Autor Wątek: PlayStation 5 - Temat Główny  (Przeczytany 14837 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 5 670
  • Reputacja: 43
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #200 dnia: Grudzień 01, 2019, 23:12:42 pm »
Nope, w newsie pisaliśmy już że system chłodzenia jest bardziej widoczny, bo konsola została zaprojektowana w taki sposób żeby wydmuchiwała powietrze na boki i do środka. Dzięki temu można stawiać jedną na drugiej.

Warto też wspomnieć że devkity często odbiegają specyfikacją od zwykłych modeli, więc ten może być mocniejszy.

Właśnie, że tak - niby po co Tobie dodatkowe chłodzenie na środku? Dev kity PS3, PS4 czy PS4 Pro takiego rozwiązania nie miały, a korzystano z nich w ten sam sposób. Dodatkowo wystarczy przyjrzeć się podobnym podzespołów z rynku PC - nowe konsole będą potrzebowały wydajnego chłodzenia, zwłaszcza przy tak dużym taktowaniu GPU.

Mocniejsze? Nie bardzo. Więcej pamięci RAM, czy większy dysk to z reguły maks tego co oferują dev-kity. Te wcześniejsze, mogą dodatkowo być słabsze od finalnych specyfikacji. To nie czasy PS3, gdzie za pierwszy dev-kit służył PC z podzespołami, które miały odpowiadać mocy Cell’a i RSX’a (czym ostatecznie przestrzelili). Specyfikacja jest już domknięta, to co się może zmienić to taktowanie, ewentualnie RAM, czy wielkość SSD. Największe różnice miedzy dev-kitem a wersją konsumencką będą czysto wizualne i oczywiście chłodzenie. Ciekawe, czy Sony uda się poprawić w znaczący sposób ten element.

GoDlike

  • Redakcja
  • Obywatel
  • **
  • Rejestracja: 05-08-2019
  • Wiadomości: 73
  • Reputacja: 1
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #201 dnia: Grudzień 02, 2019, 01:21:57 am »
To jak wyjaśnisz fakt że w devkicie XOX było 24 GB RAM i 4 CU na gpu więcej? W modelu finalnym gpu jest słabsze. Historia pokazuje że devkity często nie mają takiej samej specyfikacji co finalny sprzęt, toteż byłbym daleki od wyciągania pewniaków na temat mocy PS5 z ich specyfikacji.

Z tego co widzę tam nie ma żadnego dodatkowego chłodzenia, po prostu jest one zaprojektowane w taki sposób aby dmuchać na boki a że w środku jest puste miejsce to tam też mogą powietrze wydmuchiwać. Dzięki temu można stawiać jedną na drugiej bez problemów z chłodzeniem właśnie. Deweloperom widocznie to przeszkadzało w poprzednich modelach.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2019, 01:34:14 am wysłana przez GoDlike »


PS4 Pro | Xbox One X | PS3 | Xbox 360

gnysek

  • Młody Padawan
  • Administrator
  • Budowniczy socjalizmu
  • *****
  • Rejestracja: 23-08-2005
  • Wiadomości: 687
  • Reputacja: 11
  • Kuwabara! Kuwabara!
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #202 dnia: Grudzień 02, 2019, 10:27:44 am »
Czasem devkit, z racji, że konsola jest na etapie projektowania, ma podzespoły większe rozmiarowo niż będą docelowo (bo jeszcze trwa optymalizacja umiejscowienia i szukanie co gdzie dać, zeby się najmniej grzało, a czasem po prostu tak było szybciej) i to też moze wpływać na rozmiar devkita. Generalnie wątpię, że to ma cokolwiek wspólnego z docelową konsolą - ale ma pobudzać devów, że to będzie "kozacki sprzęt" ;)

Jestem ciekaw docelowo chłodzenia, bo niestety mając premierowe PS4 w domu, wieczorem ciężko grać w większość gier z ostatnich 2-3 lat bo konsola zagłusza telewizor.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2019, 10:37:48 am wysłana przez gnysek »

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 5 670
  • Reputacja: 43
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #203 dnia: Grudzień 02, 2019, 11:28:09 am »
To jak wyjaśnisz fakt że w devkicie XOX było 24 GB RAM i 4 CU na gpu więcej?

Przyznaję, tego nie wiedziałem nawet, dev-kity Xboxa są mniej interesujące. Cóż, mogę zakładać, że dodatkowe 4 CU są po prostu odblokowane na tym samym GPU. Może ma to jakieś znaczenie diagnostyczne, z pewnością produkcyjne, ale generalnie chcesz mieć tę samą wydajność co konsola konsumencka. O RAM'ie się nie wypowiadam, bo jego ilość nie jest miarą mocy jednostki (i jak pisałem, to właśnie jego ilość głównie odróżnia dev-kity od konsol sprzedawanych w sklepach). Ale ok, dev-kit X1X jest nieco mocniejszy, z tym walczyć nie będę.

Historia pokazuje że devkity często nie mają takiej samej specyfikacji co finalny sprzęt, toteż byłbym daleki od wyciągania pewniaków na temat mocy PS5 z ich specyfikacji.

Jaka historia i które dev-kity? Z reguły masz kilka wersji dev-kita zanim sprzęt będzie domknięty. I tak, kiedyś poszczególne wersje potrafiły bardzo się od siebie różnić. Obecnie różnice są mniejsze bo i sprzęt jest mniej customowy niż kiedyś, łatwiej jest uzyskać platformę o zbliżonej wydajności z dostępnych podzespołów (bebechy next-genów są już z grubsza dostępne na rynku). Różnice głównie polegają na większym podkręceniu zegarów (za czym idą zmiany w chłodzeniu), czy ewentualnie dodatkowej pamięci. Jesteśmy na etapie, gdzie dev-kity nie są finalne, ale są już bardzo bliskie tego stanu. A że specyfikacja CPU i GPU jest już częściowo znana, to jak najbardziej można wyciągać wnioski. I tak dodatkowe chłodzenie sugeruje, że dev-kity potrzebują lepszego odprowadzania ciepła, zwłaszcza z powodu GPU, które ma mieć bardzo wysokie taktowanie (Sony testowało zegary 1,8 i 2 GHz), karty z rodziny Navi grzeją się całkiem mocno, a nie posiadają tak wysokiego taktowania. Pewnie dlatego CPU będzie miało zegar ok 3,2 GHz, aby nie podnosić jeszcze bardziej temperatury (możliwe, że nowy Xbox będzie miał nieco większe taktowanie).

Z tego co widzę tam nie ma żadnego dodatkowego chłodzenia

Czyli zaglądałeś do środka?

Masz dodatkowe kratki, w tym tą na środku dla lepszego chłodzenia - tyle możemy stwierdzić po zdjęciach. Co do stack'owania sprzętu - nie wiem czy jest to bardzo popularne i na ile istotne, sam widziałem kilka razy góra dwie jednostki. Serwerów raczej z tego nie robią ;). Jeśli jednak przyjmiemy, że tak jest i gość, który to pisał jest wiarygodny (a został już "poprawiony" w kwestii dev-kitów przez znacznie lepszego insidera), to tym bardziej podkreśla to chęć lepszego odprowadzania ciepła (w końcu z dev-kitów innych konsol korzystano w podobny sposób, a nie miały wentylacji na środku obudowy).

Według mnie sprzęt się konkretnie grzeje. Jest tak w dużej mierze przez GPU, które jest gorące, a dodatkowo Sony i MS je podkręcają, aby uzyskać wyższą wydajność. Także w tym wypadku można wyciągać wnioski, że ilość kratek przekłada się na moc ;).

gnysek

  • Młody Padawan
  • Administrator
  • Budowniczy socjalizmu
  • *****
  • Rejestracja: 23-08-2005
  • Wiadomości: 687
  • Reputacja: 11
  • Kuwabara! Kuwabara!
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #204 dnia: Grudzień 02, 2019, 13:02:27 pm »
No to jeżeli taki rozmiar zostanie w docelowej wersji (tylko bez literki V), to przynajmniej nie bedą ludzie w szafkach wstawiać i się będzie mniej grzało ;)

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 5 670
  • Reputacja: 43
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #205 dnia: Grudzień 02, 2019, 13:13:51 pm »
Tego nie napisałem, oczywiście, że będą się starali zrobić możliwie najmniejszą konsolę. Do wersji konsumenckiej chłodzenie będzie inne, choć zastanawiam się, czy w jakiś sposób nie spróbują tego przenieść.

gnysek

  • Młody Padawan
  • Administrator
  • Budowniczy socjalizmu
  • *****
  • Rejestracja: 23-08-2005
  • Wiadomości: 687
  • Reputacja: 11
  • Kuwabara! Kuwabara!
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #206 dnia: Grudzień 02, 2019, 14:07:28 pm »
Właśnie tak pomyślałem, że może pójdą w tą stronę, że czego nie da się zminiaturyzować i upchnąć, to trzeba nadrobić nieco wyższą obudową, w zamian za komfort. Nie miałbym nic przeciwko.