Autor Wątek: PlayStation 5 - Temat Główny  (Przeczytany 247032 razy)

Zielarz i 3 Gości przegląda ten wątek.

Kyokushinman

  • Gagarin
  • *****
  • Rejestracja: 17-09-2009
  • Wiadomości: 11 170
  • Reputacja: 171
  • KRYTYK GROWY
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1280 dnia: Grudnia 27, 2024, 20:49:52 pm »
Na razie to Pro trochę zawód, ale konsola ma potencjał.
Dużo gier bez update zyskała sporo, oczywiście jak gra ma dynamiczną rozdzielczość i odblokowaną animacje. Taki Tekken 8 z 1080p-1440p śmiga teraz w 1600p-2160p.
Co do Wu Konga to też czekałem na update, nie jest to czego chciałem, ponieważ w otoczeniu nadal poziom detali wycięty w stosunku do PC, no ale jest wyraźnie lepiej.
Można chyba, w końcu atakować.


https://www.resetera.com/threads/all-games-with-ps5-pro-enhancements.1026072/

Tutaj macie link do forum co i jak tam działa w porównaniu z PS5.


« Ostatnia zmiana: Grudnia 27, 2024, 21:11:51 pm wysłana przez Kyokushinman »

Leszke

  • PIERESTROJKA
  • *****
  • Rejestracja: 03-11-2008
  • Wiadomości: 16 293
  • Reputacja: 142
  • Piwo jest dowodem na to, ze Bog nas kocha!!!
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1281 dnia: Grudnia 28, 2024, 20:37:59 pm »
Dobra poważne pytanie! Dotyczące ps5.
Istnieje płyta z Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition na PS5?
Sytuacja wygląda tak. Dali San Andreas w plusie, pograłem, ale zabrali po jakimś czasie. Nabyłem wiec drogą kupna na Święta Bożego Narodzenia płyte z ową trylogią. I co? i jajco, sejwy nie działają, nie widać ich..
Ale to jeszcze nic  :lol:

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 846
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1282 dnia: Grudnia 30, 2024, 23:59:18 pm »
Oglądałem oba filmy, wychodzi na to, że PSSR ma zaledwie 16MB pamięci do działania i skalowanie odbywa się za sprawą rozbicia klatki na elementy składowe i przeprowadzaniu operacji na każdej z osobna, następnie złożeniu układanki w calosc. Na operowanie w pełnym 4K nie ma wystarczająco dużo szybkiej pamięci.

Z tego co rozumiem, to nie o to chodzi, tylko o realizację celów, które Sony sobie postawiło. Pro ma teoretycznie duże możliwości obliczeniowe dla ML. Problem w tym, że aby je wykorzystać w całości, trzeba efektywnie zarządzać danymi. W przeciwnym razie sprzęt jest obciążony tylko w małym procencie i marnuje swój potencjał. Tyczy się to nie tylko PS5 Pro, ale i GPU z PC. Dlatego Sony kombinuje jak zrobić, aby ML dostawało do obróbki wszystkie warstwy renderera naraz, a nie w kolejce.

Projekt Ametyst brzmi jak karty graficzne sygnowane marką PlayStation, a w ogóle to słabo, że przy okazji premiery nowej konsoli mówią - coś tam zrobiliśmy ale nie dokona to, co byśmy chcieli, nie martwcie się, pracujemy już nad czymś nowym.

Trochę tak, nabywcy Pro są beta testerami nowej technologi. Muszą dostać oczywiście dobry sprzęt, ale jako, iż jest to nowy obszar dla Sony, trzeba liczyć się z tym, że dużo jest tutaj do zrobienia. Raczej zaskakuje, jak otwarcie Cerny o tym mówi. Teoretycznie raczej spodziewaliśmy się wychwalania tego co jest, ewentualnie stwierdzenia, że technologia się rozwija i będzie lepie. Dostaliśmy coś podobnego, ale jednak bardziej szczerego i z wyraźnym podkreśleniem, że lepiej to będzie, ale na nowej generacji.

Myślę, że sytuacja jest po części wymuszona przez partnera Sony, czyli AMD. Czerwoni są w dupie jeśli idzie o GPU i AI, więc Japończycy wzięli sprawę we własne ręce. Amethyst wydaje się to potwierdzać. Pro było potrzebne po to, aby deweloperzy mogli przetestować rozwiązania firmy i dać feedback. Ciężko byłoby to zrobić za kulisami na szeroką skalę. Lepiej tak niż testować przy PS6.


Gość chyba definitywnie potwierdza, że PS5 Pro nie posiada dedykowanego hardware dla PSSR i funkcji RT. Z tego co rozumiem, większość apgrejdów w tej sferze to zasługa software na poziomie sterownikow/api, gdzie Pro daje możliwość skorzystania ze zwiększonej mocy GPU dzięki nowym bibliotekom. Taki trochę półśrodek, bo z jednej strony starszy HW nie obsłuży tych bibliotek, z drugiej strony jednak wciąż nie jest to sprzęt dedykowany owym funkcjom, a bardziej do użytku ogólnego.

Nie i tutaj warto wrócić do jego prezentacji, gdzie mówi wprost, że RT i ML to rozwiązania, które korzystają z dedykowanego sprzętu. Tak, są tam usprawnienia po stronie oprogramowania, ale bez nowego GPU nic z tego się nie użyje. RT korzysta z technologii wykraczającej poza RDNA3 (najprawdopodobniej RDNA4), stąd większa szybkość (z samego zwiększenia CU nie uzyskałoby się x2-3 czy nawet 4). ML nie ma dedykowanych, wyspecjalizowanych jednostek obliczeniowych, to fakt, o którym Cerny mówi w prezentacji. Zajmuje to dodatkowe miejsce na chipie i może nie być wskazane w zastosowaniach, do których potrzebowało Pro. Dlatego zmodyfikowali obecny układ, aby wykonywał on sprawnie obliczenia pod AI.

Sony po prostu, jak zwykle, wybiera rozwiązania w sposób przemyślany. Są one eleganckie i efektywne, ale nie tak efektowne jak podbicie całej specyfikacji o jakiś procent.To jest ta różnica między nimi a M$ - i nie piszę tego, aby jednoznacznie potępić firmę z Redmond, po prostu to inne podejście, które choć ma pewne zalety, to także obarczone jest wadami.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 31, 2024, 00:05:39 am wysłana przez Zielarz »

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 846
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1283 dnia: Wczoraj o 20:59:15 »
Patrząc na zapowiedź nowych Geforce’ów, trudno nie myśleć o ostatniej prezentacji Cernego. AI dźwiga postęp nawet na PC, gdzie teoretycznie możliwości są większe (większe GPU, teoretyczny brak ograniczeń zużycia prądu).

Duży skok jakościowy wymaga zupełnie nowej technologi. Niby mówi się o tym od dłuższego czasu, ale prezentacja nowych RTX’ów tylko o tym przypomina.

Swoją drogą, tego typu rozwiązania chyba mogą w końcu dać konsolom tryb quality w 60 (a może i 120) fps’ach ;). Oczywiście, AMD wciąż musi gonić Nvidię, więc kto wie co będzie za niecałe cztery lata w PS6. Czyżby następna generacja miała być walką na TOPS’y? ;)

Szymku

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 04-02-2006
  • Wiadomości: 3 765
  • Reputacja: 74
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1284 dnia: Dzisiaj o 08:58:57 »
Tak naprawdę cały postęp grafiki zawsze w części opierał się na optymalizacjach i sztuczkach (a w części na rozwoju sprzętu). Tak jak kiedyś wprowadzono shadery czy culling żeby zmniejszyć ilość przetwarzanych poligonów i szereg innych technik, o których pewnie mógłbyś Zielarz napisać książkę. Nic się nie zmienia, może poza tym że rozwój sprzętu znacznie zwolnił - po prostu wprowadzają nową technologię, ugryźli to z trochę innej strony. Liczy się rezultat, a ten jest nienajgorszy.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 846
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1285 dnia: Dzisiaj o 10:37:34 »
Tak, zawsze szukano rozwiązań, choć było to bardziej po stronie developerów. Od pewnego czasu wydaje się, że ci bardziej polegają teraz na tym co zaproponują producenci sprzętu, zwłaszcza Nvidia. Rynek PC zaczął wyznaczać standardy, według mnie mało rozsądne (przynajmniej w kwestii Ray Tracingu to było za wcześnie), co potem rzutuje na resztę. Nvidia stale szukała sposobu na wyraźne odseparowanie się od konkurencji, zwłaszcza gdy ta podpisała kontrakty z producentami konsol. Trochę też po to by przypudrować coraz niższe wzrosty wydajności przy wyższych cenach.

Nie demonizuje AI, choć zastanawiam się czasem, czy nie zaczynamy polegać na tym za bardzo. Bardziej zaskakuje mnie, że czołowy producent GPU, który ma znacznie większe możliwości na rynku niż reszta, najprawdopodobniej sam ma problemy z wzrostem wydajności (bo GPU musi być większe, wydzielać więcej ciepła, pobierać więcej prądu i kosztować więcej - oh wait, w sumie to i z AI tak jest ;) ) i próbuje to nadrabiać czymś na co jest boom (nakręcany także przez Nvidię). Choć może nie powinno mnie to zaskakiwać, w końcu nakręca zyski firmy jeszcze bardziej.  Nie wiem, czy to dobra droga, ale reszta nią pójdzie, bo Jen-Hsun Huang tak powiedział.

Pomijając już marketing (ta technologia do twarzy mi śmierdzi, przynajmniej po krótkim filmiku), myślę, że renderowanie grafiki potrzebuje czegoś więcej, niż AI do kreowania dodatkowych pikseli i klatek. W końcu to wszystko powstaje z bazy, którą jest obraz wyrenderowany w tradycyjny sposób. Mam wrażenie, że Nvidia znowu za szybko próbuje pchnąć wszystkich w przyszłość, a ofiary poniesione po drodze, nie mają znaczenia. Za szybko porzucamy starsze technologie i być może nie idziemy w inne strony, bo niektóre firmy ubijają interes gdzieś indziej.

Takie przemyślenia przy porannej kawie ;).

Szymku

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 04-02-2006
  • Wiadomości: 3 765
  • Reputacja: 74
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1286 dnia: Dzisiaj o 15:31:46 »
Tu się zgadzamy. Ray tracing jest psu na budę i pewnie większy progres byłby gdyby pompowali te zasoby w tradycyjną rasteryzację.

Ale cóż - rynek zdecydował.