Recenzja

Recenzja Ostatni z nas. Zrozumieć The Last of Us. Szczegółowa analiza dla największych fanów

The Last of Us rozłożone na czynniki pierwsze.

Za nami premiera drugiego sezonu The Last of Us, a także debiut zremasterowanej dwójki na PC. Wydawnictwo Gamebook wybrało więc idealny moment, aby wprowadzić na polski rynek książkę Nicolasa Deneschaua. Ostatni z Nas to szczegółowa analiza niezwykle popularnej serii gier o zombie, która od 2013 roku zdobywa serca milionów graczy. Otrzymaliśmy więc ponad 350-stronnicową podróż przez kluczowe etapy produkcji The Last of Us.

Dla fanów!

Już na wstępie autor zaznacza, że tekst skierowany jest do osób, które ukończyły obie części gry. Nie kryje żadnych informacji na temat fabuły, a wręcz przeciwnie. Każdy rozdział przygód Joela i Ellie został rozłożony na czynniki pierwsze i przeanalizowany z prawdziwie eksperckim okiem.

Ostatni z Nas może być atrakcyjną lekturą także dla tych, którzy znają wyłącznie serialową adaptację. Warto jednak pamiętać, że lektura skupia się w dużej mierze na procesie tworzenia rozgrywki, problemach produkcyjnych, a także porusza wątki, które w serialowej wersji jeszcze nie miały miejsca. Oryginalne francuskie wydanie ukazało się jeszcze przed premierą pierwszego sezonu serialu, a świeże informacje dodano w przypisach.

Stworzona z miłości!

Sięgając po tę pozycję, musicie wiedzieć, że autor nie ukrywa swojej miłości do twórczości Bruce’a Straleya i Neila Druckmanna. Może to nie być idealna lektura dla tych, którzy mają krytyczne zdanie na temat wydarzeń z drugiej części gry. Deneschau wspomina także o gigantycznego wycieku, który pojawił się na kilka miesięcy przed premierą dwójki, negatywnie odnosząc się do osób, które wylewały hejt na aktorów głosowych oraz samą grę. Z drugiej strony, może to być idealna okazja, aby zweryfikować swoje poglądy i spróbować porównać swoje zdanie z wizją producentów.

Nie można jednak odmówić autorowi rzetelności, ponieważ sięgnął on po liczne wywiady, dzienniki deweloperskie i dostępne w sieci materiały związane z przełomową produkcją Naughty Dog. Rozległa bibliografia pozwala dokładnie poznać, z jakimi trudnościami studio zmagało się przez wiele lat. Fani The Last of Us znajdą tu szczegółowe wyjaśnienie działania elementów i mechanik, które trafiły do gry, bądź w pewnym etapie zostały z niej usunięte. Nie zabrakło też rozdziału o trudnościach, jakie wiązały się z produkcją. Książka naprawdę dobrze ukazuje problem dążenia do perfekcji, skutkującego latami crunchu, stresu i poświęcenia. Świetnie obrazuje to problem, z jakim studio boryka się aktualnie, zwłaszcza gdy większość stałej ekipy odeszła, a wielkie wymagania, nie są akceptowalne dla wielu świeżo pracujących w fachu.

Interpretuje opowieść!

Oprócz strony technicznej autor analizuje również scenariusz obu gier, dodatku Left Behind oraz komiksu American Dreams. Każdy etap podróży otrzymał podrozdział, w którym poza streszczeniem wątków i przywołaniem kluczowych dialogów, autor bada zachowanie bohaterów oraz czynniki, które nimi kierują. Bardzo dobrze wyjaśniono dwa najważniejsze motywy serii, czyli miłość i nienawiść. Czytając kolejne rozdziały, lepiej zrozumiemy decyzje Joela, Ellie oraz Abby, nawet jeśli nie zgadzamy się ze wszystkimi wyborami. Książka ujawnia też kilka ciekawych faktów o zmianach w fabule, w tym pomysł przeniesienia The Last of Us do otwartego świata.

Wydanie (prawie?) idealne!

Polska wersja od wydawnictwa Gamebook prezentuje się znakomicie. Książka została wydana w twardej oprawie i liczy ponad 350 stron. Wysokiej jakości biały papier daje wrażenie obcowania z produktem premium. Trochę zbyt mała czcionka może jednak zmęczyć oczy, szczególnie przy dłuższym czytaniu. Za przełożenie tekstu na polski język odpowiada Maria Czekaj i nie mam do tłumaczenia większych zastrzeżeń. Nie skupiając się szczególnie na szukaniu literówek, udało mi się znaleźć tylko jeden drobny błąd. Bezbłędnie przetłumaczono nazwy własne przeciwników i organizacji znanych z The Last of Us.

Mam jednak wątpliwości co do okładki, która wygląda, jakby została wygenerowana przez sztuczną inteligencję. Chociaż w sieci nie udało mi się znaleźć jednoznacznego potwierdzenia, a na końcu książki podano informację, że grafika to autorska ilustracja Piotra Sokołowskiego, jego profil zdaje się potwierdzać współpracę z AI. Sama grafika jest przyzwoita, dobrze oddaje klimat gry, chociaż nie do końca dobrze odzwierciedla zaprezentowane motywy, jak projekt gitary czy wygląd zarażonych. Ocena przyzwoitości takiego podejścia należy do was. Sam jednak mam mieszane uczucia co do takiej współpracy z AI.

Podsumowanie

Ostatni z nas. Zrozumieć The Last of Us to solidnie przygotowana analiza, która pozwala lepiej poznać świat gry i wszystkie procesy, które doprowadziły do jego stworzenia. Nicolas Deneschau świetnie prowadzi nas przez kolejne rozdziały opowieści, omawiając najważniejsze wydarzenia i ich problematykę. Autor dobrze przedstawia charaktery bohaterów oraz motywy, które nimi kierują. Jest to jednak osoba, która kocha The Last of Us, więc jego opinie, mogą nie zawsze pokrywać się z krytycznymi głosami wobec gry.

Polskie wydanie wypada naprawdę świetnie, dzięki czemu jest to pozycja, którą zdecydowanie warto umieścić na swoim regale, nawet jeśli kwestia generowanej okładki, może wydawać się co najmniej wątpliwa. Gorąco polecam tę lekturę, bo czyta się ją znakomicie. To książka skierowana do fanów, którzy chcą spędzić więcej czasu z ulubioną serią.

Dziękujemy wydawnictwu Gamebook za udostępnienie książki do recenzji.

Czas czytania: 5 minut, 47 sekund
Komentarze
Dodaj nowy komentarz:
...
Twój nick:
Twój komentarz:
zaloguj się

Ta strona korzysta z reCAPTCHA od Google - Prywatność, Warunki.


Treści sponsorowane / popularne wpisy: