Najlepsze sterowanieSuper Mario 64Wprowadzenie analoga było wielką innowacją. W dodatku SM64 miało najbogatszy zestaw podstawowych ruchów, który w późniejszych odsłonach został nieco ograniczony. Z kolei SMGalaxy dodawało bardzo przydane potrząsanie padem, powodujące efektowny obrót w miejscu, przydający się by przedłużyć skok, czy by ogłuszyć przeciwników. Niestety, wprowadziło też irytujące sterowanie kulą za pomocą sensorów ruchu w bonusowych poziomach i średnio sprawdzający się pointer, dlatego zamiast tego wyróżnię SMSunshine. Działko wodne może nie było tym, na co czekali wszyscy fani Mario, ale nie da się ukryć, że w pewien sposób zwiększyło i urozmaicało zasób ruchów naszego protagonisty w czerwonej czapce.
Miejsce honorowe: Super Mario SunshineNajlepsze power-up'ySuper Mario Galaxy 2Seria Super Mario w ogóle słynie z ciekawych power-upów, ale to SMGalaxy2 jest dla mnie numerem jeden. Chmurka, skała czy świder znakomicie wzbogacają rozgrywkę i są nowością w serii, a do tego dochodzi przecież Yoshi z własnymi power-upami. Prawda, że SM3DWorld ma bogatszą paletę bonusów, jednak te z SMGalaxy2 są bardziej innowacyjne.
Miejsce honorowe: Super Mario 3D WorldNajlepsi bossowieSuper Mario GalaxyTrudny wybór. Super Mario 64 miało fajnych bossów, choć walka z nimi nie była już tak emocjonująca i nie stanowili wielkiego wyzwania. Biorąc więc pod uwagę koncept i pomysłowość wyróżniam obydwie części SMGalaxy.
Miejsce honorowe: Super Mario Galaxy 2Najlepiej wyważony poziom trudnościSuper Mario SunshineNie wiem czy SMSunshine miało najlepiej wyważony poziom trudności. Na pewno było najtrudniejszą częścią z serii. Szczególnie bonusowe poziomy-klocki, w których poruszaliśmy się bez plecaka z wodą, potrafiły porządnie dać w kość. Pamiętam, że przy pierwszym podejściu czułem nieraz irytację, że gra jest tak trudna. Za to przy drugim - czysty fun i satysfakcja. Również obydwie części SMGalaxy wyróżniają się dobrze przemyślanym poziomem trudności, od początku, aż do końca gry.
Miejsce honorowe: Super Mario Galaxy / Super Mario Galaxy 2Najlepsze elementy czysto platformoweSuper Mario 3D WorldGdybym oceniał tylko wybrane poziomy, to SMSunshine mógłby tu być wzorcem, ale w tym przypadku stanowią one małą część gry. Dlatego w grę wchodzą tylko SMGalaxy2 i SM3DWorld. Wybór jest naprawdę trudny. Stawiam na tę drugą, choć to prawie jak rzut monetą.
Miejsce honorowe: Super Mario Galaxy 2Najlepszy ogólny gameplaySuper Mario Galaxy 2SM3DWorld było blisko, jednak to SMGalaxy2 ma lepiej wyważony poziom trudności, lepsze power-upy i ciekawszych bossów. Jest to imo najgrywalniejsza część z całej serii. Nie ma takiego klimatu jak SM64, nie ma tak otwartego świata jak SMSunshine, nie ma takiej grafiki jak SM3DWorld, lecz jeśli chodzi o samą grywalność, to jest to prawie ideał. Wiem, że nie wszyscy się ze mną zgodzą, bo wielu bardziej cenni pierwszą część z cyklu "Galaxy". Ja po "jedynce" czułem się troszkę rozczarowany, za to dwójka bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła. Nie spodziewałem się takiej intensywności i pomysłowości.
Miejsce honorowe: Super Mario 3D World