Recenzja

Recenzja: Age of Mythology: Retold

Tak właśnie zapamiętałem tę grę!

1 listopada 2002 roku, świat otrzymał kolejną grę strategiczną czasu rzeczywistego o nazwie "Age of Mythology". Choć to kolejny tytuł z "Age of" w nazwie, to gracze oraz recenzenci obdarzyli grę wysokimi ocenami, a z biegiem czasu stała się nawet kultowa. Czy 23 lata później mitologiczny RTS znowu namiesza w świecie gier?

Tak właśnie zapamiętałem ten tytuł!

Wracając do tytułów, w które graliśmy kilka lub kilkanaście lat wcześniej, są one w naszej pamięci zachowane znacznie lepiej, niż było to w rzeczywistości. Tak właśnie miałem z Age of Mythology: Retold. Spędzając pierwsze chwile z tym tytułem, pomyślałem "hej, twórcy nie napracowali się przy poprawie grafiki". Na szczęście miałem zainstalowaną wersję Extended z 2014 roku i okazało się, że nowa odsłona została mocno podrasowana!

Graficznie jest świetnie!

Age of Mythology: Retold dużo czerpie z najnowszej odsłony Age of Empires IV. Widać to nie tylko pod względem grafiki, a także mechaniki gry. Jednak należy przyznać, że Age of Mythology zachowało swoją unikatowość i świetnie poprawiono każdy aspekt graficzny tego tytułu. Wszystkie elementy graficzne dostosowano do dzisiejszych standardów i wygląda to naprawdę dobrze! Kołyszące i walące się drzewa przy wycince, kurz wzbijający się za machinami wojennymi, efekty używanych przez nas czarów, a także każda jednostka oraz budynek zostały poprawione tak, żeby zachowały swój unikalny styl, a jednocześnie pokazały moc ówczesnej technologii.

Sterowanie jest znacznie lepsze

Wersja Retold poprawia również sterowanie w grze. Zapisywanie oddziałów, zaznaczanie jednostek, a także wyszukiwanie ich, jest teraz znacznie sprawniejsze. Żołdacy nie zaznaczą się jednocześnie z chłopami, a w prawym górnym rogu możemy stworzyć oddziały, które będą dostępne już jednym kliknięciem. To rozwiązanie pojawiło się już wcześniej, w Age of Empires IV. Dodane zostały również koła ekonomiczne, dzięki którym możemy zautomatyzować wydobywane przez nas surowce, a nie mozolnie przydzielać robotników do każdego zadania. Są to ułatwienia, które nie ingerują zbyt mocno w rozgrywkę, a jednocześnie oszczędzają nam sporo czasu, który w końcowej fazie rozgrywki jest bardzo cenny.

Gameplay, to ewolucja w dobrą stonę

Nie jestem zwolennikiem wymyślania koła na nowo. Twórcy pracujący przy wersji Retold, musieli kierować się podobną regułą, ponieważ odświeżona wersja Age of Mythology: Retold, nie sili się na żadną rewolucję. Jedną z takich zmian jest to, że możemy używać wielokrotnie czarów epoki, a nie jak w oryginale, tylko raz. Choć zmiana ta mogła umknąć naszej uwadze, to na polu bitwy powoduje większą dynamikę starć, a także potrafi zmienić losy bitwy, punkty przychylności również generują się szybciej.

Kampania została taka sama, ale dodano nowe mapy

Kampania dla pojedynczego gracza to zupełnie to samo co było w oryginale. Mamy do dyspozycji scenariusze każdej z cywilizacji, które z pewnością zajmą nam dziesiątki godzin, co ucieszy każdego fana gier strategicznych. Nowością są dodane nowe mapy dla pojedynczego gracza lub gry w trybie multiplayer. Warto również zauważyć, że SI komputera zostało poprawione, bo pamiętam, że w poprzedniej edycji zwycięstwa przychodziły mi dosyć łatwo, a tutaj już niekoniecznie. Tryb multiplayer oferuje kilka trybów gry:
- Standardowy (zniszcz wszystkich i wygraj)
- Deathmatch (start z większą ilością surowców)
- Błyskawica (przyśpieszona rozgrywka)
- Niestandardowy (można zagrać na własnoręcznie zrobionej mapie)

Choć uwielbiam gry strategiczne, to niestety w trybie multiplayer odpadam z reguły pierwszy. Ważną informacją jest to, że aby dołączyć do trybu wieloosobowego, nasz komputer musi spełnić warunki wydajności, ale skoro mój laptop przeszedł, to chyba każdy da radę.

Stary, ale nadal dobry przepis na zwycięstwo

Nie jest tajemnicą, że wiele gier strategicznych bazuje na mechanice "kamień, papier nożyce", co w skrócie można opisać, że jedne jednostki kontrują drugie, a właściwe nimi operowanie jest kluczem do zwycięstwa. W oryginale jak i dwie dekady później nadal sprawdza się to bardzo dobrze i nie zaobserwowałem problemów ze słabym zbalansowaniem jednostek. Są oczywiście jednostki mitologiczne, które są bardzo mocne i potrafią wyrządzić ogromne szkody, ale i na nich jest odpowiedni sposób, a mianowicie antyczni bohaterowie, znani nam z legend oraz kart historii.

Wersja na Xbox oraz optymalizacja PC

Nie ukrywam, że grając w gry strategiczne wolę użytkować PC niż konsolę, ale korzystając z dobrodziejstw Xbox Play Anywhere, sprawdziłem Age of Mythology: Retold na obu platformach. Zacznę od wersji PC, ponieważ tutaj spędziłem najwięcej czasu. Mój laptop to dosyć mocno wysłużony Asus z Ryzen 5 oraz GTX 1650, więc raczej nie ma co się spodziewać cudów ale...Age of Mythology: Retold działało tutaj w 1080p i 60fps na najwyższych ustawieniach z wykorzystaniem FSR 2 w trybie jakość.

Wyłączając FSR 2 płynność obniżała się do okolic 35fps, a przy poważniejszych starciach bitewnych, spadki były nawet do 20fps. Byłem jednak i tak zadowolony z jakości obrazu i grafiki. Wersja na Xboxa prezentowała się znacznie lepiej. Rozdzielczość 4k i najwyższe ustawienia graficzne robią tutaj różnice w porównaniu do mojego laptopa. Sterowanie dostosowane do pada znane nam już z Age of Empires IV, sprawdza się również tutaj. Warto zauważyć, że wersja PC oferuje Ray-Traycing, jednak nie potrafię się wypowiedzieć na temat jego jakości. Twórcy spisali się pod względem optymalizacyjnym i gra zadziała dobrze na wielu słabszych konfiguracjach, nawet słabszych od mojej.

Tak się to robi!

Age of Mythology: Retold to gra, która została odświeżona perfekcyjnie. Zachowano wspaniały balans między staroszkolnym RTS-em, a nowoczesnymi usprawnieniami, które nie obniżają poziomu złożoności tytułu. Każdy element gry został znacząco usprawniony i dostosowany pod dzisiejsze standardy graficzne czy choćby sterowanie na padzie. Już 20 lat temu zagrywałem się w ten tytuł i byłem zachwycony mitologicznym światem, a teraz historia się powtarza. Tak właśnie zapamiętałem ten tytuł w swoich wspomnieniach, a dziś jest jeszcze lepszy!

DLC w drodze

Twórcy już zapowiedzieli dwa dodatki do gry, które zaoferują nowy Panteon, a także bogów chińskich i kilka innych mniejszych atrakcji. Warto zauważyć, że edycja "Deluxe" zawiera dodatkowego boga "Freyra" z cywilizacji Nordów oraz dwa nadchodzące rozszerzenia. Dodatkowo gra posiada wsparcie dla modów, więc przyszłość tytułu zapowiada się naprawdę ciekawie.

Na kciuk w górę zasługuje cena startowa tytułu, która nie jest wygórowana:

PC Steam oraz Microsoft Store: Standard Edition - 129zł
Deluxe Edition - 183zł (-15% promocja na steam) 215zł Microsoft Store

Xbox Series S/X:
Standard Edition - 129zł
Deluxe Edition - 215zł

Oczywiście gra jest dostępna również w abonamencie Xbox Game Pass i to od samej premiery.

Dziękujemy firmie Microsoft za udostępnienie gry do recenzji!

Podsumowanie

Gra
  • Świetna oprawa graficzna
  • Wysokiej jakości animacje
  • Znacznie usprawnione sterowanie
  • Da się przyjemnie grać również na padzie
  • Dobra optymalizacja na PC
Nie gra
  • Nie ma sensu szukać na siłę wad
Artyzm
Dźwięk
Gameplay
Fabuła
Werdykt: 4.5/5
"Jedna z najlepszych"
go-stargo-stargo-stargo-stargo-star
go-stargo-stargo-stargo-stargo-star

Age of Mythology: Retold to odświeżenie idealne. Nie wiem czego więcej mógłbym oczekiwać od tej gry.

Platformy:
Czas czytania: 7 minut, 25 sekund
Komentarze
Dodaj nowy komentarz:
...
Twój nick:
Twój komentarz:
zaloguj się

Ta strona korzysta z reCAPTCHA od Google - Prywatność, Warunki.


Treści sponsorowane / popularne wpisy: