyby to porównać, to piętnastka w swoim czasie wydawała się być za bardzo action, ale dzisiaj wypada... NIECO LEPIEJ  :lol:

Niemniej jednak, wraz z postępem XVI przeciwnicy stają się bardziej wymagający, walka spowalnia, dając więcej czasu do namysłu i implementowania jakiejś strategii. Udało mi się nawet kilka razy zginąć, więc robi się ciekawiej.

Wszystkie pozostałe aspekty - 100% zgody z tym co napisała Windom. To jest jedna z najbardziej dopieszczonych gier tej generacji w dodatku bez zbędnej polityki czy ideologii.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Czerwca 30, 2023, 12:07:57 pm
Właśnie też chciałem określić system walki w FFXVI jako "prostacki". Ja na razie mam z tym problem, zwłaszcza jak jest jakiś silniejszy mobek lub boss - tłucze się go ciągle tak samo, a przez dużą ilość HP to się dłuży strasznie. Jest to więc trochę taka sprzeczność w całym systemie.

Co do widowiskowości - tak jest i faktycznie sporo osób ma skojarzenia z GoW3. Fajnie się na to patrzy no ale właśnie, patrzy. Większość z tego to cut-sceny lub sekcje, które zabierają kontrolę graczowi (ewentualnie dają taką ograniczoną). Niby nie jest to złe, ale wciąż mam z tyłu głowy, że gry od tego typu rozwiązań się odsuwały przez lata.

Niemniej mimo, że narzekam, to też mi się to podoba. Uważam, że dało się to zrobić lepiej, ale ok, jest jak jest.

Mogę za to bardzo pochwalić voice acting - jest świetny, fajnie dobrali aktorów, do tego całkiem znanych (Cid, jak go usłyszałem po raz pierwszy w trailerze, od razu wiedziałem do kogo ten głos należy). Muzyka także jest świetna, pomimo, że to nie Uematsu. Pamiętam jeszcze z prologu, że jak byłem w tej wiosce zajętej przez gobliny, muzyka dawała mi ten nastrój Final Fantasy.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Czerwca 30, 2023, 14:06:46 pm
Muzyka moim zdaniem jest swietna. W pierwszej walce Eikonow aż miałem ciary.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Czerwca 30, 2023, 17:06:15 pm
Weekend. Okazja, aby przysiąść na poważnie.

Z ciekawostek, bo wspominacie o filmikach. Kolega mi pisał, że znalazł gdzieś na yt wszystkie przerywniki z gry. Podobno 20h. Wychodzi na to, że Kojima ma się od kogo uczyć.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Lipca 03, 2023, 00:34:16 am
Drodzy forumowicze, ta gra to hit. Jestem świeżo po pewnych kluczowych wydarzeniach, zdobyłem moce trzeciego (lub czwartego jak kto woli) Eikona i generalnie pozamiatało mną to co zobaczyłem. Mam z 20h na liczniku i wrażenie, że gra dopiero w tym momencie się rozkręca, chociaż wydawało mi się, że wszystko widziałem. To jak jest pokazana ta historia to majstersztyk, klasa sama w sobie. Grafika Top 3, głównie dzięki przerywnikom, ale gameplay też trzyma poziom. Efekty cząsteczkowe, post, rozmycia, głębia ostrości, wygładzanie, oświetlenie, cieniowanie - rewelka, tego oczekiwałem od tej generacji, jedyne czego mi brakuje to może większej ilości obiektów geometrycznych. System walki nabrał głębi wraz z nowymi umiejętnościami, moja rządza większego zacięcia taktycznego została zaspokojona. Właściwie to od tego momentu twórcy równie dobrze mogli uznać, że chcą wydać to jako kolejną grę, jednak na nasze szczęście, pasja tworzenia czegoś ponadprzeciętnego wygrała z pogonią za pieniądzem. Dla mnie zapowiada się chyba najlepsza gra od czasu TLOU2.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Lipca 06, 2023, 11:10:11 am
Ja natomiast tym razem ponarzekam na questy. Są jak na razie dziwne, w sumie to nawet nie nazwałbym większości z nich questami, bo są bardzo krótkie i dotyczą działania na małym obszarze. Z drugiej strony szybko się je robi i zakładam, że nie wszystkie będą takie (oby). Fajnie byłoby jednak, gdyby miały więcej sensu/były bardziej przemyślane. Przykład - ktoś prosi nas o sprawdzenie, co się stało z osobą X. Poszła coś zrobić i nie wróciła jeszcze. Gdzie mamy szukać? Zaraz obok wioski. Serio? Wystarczy wyjść z budynku i spojrzeć przez ogrodzenie w dół. Mało tego, ktoś tam stoi i widziałby/słyszał, że ktoś z wioski ma kłopoty. Sam tamtędy przechodziłem chwilę wcześniej i oczywiście nikogo tam nie było. Nie chodzi mi już o to, że quest ma być nadzwyczajny, ale niech przynajmniej ma jakiś sens. Przecież mógłby być kawałek dalej, w końcu lokacja jest większa. Dodatkowo można to zrobić tak, że jak gracz przychodzi wcześniej w to miejsce, to nie musi nawet spotkać tej osoby, wystarczy aby było słychać np. dźwięk stukania młotkiem (np. wewnątrz chatki). To nie kosztuje nic.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Lipca 06, 2023, 17:48:17 pm
Przykro mi, ale zadania poboczne w XVI takie są. Zrobiłem zdecydowaną większość - jestem pod koniec przygody - i wróciliśmy tutaj do czasów sprzed Wiedźmina 3. Proste, krótkie, bez historii. Finalnie polegające na wyrąbaniu w pień mobków lub czasami przyniesienia czegoś, co z reguły też się wiąże z...zabiciem czegoś/kogoś. Na początku jeszcze były questy z kategorii wynieś i przynieś.
Nie masz co liczyć na poprawę w kolejnych godzinach. Można się dowiedzieć z niektórych z nich ciekawych rzeczy, ale i tak będziesz eliminował przeciwników. Wszystkie te zadania robi się maksymalnie w 10-15 minut. Przynajmniej nie natrafiłem na dłuższe.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Lipca 06, 2023, 19:44:48 pm
No ale to raczej chyba taki japoński standardzik, nie?

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Lipca 06, 2023, 19:50:36 pm
No ale to raczej chyba taki japoński standardzik, nie?

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka


Czy ja wiem czy, poza wyjątkami, to tylko japoński standardzik?  :)
Większość gier ma właśnie takie misje poboczne. Nie dość, że z generatora to jeszcze 3 rodzaje na krzyż. Zabij, zanieś, znajdź. 3xZ.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Lipca 06, 2023, 19:51:56 pm
Zgoda, mało co się zbliża do wiedzmina czy cyberpunka, no ale jednak japońszczyznę mi się kojarzy jeszcze klasa niżej w tej kwestii.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Lipca 06, 2023, 19:59:14 pm
Zgoda, mało co się zbliża do wiedzmina czy cyberpunka, no ale jednak japońszczyznę mi się kojarzy jeszcze klasa niżej w tej kwestii.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka


To fakt. W3 czy CP77 są pod tym względem prymusami.
Japońskie rpg nigdy nie stały misjami pobocznymi, chociaż to jest też złożona kwestia. Czy stricte klasyczne jrpg czy też ogólnie japońskie gry z zadaniami do wykonania. Wówczas do głowy od razu przychodzi mi seria Yakuza czy Judgment, w których misje poboczne są nieraz ciekawsze, lepsze i bardziej rozbudowane niż w wielu grach j/rpg. Ogólnie w jrpg raczej nigdy nie chodziło o side questy. Główną siłą był wątek główny, a wszystkie poboczne zadania miały być takimi zapchajdziurami, które chyba tylko dodają, aby nikt się nie doczepił, że ich w ogóle nie ma.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Lipca 06, 2023, 20:01:45 pm
Tak, jest dokładnie jak mowisz. I właśnie serię yakuza bym uznał jako wyjątek od tej reguły.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Lipca 07, 2023, 10:59:47 am
Ja jestem do pewnego stopnia odporny na "typowe" i powtarzalne questy. Dlatego na razie to mi nie przeszkadza (choć niektóre z nich nawet ciężko nazwać questami, bo tam się nic nie dzieje, a czas potrzebny na ich rozwiązanie to kilka minut). Bardziej chciałbym widzieć logikę w ich konstrukcji ;).

Wczoraj pierwszy raz miałem problem z tym, że wyszedłem z przeciwnikiem poza jego obszar. To jest strasznie słabe, bo bez żadnego ostrzeżenia odzyskuje on wszystkie swoje statystyki. Jak się później okazało, w tej samej lokacji (ale innej jej części) przydarzyło mi się to jeszcze kilka razy, a jednego przeciwnika musiałem tłuc trzy razy (dwa razy wyszedł sam poza obszar, a miał już resztę energii)?! To jest bez sensu, ostatecznie stałem na jednym końcu "areny" i uważałem na to, w którą stronę robi swoją szarżę. Te walki nie są trudne, więc mogło być gorzej, jednak nudna walka x3 to i tak za dużo. Przecież można by to rozwiązać na wiele sposobów.

Dziwne jest to jak małe znaczenie ma rozwój postaci. Poziomy wskakują i automatycznie podnoszą statystyki. Ok, jest za to ekwipunek, który ma wpływ na statystyki. Problem w tym, że zmiany są niewielkie, a sprzęt zmienia się co chwilę, bo szybko wpada się na coś lepszego (choć tylko nieznacznie). Chyba po pokonaniu Gerudy dostaje się miecz (albo możliwość wykucia go), jednak dosłownie minutę później broń ta przestała być najlepszą opcją. Tym samym nie ma za bardzo co przywiązywać się do oręża.

Muszę za to pochwalić FFXVI za niezłe wyważenie tempa akcji. Jak do tej pory realizuję przede wszystkim wątek główny. Czasem pojawiają się jakieś misje poboczne, ale są krótkie. Lokacje otwierają się pozwalając na zejście z głównej ścieżki, ale i to nie zajmuje dużo czasu. W zasadzie gra idzie ciągle do przodu. Pewnie będą momenty, w których będzie większy przestój, dojdzie więcej side questów, ale na razie podoba mi się takie tempo. Jak się nad tym zastanawiam, to podobnie wyglądały inne gry z serii (może poza XV, bo tam gracz szybciej lądował w większych lokacjach).

Cholera, frustrująca jest ta gra - z jednej strony robi sporo rzeczy dobrze, czy nawet bardzo/świetnie, z drugiej są miejsca, które twórcy położyli/zanadto uprościli.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Lipca 07, 2023, 16:59:59 pm
Dla mnie za to ch**owe sidequesty to jedna z rzeczy które najbardziej bolą, zwłaszcza w grach rpg i zwłaszcza po 3 wiedzminie

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: RyoHazuki w Lipca 09, 2023, 10:12:20 am
Ukończyłem po 47 h. Nie będzie spojlerem jak napiszę, pewnie i tak każdy wie, że odblokowuje się ng+
Jest też złoty trofik za przejście wspomnianego trybu. Dla łowców platyn trudne zadanie. Trzeba przejść grę dwukrotnie.

To nie jest FF, o jakim marzyłem. Ba, nie jest to nawet jrpg. Natomiast wyszła im bardzo dobra gra. Gdyby nie dość nudny, slasherowaty, system walki, pustki w lokacjach (daliby więcej jakiś skrzyń, kartonów, śmieci, czegokolwiek) i 3 rodzaje zadań pobocznych na krzyż, to by była 10. Tak jest mniej, ale warto zagrać. Dla historii, bohaterów, a przede wszystkim świetnego dubbingu. Nie wiem czy w jakiejś grze słyszałem tak udanie dobrane głosy.

Zakończenie wrzucam w spojler, bo chciałem o nim podyskutować.
Spoiler (kliknij, by wyświetlić/ukryć)
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Lipca 09, 2023, 17:57:34 pm
Z całym szacunkiem, bo głosy w finalu są bardzo fajne, ale z takim Ragnarokiem w tej kwestii to nawet nie ma co porównywać.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Kyokushinman w Lipca 09, 2023, 20:26:11 pm
Zarówno pod względem głosu jak i epickich momentów FF16 to właśnie jest Ragnarok.
A Gow bajką o krasnoludach.

https://youtu.be/Qw5BkP-_QlU

Bez jaj FF16 dubbing zmiata GOWR z miejsca.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Lipca 09, 2023, 20:29:27 pm
Co prawda dużo w finalu jeszcze przede mną, ale aktorsko, dialogowo, realizacyjnie i głosowo do takiej pierwszej rozmowy w chacie u kratosa to się nie zbliżyli nawet. Tak, Cid jest świetnie zdubbingowany, ale nadal chyba z nikim z głównej stawki z GoWa nie ma szans, a już na pewno nie  Odynem który w tej kwestii to jest odjebany perfekcyjnie.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Lipca 10, 2023, 10:06:27 am
Też wydaje mi się, że czysto aktorsko, Ragnarok wypada lepiej. Nie umniejsza to wcale FFXVI, w końcu to najwyższa półka. Niemniej zdarzają się zgrzyty, zwłaszcza gdy aktor odpowiedzialny za Clive'a próbuje za bardzo (tutaj według mnie wychodzi fakt, że nie nagrywają scen mo-cap z angielskimi aktorami, a więc aktor trochę zgaduje). Siłą FF jest dobór aktorów (w większości, o ile nie wszyscy to Brytyjczycy), bardzo wpasowują się w średniowieczny klimat gry. Poza tym, według mnie, obsadzenie w roli Cida (czyli ważnej postaci, która ma sporo dialogów) Ralpha Inesona bardzo ustawiło poziom całego voice acting'u - jego głos jest tak bardzo charakterystyczny (może nawet za bardzo, bo jednak trochę "odkleja się" od wizerunku w grze), że od razu przykuwa uwagę. W sumie to szkoda, że dopiero teraz dostał takie role (wcześniej to tylko Assassin i jeszcze coś mniejszego).

EDIT: Tak w temacie Cida, krótki wywiad z aktorem.

https://www.youtube.com/watch?v=mDOak7NgVF0&t=29s
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Lipca 11, 2023, 16:53:31 pm
Też właśnie mam trochę tak, że głos Cida nie ma pasuje mi do twarzy xd No ale generalnie to sztosik jest zagrane.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Sierpnia 07, 2023, 09:32:12 am
Udało mi się skończyć w piątek no i mam dość duży problem z oceną tej gry.

Bo jak robi to co robi dobrze, to jest sztos. Walki są mega efekciarskie az szczena opada, fabuła się bardzo fajnie kręci, jest ciekawa no i dzieje się i generalnie właśnie jak jest mięsko to jest super przyjemnie. No ale...

Niestety nie ma tego przyjemnie na 50h zabawy. Walka jest fajna i przyjemna, ale niestety bardzo płytka. Byle do staggera i odpalic wszystkie specjale i od nowa. No fajnie, ale przy ktorejstam walce z jakims mocniejszym mobkiem juz sie odechciewa.

Kolejna rzecz to questy i niestety nie tylko te poboczne. Poboczniaki sa niestety na poziomie podłogi w piwnicy. Klasycznie dla tego gatunku niestety. Idz, przynies/zabij/pogadaj to moze przy dobrych wiatrach dostaniesz jakies zdanie które rozszerza lore. Zdecydowana wiekszosc questów historii praktycznie nie posiada. Ale to jeszcze jest pół biedy. Część obowiązkowych zadań głównego wątku jest mniej więcej na tym samym poziomie. Kampania jest podzielona na jakby 2 rodzaje misji. Pierwszy, liniowe lokacje z sama walka, duzo iloscia cutscen, kilkoma mini bossami, z jednym/dwoma jakimis duzymi bossami i jedna/dwiema dojebanymi mega efektownymi walkami na koniec. Tu sie głównie dzieje fabuła, nie ma chwili na oddech jest gitarka. No i jest drugi typ, te misje na polotwartym swiecie. No i tutaj jest dramat. Zeby popchnac cos dalej to musisz porobic kilka misji ktore nie wnosza totalnie nic i sa nudne jak flaki z olejem. Jakby to wyciąć to gra by tylko zyskała. No i sa hunty, ale to w sumie patrz na to co wyzej jest o walce.

Kolejna rzecz to rozwój postaci a raczej jego brak. Jedyne co mozna porobic to poulepszac zdolnosci od Eikonów i sobie je ulozyc w dostepnych slotach. Ale to tez sie resetuje w dowolnym momencie z zerowym kosztem, wiec to tez zaden rozwoj. A tak to przy awansach na wyzszy poziom wszystkie atrybuty po prostu skacza do gory o okreslona wartosc i nie ma na to wplywu, kolejne wersje uzbrojenia po prostu staja sie dostepne po ubiciu bossow fabularnych i sprowadza sie to tylko do tego, ze maja wiecej sily, wiec po kazdym wiekszym fabularnym wydarzeniu po prostu zmienia sie mieczyk na silniejszy. Reszta to w sumie nie ma znaczenia, wlozylem jakies medaliony na wiekszego expa i tak gralem do konca.

No tylko koniec koncow po prostu fajnie sie w to grało. Jeśli miałbym to ugryźć liczbowo, to chyba dałbym 7/10 a jakby wywalic zbedne wydłużacze to może nawet 8.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Sierpnia 07, 2023, 14:23:29 pm
Ja ma według konsoli 50% i też nieustannie mieszane odczucia. Niby fajnie, ale tak płytko, że najchętniej leciałbym tylko korytarzem. Do tego, jak na razie, fabularnie niby spoko, ale gra jest dość przewidywalna w pewnych sprawach. Nie podobają mi się skróty, które stosuje, np. skoki czasu. Nagle lądujesz w innej rzeczywistości bez specjalnego wprowadzenia.

W sumie mam takie wrażenie, że FFXV powstawało za długo i ostatecznie sklecono coś na szybko z tego co mieli. Wyszła gra, która miała świetny potencjał. FFXVI jest jakby w odwrotnej sytuacji - wyciągnęli wnioski i zrobili grę "skończoną", ale przy tym nie rozwinęli jej w ważnych dla jRPG miejscach. Może FFXVII :D.

Dobrze, że "zaraz" wychodzi FFVII Rebirth.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Sierpnia 07, 2023, 15:03:10 pm
Przy tym ile rpgów wychodzi w najbliższym czasie, to chyba do żadnego japońskiego nie usiąde przez najbliższe półtora roku xD
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Września 25, 2023, 13:20:43 pm
Final Fantasy XVI, gra która udaje. To chyba najtrafniejsze określenie jakim można opisać nową odsłonę serii Square Enix. Po nieco ponad 70h dobrnąłem do końca historii i jak zwykle chciałem opisać swoje wrażenia. Wyciągam jednak wnioski z God of War Raganrok, którego dawno skończyłem, ale na forum nic nie wrzuciłem, bo gdy tylko zabierałem się do pisania, to ilość akapitów rosła w szybkim tempie (może za jakiś czas jednak coś wrzucę, bo chciałem dokończyć platynę). Postaram się więc dość krótko wypunktować FFXVI.

- choć nie jestem zbyt wielkim fanem części, które są stylizowane na średniowiecze, Valisthea przypadła mi do gustu. Scenarzyści chcieli zrobić nieco bardziej dojrzałą historię i po części im się udało. Jest dość mrocznie, jest polityka, są zdrady, zwroty akcji, śmierć, oraz stawka o znaczeniu globalnym (co bardzo lubię w tych grach). Problemem jest jednak przewidywalność, schematyczność (zwłaszcza scenariusz questów pobocznych) wydarzeń, to jak gra sama je zapowiada (śmierć ważnej postaci). Poza tym nie zawsze prezentuje wydarzenia w odpowiedni sposób (np. wspomniana już tożsamość Ifrita). Do tego za bardzo tłumaczy wszystko, z reguły ustami bohaterów - naprawdę ludzie mogą samo wyciągać wnioski, nie potrzebują przemowy w kwestiach moralności. Osobiście chciałbym więcej gierek politycznych, ten wątek dość szybko się spłaszcza i znika gdzieś z boku.

- postacie są napisane nieźle, choć na ich lepsze poznanie trzeba zbyt długo czekać. Może przydałoby się więcej questów drużynowych, tak aby było czuć, że nie jesteśmy sami. Można by także wykorzystać to do budowania postaci, ich historii. Szkoda także, że gra za szybko pozbywa się jednej z lepszych ról, choć generalnie ma to sens.

- zakończenie bardzo przypomina mi to z FFXV, nawet byłbym gotowy nazwać je kalką. Oba działają jednak trochę inaczej - XV rozkłada na łopatki, XVI może trochę także, ale jest w nim więcej nadziei i motywuje do przemyślenia wszystkiego. Co do samej zawartości i tego jako to się kończy napiszę osobny akapit w spoilerach, bo uważam, że jest dość ciekawe.

- jak już pisałem, FFXVI wydaje się, że powstawało jako inna gra. Ktoś jednak podczas produkcji zauważył, że brakuje tu wielu rzeczy typowych dla serii, czy gier RPG w ogóle. Postanowiono je dodać, ale tylko po to, aby można je było odhaczyć na liście, bez większego przemyślenia ich zasadności. Tyczy się to bardzo wielu rzeczy - sprzedawcy, przedmioty, sprzęt, crafting, statystyki, zbieranie przedmiotów, questy, wielkość mapy. Wydaje mi się, że nieźle opisuje to właśnie kwestia broni - można ją kupić lub pójść do kowala aby wykuł z odpowiednich składników. Może przy okazji wykuć wersję z upgradem, lub później można go zrobić u niego w osobnej zakładce. Nie wiem gdzie w tym wszystkim sens, może lepiej byłoby, aby kowal po prostu robił sam upgrade, albo wykuwał rzadki oręż. Zamiast tego trochę się dublują. Ostatecznie i tak nie ma to dużego znaczenia, bo bronie różnią się tylko trochę wyższymi cyferkami, nie wnoszą nic więcej. Podobnie amulety, nie zmieniają dużo, najlepiej jak skracają cooldown najmocniejszych umiejętności. Jeśli dodamy do tego fakt, że w grze niewiele jest przedmiotów do konsumowania, okazuje się, że nie ma na co wydawać pieniędzy. Gra o tym wie, bo tym co kosztuje najwięcej są utwory do "szafy grającej" - te kosztują znacznie więcej od całej reszty rzeczy. Tym sposobem pod koniec gry miałem chyba ok 800k gili.

- system walki jest bardzo prosty i brakuje mu głębi. Może lepiej było zrobić z tego grę pokroju Devil May Cry i pozbyć się większości elementów RPG? Ewentualnie pójść w drugą stronę i rozbudować to co jest, dodać prawdziwą magię, elementy, odborności, statusy, itp. Zamiast tego jest taka wydmuszka, która czasem daje satysfakcję, ale taką prymitywną. Myślałem, że przynajmniej ataki przeciwników trzeba będzie jakoś rozgryźć, nauczyć się ich, ale przeważnie nie ma to znaczenia. Wystarczy tylko naparzać unik i większość ciosów nas nie dosięgnie. Oznacza to dużą schematyczność walk. Tym bardziej, że nawet rozwój postaci nie wnosi dużo. Ostatnie dwa Eikony, to nawet nie były przeze mnie używane, bo uważałem, że wcześniejsze są lepsze.

- gra jest łatwa do tego stopnia, że ani razu nie zginąłem, co chyba nie zdarzyło się w żadnym FF. W zasadzie to większość starć przechodzi się bez problemów, nawet ostatnie starcia. Jasne byłem raz blisko przegranej, bo totalnie nie wiedziałem,  jak zareagować na niektóre ataki przeciwnika. Ostatecznie jednak dojechałem do końca.

- questy są bardzo bazowe, czasem nie mają sensu, ale ich głównym zadaniem jest poszerzanie lore świata i postaci. Robią to lepiej lub gorzej, ale wzbogacają fabułę. Dlatego ostatecznie przestałem się tak bardzo nimi frustrować. Szkoda tylko, że wykonując je można zasnąć :D. Tutaj dodam jeszcze jedną rzecz. Nie zamierzałem robić platyny, ale chciałem wypełnić ścianę wspomnień. Gdy brakowało mi już tylko jednego, byłem przekonany, że to Moogle da mi ostatni przedmiot za polowanie. Gdy go nie dostałem, rzuciłem okiem do sieci, aby dowiedzieć się, co to takiego jest. Jak się okazało, trzeba zrobić wszystkie wyzwania na czas. Totalnie olałem to, nie widziałem w tym sensu (nagrody nie są tego warte), dlatego byłem zaskoczony. Przecież to się w żaden sposób nie łączy z tym. Zlecenia od Moogla chociaż czasem są powiązane z questami...

- w zasadzie to już po kilkunastu godzinach miałem ochotę rzucić wszystkie rzeczy poboczne i przeć do przodu z misjami głównymi. Męczyłem się grając w tę grę, a coś takiego w takim tytule nie powinno mieć miejsca. Jasne, gorsze momenty zawsze się zdarzają, ale tutaj było tego zbyt wiele. Na szczęście, Szesnastka nie zrzuca na gracza wielu questów, więc jeśli robi się je na bieżąco, można przez to jeszcze przebrnąć. Gdyby walki były ciekawsze, to ratowałyby sytuację znacząco. Podobnie jak eksploracja - lokacje bywają czasem spore i można w nich znaleźć ukryte skrzynie. Niestety jednak w związku z tym, że tak niewiele rzeczy ma w FFXVI znaczenie, większość skarbów jest bez sensu. Nie czuć, że warto zbadać każdy zakamarek mapy.

- gra jest widowiskowa i przypomina w tej kwestii stare God of War. Z drugiej strony jednak, przez brak trudności, nie czuję, że jestem w ten sposób nagradzany za swój trud. W związku z tym traktuję to jako następne cut-sceny, nie element rozgrywki. Fajnie się ogląda, ale brakuje w tym mojego udziału.

- wizualnie jest nieźle, zwłaszcza jeśli chodzi o otoczenie. Jest na czym oko zawiesić, zwłaszcza tam, gdzie twórcy wykorzystali skany (przede wszystkim skaliste lokacje). Postacie to już słabsza część grafiki, zwłaszcza te mniej istotne. Niektóre z nich wyglądają jak wyciągnięta z zeszłej generacji, albo nawet dalej. Tekstury ubranek czasem były bardzo niskiej rozdzielczości. Na szczęście ważniejsze postacie fabularne prezentują się lepiej, choć bez fajerwerków. W ich przypadku najsłabiej prezentują się twarze, które próbują wpisać się gdzieś między stylizację a realizm. Włosy jak zwykle w grach FF wyglądają super, choć shader odstaje od tych topowych. Chmury są zlepkiem pikseli i to takim nazbyt widocznym.

- głosy postaci są świetnie dobrane i zagrane. Minus daję za to, że dialogi dodatkowe nie zostały nagrane, jedynie kilka słów. Dlaczego?! Muzyka może nie stanie się moim ulubionym OST, ale naprawdę była solidna. 

FFXV było grą niedokończoną i w związku z czym zmarnowaną (potencjał był bardzo duży). FFXVI jest jak najbardziej skończone i pod tym względem jest w znacząco lepszej sytuacji niż poprzedniczka. Jest to "tylko" dobra gra. Gdyby potraktować to jako bazę i punkt wyjściowy, mogłoby być znacznie lepiej i w końcu dostalibyśmy bardzo dobre Final Fantasy. Niestety pozostaje czekać dalej, choć nie wiem, czy jeszcze kiedyś Square Enix wypuści coś ocierającego się o najwyższy poziom serii. Obecnie jednak to remake FFVII wiedzie prym, choć robi to niesiony na barkach oryginału. Niemniej oferuje przy tym całkiem wysoki poziom rozgrywki, czyli coś z czym Szesnastka ma problem. Tak czy inaczej, w swoich najlepszych momentach najnowszy Final świeci jasno i tego zamierzam się trzymać wspominając tę grę ;).

Spoiler (kliknij, by wyświetlić/ukryć)
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Września 26, 2023, 13:03:45 pm
Znowu post kobyła :D Ale bardzo dobrze się czytało i z większością się generalnie zgadzam.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Września 27, 2023, 15:03:53 pm
E tam, krótki, wiele rzeczy pominąłem ;).
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Sylvan Wielki w Grudnia 08, 2023, 04:49:44 am
https://www.youtube.com/watch?v=Drtg0vMCQ0g
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: Zielarz w Grudnia 08, 2023, 10:03:48 am
Ech, gdyby gra miała lepszy gameplay to bym się nawet cieszył. Choć ciężko wraca się mi do historii, która została zakończona.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: windomearl w Grudnia 08, 2023, 15:03:35 pm
Podstawka już pod koniec mnie tak wymęczyła, że kijem żadnego z tych dodatków nie ruszę.
Tytuł: Odp: Final Fantasy XVI
Wiadomość wysłana przez: andryush w Grudnia 18, 2023, 17:58:14 pm
Ja podobnie jak Windom, poza tym pozbyłem się tej gry, niestety dla mnie rozczarowanie roku.

Wysłane z mojego ELE-L09 przy użyciu Tapatalka