Słowem klucz to "dyscyplina".
Określasz cel klanu. Tworzysz nazwę. Rekrutujesz ludzi. Znajdujesz/Tworzysz miejsce, gdzie możesz tych ludzi trzymać w kupię, się z nimi komunikować i pchnąć to wszystko ku założonym celom.
Jako klan musisz być atrakcyjny dla graczy, aby chcieli w twojej drużynie grać. Tę atrakcyjność osiągasz przez odpowiednią organizacją, filozofię i odnoszenie sukcesów.
Tak to wygląda z grubsza.
Klany są różne: ambitne, wymiatające w swojej specjalizacji; luźne, będące tylko po to, aby być; i takie pomiędzy, to trochę ambicji, to trochę luzu.
Jako Leader klanu sam decydujesz jakie panują w nim zasady. Od razu z góry Ci mówię, że skrajnie liberalny Leader nie ma co zakładać klanu, bo ludzie będą robili co chcą. I poza wspólnym tagiem, to tak naprawdę nic nie będziecie mieli wspólnego
Klan to wyzwanie organizacyjne i psychologiczne także. Samemu na pewno nie uciągniesz klanu. Potrzebujesz ludzi, którzy przejmą część obowiązków. Chociażby w tych sferach, w których sam nie posiadasz umiejętności.
I jeszcze jedno. Założyć klan, forum i zdobyć ludzi to najprostszy etap
Ale utrzymać motywację wśród klanowiczów, aby ten klan naprawdę istniał i dokądś dążył, to jest prawdziwym wyzwaniem. Dlatego też na wstępie napisałem, że kluczem jest tutaj dyscyplina.
Kiedy wszystko masz gotowe, wybierasz miejsca w których grasz. Po prostu, umawiając się z ludźmi spotkanymi w necie. Czy też poważniej, w ligach, takich jak np. ESL, różne zawody, zloty, itp.