Sprawa jest trochę bardziej złożona. Konsole są mocniejsze, ale mimo to, wszystko ma swój koszt. Mamy wersję na PS4, więc można sobie porównać, co obecne konsole dostają dodatkowo (rozdzielczość, fps, RT, lepsze tekstury, geometria, shadery, itd.). Ponadto, to jest wciąż gra z poprzedniej generacji, więc cała metodyka jest stara. Są rzeczy, które nowszy sprzęt może "załatwić" stosując samą moc. Oznacza to jednak, że nie korzysta się w pełni z dodatkowych możliwości, bo wymaga to dodatkowej pracy, lub nie jest możliwe, dopóki nie porzuci się starej generacji. Tutaj jednym z takich przykładów jest SSD i szybkie ładowanie i zwalnianie pamięci w locie - gier, które to robią w prawdziwie next-genowy sposób właściwie nie ma (Demon's Souls w jakimś stopniu z tego korzystało, ale z tego co pamiętam, wciąż nie w pełni, Ratchet podobnie). Poprzednia generacja jest tutaj kulą u nogi, naprawdę trzeba sporo przebudować w silniku, aby PS5 i XSX mogły zacząć błyszczeć.
Koleją sprawą jest XSS - niby konsola z obecnej generacji, ale po części zachowuje się jak z poprzedniej. Widać to coraz częściej w porównaniach, XSS jest pozycjonowany bliżej PS4 i XO. Jasne, skorzysta na porzuceniu starych maszyn, ale wciąż będzie miał swoje ograniczenia (jak RAM).
Na końcu jest oczywiście kwestia związana z umiejętnościami samego zespołu oraz produkowaniem gier na kilka systemów. Capcom ma bardzo dobrych specjalistów, nie są może z topu, ale mimo wszystko, RE Engine wyszedł im znakomicie, choć miał swoje problemy. Tak czy inaczej, muszą przejść na nowsze technologie, do tego robią gry multiplatformowe, a te jednak swoje ograniczenia mają. Przypominam, że latami to gry 1st party pokazywały prawdziwe możliwości konsol, 3rd party czasem się o to ocierały. Wraz z upraszczaniem podzespołów konsol to się zmieniło, różnice zaczęły maleć, a i ilość gier na wyłączność spadła, niemniej wciąż tego typu produkcje mają swoje zalety.
Obecna generacja, z małymi wyjątkami, wciąż nie pokazała nam wszystkiego, co może zaoferować. Musi raz na zawsze odciąć się od PS4 i XO, a i to nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Wciąż trzeba zrobić duże zmiany w sposobie myślenia, aby móc wykorzystać potencjał SSD, czy obróbki geometrii (jak Nanite). Dlatego za wcześnie aby mówić o wersjach Pro, które mogą zaoferować głównie większą moc (czyli typowe rozwiązania z PC - zamiast optymalizować i stosować nowe rozwiązania, niech mocniejsze GPU zajmie się poprawą wydajności), ale nie wprowadzą nowych technologii i rozwiązań.