To fakt, grafika AMD niby w cyferkach nie odbiega od Nvidii, a często w praktyce wypada słabiej niż sprzęt zielonych. Niuanse architektury i sterowników zapewne.
Zdaje się, że przede wszystkim sterowniki, ale mnie to jednak zastanawia sama budowa tych jednostek.
Chodzi mi o to, że rozwiązanie nvidii to nie jest jedyne rozwiązanie dla rt w grach i prędzej czy później ktoś może zaproponować coś innego. Nie ograniczajmy się tylko do "RTX ON i RTX OFF". Na to też liczę, bo nie zapowiada się żeby Sony prędko nawiązało współpracę z Nvidią.
Na chwilę obecną jest, ale z pewnością coś będzie. Działania NV mogą temu posłużyć bądź nie. Zdaje się, że rozwiązania NV dla włosów czy fizyki są w całkiem niezły sposób przenoszone na inne GPU, ale pewne braki pozostają. Nawet jakiś czas temu ktoś mówił, że chciałby od PS5 dedykowanego układu pod raytracing. Albo o czymś wie, albo odnosiło się to do NV.
Swoją drogą, to co zrobiła Nvidia to połączenie wyspecjalizowanych jednostek obliczeniowych i autorskiego api, odnosząc się do konsol, czy myślisz że podobny schemat działania jest możliwy?
Jak wyżej, dodam tylko, że mnie w tym martwi cena. Nie wątpię jednak, że Sony i MS mogą pomyśleć o customowych rozwiązaniach/usprawnieniach pod raytracing. Pytanie czy nie jest na to za wcześnie.
Patrząc na PS3, devsi byli pozostawieni sami sobie, na własną rękę pisząc algorytmy, które wykorzystają moc Cell'a. Z PS4 jest nieco lepiej, i konsola obsługuje popularne środowiska.
Sami sobie to może nie, ale samo Sony musiało najpierw dojść do tego, jak najlepiej wykorzystać Cell'a i RSX'a w takiej postaci w jakiej skończyły na premierę PS3. Po dokonaniach Sony wiedze się rozprzestrzeniała, ale oczywiście nie każdy z niej korzystał (pamiętam jak 5 lat temu mówiłem o wykorzystaniu SPU u siebie w firmie to programiści patrzyli na mnie ze zdziwieniem).
RT na konsoli Sony może więc pojawić się:
1) jako perełka i zasługa mistrzowskiego programowania któregoś z wewnętrznych studiów Sony,
2) albo wtedy, gdy raytracing będzie normą w popularnych środowiskach do tworzenia grafiki, a sprzęt będzie na to swobodnie pozwalać.
3) Ewentualnie Sony napisze własne narzędzia i stworzy konkretną architekturę wspomagającą raytracing.
Które z tych, ewentualnie czy masz jakieś inne scenariusze?
Ja to widzę tak - sam software nie wystarczy. Pewnie ICE Team Sony będzie pracował/pracuje nad własnymi rozwiązaniami, ale będą to triki, tak jak działa to dotychczas z 4k, czy innymi rzeczami. I jak podkreślam, triki to nic złego, na tym stoi grafika real time'owa. Mają one jednak swoje ograniczenia. Dlatego będą musiały być podpierane sprzętem.
Ja bym się zastanawiał na ile rozwiązania pod sam raytracing są potrzebne i warte zachodu. Mówimy o jednym featurze, ważnym, ale jednak. Może prędzej będzie to rozwiązanie, które będzie mogło przysłużyć się większej ilości rzeczy (np. fizyce), ale wtedy pewnie trzeba będzie szukać balansu między jednym i drugim.