Artykuł oparty jest na godzinnym demie, jakie dostało GI. Wymienię najważniejsze punkty:
- Gra chodzi na ulepszonym silniku Obliviona. Przerobiono widok z trzeciej osoby, ponieważ wiadomym jest, że wersja z Oblivion była do bani.
- Gra zaczyna sie w momencie narodzin głównego bohatera i śmierci jego matki w szpitalu w krypcie. W tym momencie zaczyna się tworzenie postaci. Ojciec zabiera cię, aby poddać cię testom DNA - tu wybierasz cechy swojej postaci. Wówczas ojciec zdejmuje własną maskę, i okazuje oblicze o podobnych cechach.
- Następnie odzwierciedlone jest dojrzewanie w krypcie, wraz z dorastaniem dostajesz pierwszą książeczkę pod tytułem "You're Special" ("Jesteś wyjątkową osobą") i możesz wybrac wartości dla swoich 7 cech głównych. Dostajesz też pierwsze bronie i naręczny komputerek (menu), z wiekiem podejmujesz testy określające początkowe poziomy twoich cech i umiejętności.
- Każdy aspekt tworzenia postaci oparty jest na systemie S.P.E.C.I.A.L. Trzy spośród czternastu umiejętności można zaznaczyć, aby rozwijały się szybciej niż reszta podczas zyskiwania poziomów.
- System walki nazywa się Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.) ("Wspierany System Celowania Vault-Tec"). Artykuł stwierdza, że "Będziecie z pewnością w stanie rozprawić się z wrogami strzelając z pierwszej osoby w czasie rzeczywistym, ale V.A.T.S. pozwala też na zatrzymanie czasu i wybieranie celów wedle woli". System nadal używa punktów akcji, ale po ich zużyciu można walczyć dalej w czasie rzeczywistym, czekając, aż się je odzyska.
- Gra jest nadal brutalna i krwawa. Na jednym ze screenów widać eksplodującą głowę, ze wszystkimi szczegółami. Krwawe sceny wyświetlane będą, jak się wydaje, w zwolnionym tempie.
- Jest więcej, niż jeden sposób grania w grę. Można być twardym i zabijać wszystkich, można przekradać się pomiędzy zagrożeniami, można też spróbować rozmową rozwiązywać niebezpieczne sytuacje.
- Wrogowie mogą celować do gracza tak samo, jak on do nich, więc można zostać trafionym w ściśle określone części ciała. Jest to dodatek do nowego systemu śledzenia zdrowia i napromieniowania. W nowym systemie można mierzyć, jak bardzo napromieniowane są pewne przedmioty (jak np. woda) i jak zadziałają one na gracza po spożyciu.
- Powrócił system Karmy
[. . .]
Nie wiadomo nic konkretnego na temat członków drużyny, ale jest część poświęcona temu, jak bardzo ważni dla gry sa NPCe i jak ważne dla postępów będzie wykonywanie zadań.
EDIT. Mały podpis pod screenem wskazuje, że będzie można wynająć najemników do pomocy, ale że gra w żadnym wypadku nie będzie drużynowa. Bethesda potwierdza też, że w grze pojawi się pies.
[. . .]
W grze nie będzie skalowania, jak w Oblivion, więc wejście na "wysokopoziomowy" teren spowoduje szybką śmierć. (...) Najwyższy poziom to dwudziesty.
Gra będzie mieć 9 - 12 możliwych zakończeń.
[. . .]
Wszystko opiera się na doświadczeniu, a większość doświadczenia zyskuje się przez zadania.
Do czasu, aż nie zobaczymy artykułu na własne oczy, traktujcie powyższe jako nie potwierdzone spekulacje.