Wrzucę tutaj takie drobne porównanie PS4 z Xboxem One - tylko kwestie technologiczne
PROCESOR:- Jak dobrze wiemy, obydwie konsole posiadają niemal identyczny procesor. Właściwie to dwa. Są to dwie, czterordzeniowe jednostki AMD oparte na rdzeniu "Jaguar", połączone w jedną całość.
- Xbox One (według oficjalnych informacji) ma szybszy procesor o 150 MHz (jego taktowanie wynosi 1,75 GHz), podczas gdy PS4 ma 1,6 GHz. Nieoficjalnie mówi się jednak, że w przypadku PS4 może on rozkręcić się aż do 2,8 GHz (przy aktywnych tylko dwóch rdzeniach jednocześnie). Teoretycznie, można założyć, że skoro procesory są identyczne, to w przypadku Xboxa One również jest taka możliwość.
- PS4 ma aktywne 7 rdzeni procesora dla gier i 1 rdzeń przeznaczony dla systemu operacyjnego. Xbox One ma 6 rdzeni dla gier, 1 dla Kinecta i 1 dla systemów operacyjnych.
- PS4 ma standardową ilość pamięci podręcznej ("cache"), czyli 4MB. Procesor Xboxa One ma tej pamięci również 4MB, lecz w zapiskach można znaleźć informacje o dodatkowych 47MB (lub 43MB). Służy ona do przechowywania najważniejszych danych dla procesora, z których musi skorzystać podczas wyświetlania danej sceny. Nie bardzo wiem, jak taka ilość sprawdzi się w Xboxie One, ale być może developerzy zrobią z niej użytek. To pamięć, do której procesor ma najszybszy dostęp.
- W ogólnym rozrachunku, procesor ma bardzo porównywalną wydajność w obydwu konsolach. O ile Xbox One ma wyższe taktowanie, o tyle PS4 ma jeden rdzeń więcej, z którego też można zrobić użytek.
- AMD Jaguar to procesory przeznaczone do laptopów, które są energooszczędne i chłodne. Ich zaletą jest niewielka ilość wydzielanego ciepła przy dużym obciążeniu. Dodatkowo jednostka ta jest wyposażona we wszystkie nowoczesne instrukcje, które można wykorzystać przy produkcji gier.
- Nie ma się jednak co oszukiwać, to nie są demony szybkości. Daleko im do wydajności najlepszych procesorów Intela - i5, albo i7. Są jednak wystarczające, by zapewnić wiele możliwości developerom, lecz zyskują tylko dlatego, że korzystają z architektury GPGPU. Dzięki niej, karta graficzna może w każdej chwili wspierać procesor w różnego rodzaju obliczeniach i odwrotnie.
PAMIĘĆ RAM:- Xbox One i PS4 posiadają
8GB pamięci RAM.
- Xbox One korzysta z modułów wykorzystywanych w dzisiejszych, współczesnych komputerach PC - DDR3. Są to znane i wydajne kości (Hynix) o taktowaniu efektywnym 2133 MHz. Mówiąc po ludzku - gdyby włożyć je do PC, byłyby jednymi z najszybszych pamięci dostępnych na rynku. Ich przepustowość wynosi
68 GB/s.
- PS4 wykorzystuje znacznie nowocześniejsze i szybsze pamięci GDDR5. Są one stosowane powszechnie jedynie na kartach graficznych. Ich przepustowość wynosi aż
176 GB/s, a taktowanie efektywne dochodzi do 5500 MHz. Developerzy nie mogą się zdecydować, czy są trudniejsze czy łatwiejsze do okiełznania. W ogólnym rozrachunku, są ok. 3x szybsze od tego, co ma w sobie Xbox One.
- Xbox One ma dodatkowo
32MB pamięci ESRAM. Służy ona za "bufor" pozwalający na niezwykle szybką wymianę tekstur czy danych w obrębie systemu. Ich przepustowość dochodzi do 204 GB/s (mówi się nawet o 218 GB/s). Sytuacja w tym przypadku nie wydaje się taka oczywista. Inżynierowie z Microsoftu podkreślają, że pamięci ESRAM są bardzo proste do wykorzystania i developerzy nie mają z tym żadnego problemu. Podkreślają też, że dzięki temu można częściowo wyeliminować różnice, jakie powstają przy karcie graficznej obu konsol. Podobno dobrze przydzielone ESRAM pozwala na uzyskanie "bezstratnego" 1080p.
- W Xboxie 360 było 10MB pamięci EDRAM (która też miała bardzo wysoką przepustowość). Oficjalnie przyjęło się, że dzięki temu można "dołożyć" dwukrotne wygładzanie krawędzi obrazu bez żadnej straty na płynności czy wydajności. Gdyby przyjąć, że Microsoft sukcesywnie poprawia narzędzia i dostarcza lepsze dev-kity, Xbox One powinien otrzymywać porównywalnie działające i wyglądające gry multiplatformowe.
KARTA GRAFICZNA:- PS4 ma znacznie szybszą kartę graficzną. Różnica jest zauważalna w każdym aspekcie. Tutaj niestety zmuszony będę posłużyć się technicznym językiem, ale chodzi o przedstawienie różnicy liczbowej. Karta graficzna w PS4 ma wydajność rzędu
1,84 TFLOPSa (18 aktywnych jednostek CU). Xbox One (12 CU) zatrzymuje się na
1,18 TFLOPSa (maksymalnie wykorzystuje 1,31 TFLOPSA, jednak Kinect zjada aż 10% mocy GPU). To różnica rzędu ~56% na korzyść PS4.
- PS4 ma
1152 jednostki shaderów, Xbox One posiada ich tylko
768. Różnica rzędu ~50%.
- PS4 ma
72 jednostki teksturujące, Xbox One ma ich raptem
48. Różnica rzędu ~50%.
- PS4 ma aż
32 jednostki ROP, Xbox One ma ich tylko
16. Różnica rzędu ~100%.
- PS4 posiada łącznie
64 jednostki ACE (w dużym uproszczeniu). Xbox One ma ich raptem
16. Różnica rzędu ~400%.
- Xbox One ma szybszy rdzeń karty graficznej (
853 MHz), podczas gdy PS4 taktowana jest
800 MHz jednostką.
- W ogólnym rozrachunku, PS4 ma wydajniejszą kartę graficzną (GPU) o trochę ponad
~50%. W zależności od wykonywanych czynności, różnica ta może jedynie wzrastać. Warto tutaj nadmienić, że wszystkie karty graficzne od AMD, które przeznaczone są do PC i grafiki 1080p, mają 32 jednostki ROP. Gwarantują one w zasadzie "domyślnie" wystarczającą wydajność, by wszystkie odpalone aplikacje bezproblemowo działały w 1080p. Niestety, GPU Xboxa One posiada ich 16, co w praktyce daje wydajność odpowiednią dla 720p. Tutaj jednak pomóc ma pamięć ESRAM, która dzięki swej szybkości w jakiś sposób może zwiększyć rozdzielczość dostępną na konsoli Microsoftu.
- Można więc powiedzieć, że Xbox One (na dziś) pozwala na osiągnięcie podobnych rezultatów przy zwiększonym nakładzie pracy (trzeba dokonać kilku obejść i zoptymalizować kod). Tam, gdzie PS4 pozwala na uruchomienie gry w 1080p bez optymalizacji, Xbox One potrzebuje wiele więcej pracy, by ta sama gra chodziła tak samo przy zachowaniu identycznych współczynników. Największą różnicę zauważymy w przypadku gier na wyłączność. Karta graficzna w PS4 to prawdziwy potwór. Domyślnie porównywalna jest do Radeona 7870. Grafiki, która odpala BF4 na PC przy 1080p i maksymalnych detalach, zachowując 60FPS. A wiemy przecież, jaka optymalizacja jest na PC.
- To, co ciekawe, to fakt, że PS4 korzysta z architektury kart graficznych nowej generacji. Posiada aż 64 jednostki ACE. Mówi się, że znacznie wspierają one wielozadaniowość takiego układu, a odpowiednio wykorzystane, mogą zwielokrotnić szybkość wykonanego zadania i w efekcie pozwolić na osiągnięcie znacznie lepszych rezultatów. 64 jednostki ACE znalazły się w najszybszej, dostępnej obecnie na rynku PC karcie graficznej od AMD - Radeonie R9 290X. Przy odpowiednim procesie programowania, developerzy będą mogli uczynić cuda.
- W praktyce daje to tyle, że kupując PS4 za $399, kupujemy sprzęt, który ma w środku odpowiednik karty graficznej na PC o równowartości ~2000 zł (Radeon 7870 + rozwiązania z R9 290X) - oczywiście w dużym uproszczeniu
- Karta graficzna w PS4 wspiera zarówno OpenGL w wersji 4.2 (i nowsze), jak i DirectX w wersji 11.1+. Karta graficzna w Xboxie One wspiera tylko DirectX w wersji 11.2.
- Oczywiście końcową wydajność zweryfikują gry. Developerzy nauczą się programować dany sprzęt i zastosują odpowiednie sztuczki, ale studiując wszystkie artykuły widzę wyraźnie, że faktycznie Xbox One może mieć zauważalnie gorsze gry multiplatformowe. Niestety zazwyczaj będzie się to objawiać kosztem rozdzielczości, albo ilości FPS. W tym wypadku (hipotetycznie) jest jedno kosztem drugiego.
SYSTEM OPERACYJNY:- Xbox One posiada aż dwa systemy operacyjne. Jeden oparty na kernelu Windowsa, a drugi nazwany "Xbox OS". Zaletą w tym wypadku jest to, że jeżeli jeden z nich się zawiesi, to drugi będzie funkcjonować bezproblemowo. Xbox One rezerwuje aż 3GB RAM na potrzeby OS (dla gier zostaje 5GB), jednak mówi się, że w przyszłości można zredukować tę liczbę.
- PS4 posiada jeden system operacyjny nazwany "Orbis OS" oparty na rdzeniu FreeBSD 9.0. Cokolwiek to znaczy. W każdym razie, konsola rezerwuje podobno aż 3,5GB pamięci dla OS, co oznacza, że gry mają jej tylko 4,5 GB (wyobrażacie sobie, co by było, gdyby PS4 miało 4GB RAM, tak jak planowano od początku?). Również można tę wartość zredukować w przyszłości.
KOŃCOWE UWAGI:- Subiektywnie, Xbox One ma 150x lepszego pada. Ale Sony również dało czadu, chociaż pokpiło sprawę gałek analogowych.
- Patrząc na ogólną specyfikację, Microsoft wykorzystał ten sam procesor (podkręcił go), dodał 8GB pamięci DDR3, która jest znana i łatwa do wykorzystania, a jednocześnie dorzucił 32MB superszybkiej pamięci ESRAM. To wygląda świetnie, ale niestety wszystko siada, kiedy spojrzymy na kartę graficzną. Chipset robiony dla Sony jest skonstruowany "na zamówienie". Posiada częściowo architekturę dostępną w kartach nowej generacji, częściowo wspiera dostępne już rozwiązania. GPU w Xboxie One to wypisz-wymaluj Radeon 7770. Karta graficzna za około ~350-400 zł.
- Podsumowując, PS4 jest mocniejsze od Xboxa One o około
~33%, przyjmując za wartość domyślną ogólną wydajność całego systemu. Jeżeli skupimy się jedynie na grafice, wtedy różnica przekracza
~50%. To zależne będzie wyłącznie od przydziału, decyzji i umiejętności developerów.
- Kinect 2.0 zjada aż 10% mocy karty graficznej Xboxa One, jednak podobno twórcy mają decydować, czy będą chcieli te dodatkowe 10% przeznaczyć dla gier, czy skorzystać z technologii "snap" i dodatków oferowanych przez wielozadaniowość Xboxa One.
- Obydwa systemy obsługują płyty Blu-Ray o pojemności do 400GB.
- Yusuf Mehdi z Microsoftu stwierdził, że nie ma żadnych technicznych przeciwskazań, by Xbox One obsłużył gry w rozdzielczości 4K. Sony, bezpiecznie, podkreśliło, że nie planuje wydawać gier w takiej rozdzielczości na PS4. Przyjmując jednak, że Xbox One mógłby takowe "uciągnąć", PS4 tym bardziej tego dokona.
- PS4 wspiera technologię Bluetooth 2.1+EDR. Xbox One obsługuje jedynie Wi-Fi Direct.
- Potwierdzono, że PS4 będzie wspierać płyty Audio CD, MP3 i serwery DLNA w niedalekiej przyszłości (podobno jeszcze przed wydaniem inFamous: SS).
- Microsoft stworzył 300.000 serwerów na całym świecie, które wspierają konsole Xbox One (domyślnie miały służyć do obsługi zaawansowanych algorytmów zabezpieczeń). To dzięki nim mamy tak genialne systemy jak Drivatar (z Forzy 5). Wiele osób "obeznanych" w temacie podkreśla jednak, żeby nie wierzyć w żadną "mityczną" moc z chmury, bowiem narzuca zbyt wiele ograniczeń i komplikacji, by weszła do powszechnego użytku. Nie wyklucza się jednak prób wykorzystania tych serwerów w celu poprawy jakości niektórych gier. Ale są to jedynie zamknięte projekty (póki co).
- Podsumowując, PS4 otrzyma (przypuszczalnie) więcej gier (w tym zapewne też multiplatformowych) w rozdzielczości 1080p, ale niekoniecznie z lepszym frameratem. Tutaj i tutaj możemy mieć 60FPS, lub 30FPS (to decyzja developera).
- Celowo pomijam artykuł o technologii Xboxa One na Digital Foundry bo jedna rzecz mi tam absolutnie nie pasuje. Konstruktorzy podkreślają, jak wielkie znaczenie mają nie jednostki CU, a szybkość rdzenia, oraz jak szalenie istotna jest pamięć ESRAM w kontekście mocy PS4. Podobno więcej dało podkręcenie karty graficznej o 53 MHz (6,6%), niż zwiększenie CU o 2 jednostki. Dosyć dziwne stwierdzenie, skoro CU w głównej mierze odpowiadają za wydajność karty graficznej. Pamięć ESRAM faktycznie ma potencjał, byle tylko została dobrze wykorzystana.
- Chyba teraz już nie dziwi Was fakt, dlaczego Phil Spencer i Major Nelson podkreślali, by zaprzestać technologicznych wojen konsolowych? Jeżeli chodzi TYLKO o specyfikację, Xbox One wyraźnie dostaje w tyłek.
- Wiadomo, że w przypadku konsol NAJWAŻNIEJSZE SĄ GRY! Dlatego każdy i tak wybierze sprzęt, który bardziej mu odpowiada, ale jak dla mnie - warto mieć obydwie konsole jak nigdy wcześniej.
- Gdyby zagłębić się trochę bardziej w ciekawostki techniczne, warto dodać, że Xbox One w przypadku grafiki korzysta ze stosunkowo wolnej (dla GPU) pamięci DDR3, a niektóre porównania zdają się wyraźnie sugerować, że obecność modułów GDDR5 może zwiększyć liczbę osiąganych klatek o ponad 90%. Oczywiście to hipoteza, PC i naciągany fakt trochę, ale gdyby się nad tym głębiej zastanowić... Tu jest porównanie Radeona 7750 na pamięciach DDR3 i GDDR5 (czyli zwykły, czyli bez dodatkowej informacji) -
http://ht4u.net/reviews/2012/msi_radeon_hd_7750_2gb_ddr3_test/index39.php&usg=ALkJrhi1G4TxkhzXnvN1ZfRJ3KdXukbpQQKorzystałem z takich źródeł jak:
http://www.lazygamer.net/general-news/why-the-xbox-one-cant-keep-up/http://www.anandtech.com/show/7528/the-xbox-one-mini-review-hardware-analysis/2http://www.chipworks.com/en/technical-competitive-analysis/resources/blog/ps4-core-processor/http://www.redgamingtech.com/xbox-one-esram-720p-why-its-causing-a-resolution-bottleneck-analysis/http://gamenmotion.blogspot.com/2013/10/playstation-4-amd-radeon-r9-290x-gpu.html