Zacznijmy może od tego, że mechanika rozgrywki w Dragon Age: Inquisition zostanie lekko przyśpieszona. Klasy walczące orężem białym będą mogły unikać ataków dzięki szybkiej reakcji obronnej(odskoki, czy uniki). Magowie i kapłani też dostaną taką możliwość, będzie się ona opierać na teleportacji, która mimo wszystko ma działać trochę inaczej niż zwyczajne odskoki. System walki będzie więc zbliżony do tego, co mogliśmy oglądać w części drugiej.

BioWare zapewnia, że powrócą specjalne umiejętności dla danych klas bohaterów - i tak na przykład, tylko łotrzyk będzie mógł otwierać specjalne skrzynie i zamknięte pomieszczenia. Mag wprowadzi nas do tajemnych bibliotek i wskaże magiczne miejsca, wojownik zaś wywalczy sobie drogę mieczem, czy siekierką.

Sporo lokacji w grze zostanie żywcem wyjętych z poprzednich części, oczywiście zostaną odpowiednio dopakowane graficznie, aby mogły prezentować "next-genowy" poziom. Zwiedzimy głównie ogromne miasta i pomniejsze osady, lasy, niziny i tereny górskie. Nie zabraknie też terenów bagiennych, pustynnych i zimowych.