Skończyłem, 110h na liczniku. Nie wiem w co wyście grali na premierę, ale to w co ja grałem przez ostatnie kilka tygodni, całkiem skutecznie staje naprzeciw moim oczekiwaniom, jakie miałem wobec Final Fantasy Versus XIII, a ostatecznie FFXV.
Ta gra jest niesamowita!
Swoje zachwyty wypisywałem na bieżąco w tym temacie, więc nie będę się powtarzać. Gra przede wszystkim ma ten klimat. Klimat Final Fantasy, charakterystyczny i niepowtarzalny. Otwarty świat jest piękny, miasta, mimo że tylko dwa, tętnią życiem, lokacje kryją swoje sekrety, które z wielką przyjemnością odkrywałem (i nadal odkrywam!). Poszczególne lokacje to miejscami kwintesencja serii. Ja jako fan FFVIII jestem mega zadowolony z kierunku jaki obrała ekipa przy projektowaniu miejscówek. W połączeniu z muzyką i wydarzeniami jakie dzieją się w grze, dostajemy świetnie oddany obraz całości.
Summony, mimo że niedostępne ot tak na zawołanie, robią niesamowite wrażenie kiedy w końcu widzimy je w akcji. Sól serii, każde pojawienie się boskich istot to opad szczeny gwarantowany, i to jest to. Kontrowersyjna lecz sprytna decyzja twórców w tej kwestii zdaje egzamin i podkreśla boską naturę przyzywanych istot.
System walki również zdaje egzamin. Jest dynamicznie, jest taktycznie i przede wszystkim mega miodnie. Będąc gówniarzem, gdy grałem w FFVIII marzyłem o grze która pozwoli mi przejąć kontrolę nad akcjami, które postacie wykonywały po wybraniu odpowiedniej komendy z battle-menu. FFXV to spełnienie tych dziecięcych marzeń
Mamy pełną kontrolę nad postacią, z dodatkiem klasycznych jRPGowych komend wydawanych sojusznikom. Świetny balans, w dodatku system rozwija się pod koniec gry, dzięki czemu po przejściu dalej czuję niedosyt i chęć dalszego korzystania z nowych umiejętności, które są wyczesane w kosmos... A gdyby tego było mało, najnowszej wersji gra oferuje również możliwość przełączania się na innych członków drużyny, gdzie każda postać to zupełnie inny system, co daje jeszcze więcej możliwości czerpania przyjemności z gry, mój faworyt jak na razie to Prompto, ale Ignis też daje radę!
Fabularnie jest trochę koślawo, większości rzeczy dowiadywałem się z notatek i opisów postaci czy lokacji. Dodano też chyba jakieś kwestie dla NPC, które bardziej rozjaśniają sytuację i wydarzenia w grze. Problem dotyczy głównie tej pierwszej części gry, gdzie wydarzenia dzieją się w otwartym świecie. Część postaci które spotykamy na swojej drodze została potraktowana po macoszemu, widzimy je raz, czy dwa, sprawiają wrażenie ważnych postaci, a później nic, albo okazuje się że zginął, albo w ogóle nic nie wiadomo. Druga część gry, ta część bardziej zamknięta, jest wykończona całkiem fajnie, z wcześniejszych postów forumowiczów naczytałem się, jak bardzo końcówka gry jest gówniana, liniowa i w ogóle be, tymczasem ja bawiłem się świetnie i z zapartym tchem poznawałem dalsze losy młodego króla Insomnii. Wyszło im to całkiem nieźle, czuć powagę sytuacji i dramatyzm, do końca gry dąży się z determinacją, a świetny soundtrack jeszcze bardziej wzmacnia atmosferę.
Największy mój zarzut wobec gry to poziom trudności, bossowie z głównego wątku w większości wypadków nie sprawiali mi trudności.
Na koniec powiem, że post-game jest przepełniony zajebistością, i grania jest na jakieś dodatkowe 30h, jeśli nie więcej. Tajemnicze dungeony, wysokopoziomowe hunty, miejscami nowe zadania, lokacje do których warto powrócić... I cztery dodatki z Royal Edition, kiedy ja to wszystko ogarnę?! Świetna gra, zdecydowanie polecam każdemu lubiącemu Fajnalowe klimaty!
Moja ocena - 9.5/10, dawno się tak dobrze nie bawiłem, chyba najlepsza gra singlowa w jaką grałem na PS4.
Minusy:
- poziom trudności głównego wątku
- dziurawa fabuła (dobrze że ją trochę połatali!)
Plusy:
- KLIMAT
- świat
- system walki
- muzyka
- grafika