Jakiś rok temu zrobiłem sobie notatkę z moimi przewidywaniami, które oprócz jednej poprawki do tej pory się nie zmieniły. Spiszę je tutaj, zobaczymy jak się sprawdzi
Ogólnie wydaje mi się, że sprzęt następnej generacji będzie mocno... hybrydowy. Szczegóły i wyjaśnienia poniżej.
RAM:
18GB Ramu - 12GB (gry) + 6GB (system).
Ze względu na ceny kości to chyba maks co możemy oczekiwać. 12GB nawet przekracza zapotrzebowanie na dzisiejsze gry, a 6GB powinno być wystarczające na system (2x więcej niż obecna generacja).
Będzie to Gddr5/6 w granicach 384-420GB/s. Nie zdziwiłbym się gdyby to były ddr5, ze względu na koszta, a biorąc pod uwagę niższe timingi od ddr6 to wcale źle byśmy na tym nie wyszli (przypominam, że byłaby to przepustowość wyższa niż gtx1080Ti).
Ddr3 na system. Używanie tak drogich pamięci na system byłoby marnotrawstwem. Dlatego jestem prawie pewny, że będzie to "hybryda". Podejrzewam nawet kości, które obecnie są w Xbox One - wydajność większa niż nawet w dzisiejszych pecetach z DDR4, a do tego duża oszczędność - produkt z obecnego ciągu produkcyjnego.
KARTA GRAFICZNA:
Obstawiam coś w granicach 8,5-9,5Tflops. Mało? Właśnie nie do końca. Jak się nie tak dawno dowiedziałem zdecydowana większość gier AAA w obecnej generacji przerzuca rzeczy, które zwykle wykonywało CPU na GPU. Dlatego wiele gier na Xbox One X chodzi i wygląda jak na Gtx1060 (np. FF XV, PUBG), a przecież mamy potencjał gtx1070 z przepustowością ramu rzędu gtx1080. Dzięki silnemu procesorowi taki proces już nigdy nie musiałby mieć miejsca. Poza tym oszczędność zostałaby wykorzystana w następnych dwóch pozycjach.
PROCESOR:
Będą to 2 klastry nieco zmodyfikowanego poniższego procka:
Zrobiłem sobie rozeznanie i potencjał obecnego procesora w PS4/Xone to coś w okolicach i5 pierwszej generacji (czyli procesora średniego segmentu z 2010 roku!). Dwa klastry ww. to nieco ponad i7 4gen. Nawet na dzisiejsze czasy jest to niezły procesor to zaawansowanych zadań (edycja 3d, filmów, itp.) Nadwyżka i część mocy pójdzie na system. Jest to przepaść wydajnościowa nad obecną generacją i będzie można stworzyć konkretne rzeczy na nim w solidnych 60fps. Bez zrzucania zasobów na GPU.
DYSK TWARDY:
Biorąc pod uwagę celowanie w 4k, większe światy, itd będzie to musiał być SSHD. Wyeliminuje to też problemy z Battle Royalami, gdzie gra się na olbrzymich mapach. Jakiś laptopowy 2,5 cala, ale na pewno będzie lepszy niż zwykły talerzowy. Każda plotka o SSD jest bzdurą i mam potwierdze... znaczy wydaje mi się, że na 100% go nie będzie.
Marzy mi się, i powie... znaczy podejrzewam, że twórcy rozważają wrzucenie ekstra pamięci flash 32-64GB na system i kilka podstawowych aplikacji. Co zresztą osobiście bym wolał bardziej niż mocniejsze GPU. Wyobraźcie sobie system wstający w 20 sekund, aplikacja twitch/mixer w 3 sekundy. Pięknie, by to wyglądało na pierwszym pokazie - wchodzi ktoś na scenę, włącza konsolę, wychodzi wtedy prowadzący na środek a tu sprzęt już gotowy do pracy.
CENA:
499$. 399$ jest nierealne, jeśli chcemy coś na lata i fajnie dopracowanego (ww. hybrydowość w przypadku systemu na SSD). Chyba, że bez napędu, gorszym GPU, słabszym RAMem i mniejszym dyskiem.