Publicystyka

3D w grach – hit czy mit?

Minęło już ponad 12 miesięcy, od kiedy Sony ogłosiło nowinę, mówiącą, że ich sprzęt jest w stanie wygenerować obraz 3D. W otoczeniu zapanował gwar, wszak innowację tą określano, jako rewolucję, na miarę przejścia z obrazu SD na HD. Oczywiście technologia kosztuje, a im nowsza, tym więcej… Astronomiczne ceny telewizorów 3D ciągle mogą odstraszać potencjalnego klienta, a ciężkie, drogie okulary wymagające ładowania ciągle są niedoskonałe. Czy warto zainwestować w 3D? Czy kupno specjalnego telewizora jest jedynym wyjściem? Czy końcowy efekt warty jest przeznaczonych środków? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Najlepszy wybór: Cena
Z obrazami trójwymiarowymi do czynienia mamy już od bardzo dawna. Pierwsze filmy i obrazy 3D produkowano w technologii anaglifowej już na początku XX wieku! Polega ona na wygenerowaniu w mózgu człowieka obrazu przestrzennego, za pomocą nałożenia na głowę okularów z czerwonym i niebieskim szkiełkiem. Jestem pewien, że każdy z was miał styczność z tego typu rozwiązaniem w Internecie, filmie na zdjęciach czy w dodatku do gazety. Ciekawostką jest natomiast fakt, że w obecnej generacji konsol powstała gra, która wykorzystuje zastosowanie okularów anaglifowych. Batman: Arkham Asylum w edycji Game of the Year został wyposażony w specjalne okularki oraz tryb 3D. Niestety wadami zastosowania tej technologii są przekłamanie kolorów oraz zauważalny ból głowy, którego nie da się uniknąć przy dłuższym obcowaniu z przestrzennymi obrazami. Fakt, faktem – efekt 3D jest bardzo dobrze widoczny, a wyprodukowanie okularków to wprost śmieszne koszty (mogą być zrobione z tekturki i kawałków niebieskiego i czerwonego, przeźroczystego plastyku), ale podczas oglądania filmu czy grania w gry liczy się przede wszystkim wygoda użytkowania, której przy tym rozwiązaniu trudno szukać na dłuższą metę…

Ten screen zaginął w mrokach dziejów :(

Najlepszy wybór: Cena/Jakość
Podczas wyboru ekranu 3D dla siebie, natknąłem się na bardzo ciekawą opcję, która aktualnie jest autorskim patentem firmy LG. Jest to technologia stosowana do dzisiaj w kinach, mianowicie 3D pasywne. Całość polega na wykorzystaniu szkieł, które odpowiednio wykorzystują polaryzację. Szkła są bezbarwne, co sprzyja długotrwałemu użytkowaniu przy zachowaniu odpowiednio niskiego poziomu zmęczenia wzroku. Podobnie jak przy technologii anaglifowej, koszty produkcji ograniczają się do wytworzenia dwóch plastikowych szkiełek i oprawki. Nie ma tu mowy o przekłamaniu kolorów, a efekt 3D jest satysfakcjonujący, lecz nie jestem w stanie powiedzieć czy tak dobry, jak w przypadku 3D aktywnego, o którym zaraz opowiem. Cena wyświetlaczy jest porównywalna do ceny telewizorów „aktywnych”, ale za to niepodważalną zaletą są koszty okularów, za które zapłacimy około 10-20zł za parę…
Ten screen zaginął w mrokach dziejów :(

Najlepszy wybór: Jakość
3D aktywne, to technologia, która jest na dzień dzisiejszy najbardziej znana, reklamowana i niestety najbardziej kosztowna. Koszt telewizora plus dwóch, trzech par okularów, których cena wynosi po kilkaset złotych za  sztukę, to często astronomiczne kwoty… Bywa też, że okulary są niewygodne, ciężkie, a do tego wymagają częstego ładowania. Jak to jednak bywa w życiu… „coś za coś”. Technologia aktywna, to prawdopodobnie ta, która zapewnia najlepszą jakość obrazu trójwymiarowego. Dowodem na to jest nie tylko bardzo duże zainteresowanie takimi rozwiązaniami w sklepach AGD/RTV, ale też właśnie koszty wyprodukowania telewizorów czy okularów.
Ten screen zaginął w mrokach dziejów :(

Przyszłość
Za kilkanaście lat w ekranach które będziemy mogli pomieścić w naszych domach, montowana będzie technologia, która dzisiaj znajduje zastosowanie w wyświetlaczu Nintendo 3DS. Jest to chyba najbardziej rozsądne rozwiązanie, jakie można wymyślić, a mianowicie ekran 3D bez zastosowania jakichkolwiek okularów. Osobiście nie wyobrażam sobie rodzinnego oglądania filmu w sytuacji, kiedy każdy domownik ma założone na nos specjalne okulary. Według mnie jest to wizja nie futurystyczna, a po prostu śmieszna…
Ten screen zaginął w mrokach dziejów :(

3D a konsole
Przejdźmy jednak do meritum, a więc grania w 3D. Na tą chwilę konsole Xbox 360 oraz PlayStation 3 są jedynymi stacjonarnymi maszynkami, które posiadają oprogramowanie pozwalające na wyświetlenie dwóch obrazów jednocześnie, co daje w praktyce efekt trójwymiarowości. Osobiście mam możliwość użytkowania 3D w PS3 od ponad pół roku. Jak się to sprawdza w praktyce? Powiem szczerze: średnio. Nie chodzi tu jednak o wyświetlacz czy rodzaj technologii 3D. Prawda jest taka, że niezależnie od tego, o jakich doznaniach mówią spece z Guerilla na temat Killzone 3 czy Naughty Dog na temat Uncharted 3 w trójwymiarze, nie ma się co oszukiwać, PS3 to konsola z początku 2007 roku i nie jest na tyle mocna technicznie, aby wyświetlić dobry, szczegółowy obraz, a właściwie dwa obrazy rownolegle. W prawie wszystkich testowanych grach, po włączeniu trybu 3D, drastycznie spadała rozdzielczość, jakość tekstur, a w oczy zaczynał kłuć zauważalny aliasing. Jedynymi tytułami, które się bronią dobrą jakością wersji trójwymiarowych są według mnie Batman: Arkham City oraz Crysis 2. Zaznaczam, że nie testowałem możliwości oglądania na PS3 płyt Blu-Ray 3D.
Ten screen zaginął w mrokach dziejów :(

Podsumowując, technologia trójwymiarowego obrazu pomimo ponad rocznej obecności na rynku, ciągle raczkuje, jest cały czas niedoskonała i posiada wady „wieku dziecięcego”. Jeśli decydujesz się na zakup wyświetlacza 3D, to zastanów się czy starczy ci funduszy na telewizor w technologii aktywnego 3D z drogimi okularami w zestawie. Warto rozważyć zakup tańszych telewizorów (lub monitorów) w technologii pasywnej. Moim zdaniem obecna generacja konsol nie potrafi „obsłużyć” obrazu trójwymiarowego w satysfakcjonującej jakości. Warto poczekać na PlayStation 4 czy nowego Xboxa, ponieważ maszynki te najprawdopodobniej będą przygotowane do wyświetlania 3D w rozdzielczości 1080p lub większej i wtedy właśnie zmiana obecnego telewizora może okazać się zakupem obowiązkowym.

Czas czytania: 5 minut, 38 sekund
Komentarze
...
#1
~twilitekid
4298 dni temu

Grałem w 3D w Arkham City i w ICO. Nie wyobrażałbym sobie grać w te gry bez 3D ;). Wypadły rewelacyjnie.

odpowiedz
...
#2
~lol
4297 dni temu

"Minęło już ponad 12 miesięcy, od kiedy Sony ogłosiło nowinę, mówiącą, że ich sprzęt jest w stanie wygenerować obraz 3D."

"Przejdźmy jednak do meritum, a więc grania w 3D. Na tą chwilę konsola PlayStation 3 jest jedyną stacjonarną maszynką, która posiada oprogramowanie pozwalające na wyświetlenie dwóch obrazów jednocześnie, co daje w praktyce efekt trójwymiarowości. Na Xboxie funkcjonalność ta była udostępniona przy okazji wydania Call of Duty: Black Ops, jednak był to efekt prac programistów z Treyarch, a nie Microsoftu. Z tego, co wiem, istnieją daleko idące plany, mające na celu udostępnienie takiej funkcji w konsoli z USA, lecz na tą chwilę, przynajmniej w Polsce, nie jest to możliwe…"

Drogi redaktorze:

JEB&%&^%&^%&^ się tą ukochaną swoją PS3ką w łeb

i to tak solidnie aby choć trochę zaskoczyły ci szare komórki.

Piszesz jak gimbus co właśnie dostał PS3 na komunię.

Wiem że redaktor Xboxa widział jedynie na obrazkach ale może chociaż do Wikipedi zajrzy co?

Może obudzi się również i zobaczysz że jesteś w roku 2012 a nie w 2009 i w FUD z sonydefenceforce tylko niedojdy wierzą.

Pierwsza gra w 3D (pełne 3D Stereoscopowe) wyszła 26 września 2009 na X360 i 27 września 2009 na PS3:

http://en.wikipedia.org/wiki/Invincible_Tiger:_The_Legend_of_Han_Tao

http://playstation.about.com/od/previews/a/3DInvincibleTiger.htm

http://www.blitzgamesstudios.com/invincibletigersupport/support_topics.php

Tu masz listę gier w 3D na X360 i PS3

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_stereoscopic_video_games

Tu trochę historii (2-3 lata temu)

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-xbox360-3d-ready-article

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-stereo-3d-article

http://www.eurogamer.net/videos/digitalfoundry-avatar-ps3-xbox-360-2d-3d-performance-analysis

Jeżeli redaktor się uprze że nie musi być obsługa HDMI 1.4 to ramka 1280x1470 też jest obsługiwana od roku na X360 / i również jest w grach studia Microsoftu

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-hdmi-3d-on-xbox-360

Tytuły choćby: Gears of War 3, Batman czy Halo Aniversary.

Jest też opcja w dashboardzie od roku do h*** nędzy. I automatycznie TV przechodzi w 3D.

PS.

Crysis 2 nie ma prawdziwego 3D tylko oszukuje rozdzielaniem planu - tak jak Mortal Kombat. Dlatego rozdzielczość i jakość nie lecą na łeb. I gra jakoś jeszcze wygląda.

odpowiedz
...
#3
~R.A.F.
4296 dni temu

Drogi lolu,

Posiadam Xboxa od października 2006 roku i była to moja pierwsza konsola obecnej, generacji (około dwóch lat przed tym jak nabyłem PS3). Przyznaję się do blędu, ponieważ każdy może się pomylić. Fakt ten nie zmienia, jednak ostatecznego wydźwięku artykułu, który ma na celu uświadomić, że na ten moment gry 3D na konsolach nie wyglądają satysfakcjonująco.

odpowiedz
...
#4
~lol
4296 dni temu

Wiem że wyglądają niezachęcająco. Za słaby sprzęt.

A jak się Xboxa ma to trzeba odkurzyć / odRRODować czy co mu tam jeszcze dolega i po testować samemu.

A nie pisać opierając się o stan wiedzy z przed 2009 roku.

odpowiedz
...
#5
~rob
4296 dni temu

Na xbox z gier w które grałem w 3D to pełne wsparcie posiada Batman AC, w kilku grach(nawet w GoW3) jest 3d SBS lub OU. W batmanie natomiast jest to 3d natywne, gdzie po wybraniu w grze 3D, telewizor sam się przełącza w 3D. W pozostały grach trzeba ręcznie przełączać to tak jak przy oglądaniu MKV 3D. No i co za tym idzie, w trybach SBS lub OU mamy połowę rozdzielczości bo na jednym podzielonym na pół ekranie są dwa obrazy.

odpowiedz
...
#6
~lol
4296 dni temu

Trochę ludziom teraz namieszasz w głowie bo połączyłeś w jedno!

1) - tryb przesyłania obrazu 3D do telewizora (a to czy to naprzemienne klatki, góra-dół, czy bok-w-bok to ma już mniejsze znaczenie bo większość gier w 3D i tak chodzi ledwo w max 30fps i w rozdzielczościach typu 640x720 i dwa obrazy spokojnie się mieszczą przykładowo w klatce 1920x1080)

2) - rodzaj 3D jaki generuje gra - i tu jest największy myk bo część gier generuje poprawnie 2 obrazy z różnych kamer a część oszukuje generując jeden rzut kamery a drugi obraz dla drugiego oka tworzy z bufora Z alb przesuwając plany obrazu - broń na pierwszym, przeciwnicy na drugim, tło(skybox) na trzecim - Crysis 2 i Mortal Kombat przykładowo.

I to tylko w odniesieniu do tego 2) możemy mówić o "natywnym 3D" (w pierwszym przypadku) lub pic-na-wodę-3D które niewiele się różni od tych sztuczek "zamieniamy 2D w 3D" w telewizorach.

odpowiedz
...
4296 dni temu

Niema co się irytować 3d w obecnej generacji to tylko ciekawostka. Sony hucznie to podkreśla a m$ stwierdziło że badziewiem niema co się chwalić i tyle. Zresztą sony zawsze przechwala się pierdami naobiecuje gruch w popiele a w realu mizernie.

odpowiedz
...
#8
~booryy7s
3862 dni temu

Crysis 3 w 3d poezja :)

odpowiedz
Dodaj nowy komentarz:
...
Twój nick:
Twój komentarz:
zaloguj się

Ta strona korzysta z reCAPTCHA od Google - Prywatność, Warunki.


Treści sponsorowane / popularne wpisy: