To jak wyjaśnisz fakt że w devkicie XOX było 24 GB RAM i 4 CU na gpu więcej?
Przyznaję, tego nie wiedziałem nawet, dev-kity Xboxa są mniej interesujące. Cóż, mogę zakładać, że dodatkowe 4 CU są po prostu odblokowane na tym samym GPU. Może ma to jakieś znaczenie diagnostyczne, z pewnością produkcyjne, ale generalnie chcesz mieć tę samą wydajność co konsola konsumencka. O RAM'ie się nie wypowiadam, bo jego ilość nie jest miarą mocy jednostki (i jak pisałem, to właśnie jego ilość głównie odróżnia dev-kity od konsol sprzedawanych w sklepach). Ale ok, dev-kit X1X jest nieco mocniejszy, z tym walczyć nie będę.
Historia pokazuje że devkity często nie mają takiej samej specyfikacji co finalny sprzęt, toteż byłbym daleki od wyciągania pewniaków na temat mocy PS5 z ich specyfikacji.
Jaka historia i które dev-kity? Z reguły masz kilka wersji dev-kita zanim sprzęt będzie domknięty. I tak, kiedyś poszczególne wersje potrafiły bardzo się od siebie różnić. Obecnie różnice są mniejsze bo i sprzęt jest mniej customowy niż kiedyś, łatwiej jest uzyskać platformę o zbliżonej wydajności z dostępnych podzespołów (bebechy next-genów są już z grubsza dostępne na rynku). Różnice głównie polegają na większym podkręceniu zegarów (za czym idą zmiany w chłodzeniu), czy ewentualnie dodatkowej pamięci. Jesteśmy na etapie, gdzie dev-kity nie są finalne, ale są już bardzo bliskie tego stanu. A że specyfikacja CPU i GPU jest już częściowo znana, to jak najbardziej można wyciągać wnioski. I tak dodatkowe chłodzenie sugeruje, że dev-kity potrzebują lepszego odprowadzania ciepła, zwłaszcza z powodu GPU, które ma mieć bardzo wysokie taktowanie (Sony testowało zegary 1,8 i 2 GHz), karty z rodziny Navi grzeją się całkiem mocno, a nie posiadają tak wysokiego taktowania. Pewnie dlatego CPU będzie miało zegar ok 3,2 GHz, aby nie podnosić jeszcze bardziej temperatury (możliwe, że nowy Xbox będzie miał nieco większe taktowanie).
Z tego co widzę tam nie ma żadnego dodatkowego chłodzenia
Czyli zaglądałeś do środka?
Masz dodatkowe kratki, w tym tą na środku dla lepszego chłodzenia - tyle możemy stwierdzić po zdjęciach. Co do stack'owania sprzętu - nie wiem czy jest to bardzo popularne i na ile istotne, sam widziałem kilka razy góra dwie jednostki. Serwerów raczej z tego nie robią
. Jeśli jednak przyjmiemy, że tak jest i gość, który to pisał jest wiarygodny (a został już "poprawiony" w kwestii dev-kitów przez znacznie lepszego insidera), to tym bardziej podkreśla to chęć lepszego odprowadzania ciepła (w końcu z dev-kitów innych konsol korzystano w podobny sposób, a nie miały wentylacji na środku obudowy).
Według mnie sprzęt się konkretnie grzeje. Jest tak w dużej mierze przez GPU, które jest gorące, a dodatkowo Sony i MS je podkręcają, aby uzyskać wyższą wydajność. Także w tym wypadku można wyciągać wnioski, że ilość kratek przekłada się na moc
.