To moze ja cos napisze od siebie, zaznaczam od razu, ze nie mam zamiaru oczerniac ani tez bronic zadnej z tych gier, po prostu chce napisac co mi lezy a co nie. Zaczne wiec od Forzy, przez ktora w sumie jet to cale zamieszanie. Przede wszystkim nie zgodze sie aby seria stala w miejscu, ciagle cos zmieniaja i ciagle cos nowego staraja sie dodac, jak wiadomo nie zawsze z najlepszym skutkiem. Sam fakt, ze pozbyto sie starego oswietlenia, gdzie trasa miala swoje a samochod swoje oswietlenie na rzecz Image Base Lighitng jest dla mnie sporym osiagnieciem, jesli chodzi o serie Forza. Teraz wszystko jest oswietlane rownoczesnie i wyglada o wiele bardziej naturalnie, co za tym idzie duzo latwiej jest zaimpletowac rozne pory dnia czy tez noc. Jak narazie potwierdzono, ze trasy (nie wiadomo jakie i czy wszystkie) beda mialy rozne pory dnia, prawdopodobnie, wczesny poranek, poludnie i wieczor. Jest to kolejna zmiana wzgledem czesci drugiej czy tez trzeciej, moze nie kladzie na kolana ale bardzo cieszy. Czy jest szansa na wyscigi noca? Mysle, ze jak najbardziej tak, pytanie teraz ile pracy bedzie to wymagalo od strony T10. Bo o ile oswietlenie calej trasy a raczej jego brak nie powinno byc problemem przy wykorzystaniu IBL, tak podswietlenie wszystkich zegarow, wnetrz i zrobienie dobrego oswietlenia z reflektorow moze juz troche czasu zajac. W tym przypadku sprzet (x360) raczej ograniczeniem nie jest, wszystko zalezy czy bedzie sie chcialo developerom to zrobic. Kolejna rzecz to zmienne warunki pogodowe, w ktore sam osobiscie bardzo watpie a ucieszyly by mnie cholernie, moga po prostu sie nie pojawic, ze wzgledu na moc konsoli, ktora pierwszej mlodosci juz nie jest. Odpowiedzi na te jak i inne pytania przyniesie z pewnoscia czas. Od razu wam mowie, ze nie ma nawet najmniejszej szansy na real time, zarowno jesli chodzi o pogode jak i o pory dnia, X360 po prostu tego wszystkiego nie uciagnie. Osobiscie uwazam, ze na chwile obecna to wlasnie sprzet bardzo ogranicza T10 a nie ich zdolnosci czy tez checi ale kazdy podchodzi do tego i tak inaczej. Sam fakt, ze zmieniono oswietlenie, podciagnieto jeszcze bardziej grafike, dodanie duzo lepiej wygladajach kokpitow i 16 pojazdow na trasie jest juz nie lada wyczynem jesli chodzi o xboxa. Do tego fizyka zapowiada sie swietnie, wiele osob, ktore mialy okazje testowac gre uwaza ja za najlepsza na konsolach ale z tym to poczekam do czasu ukazania sie gry. Jak wiadomo T10 bardzo mocno wspolpracuje z Top Gear i Pirelli, co mysle bardzo dobrze odbije sie na samej grze. Ci pierwsi sluza nieocenionym doswiadczeniem jak i tez wiedza na temat samochodow a Pirelli generalni dalo cala fizyke opon T10, udostepniajac im wszystkie swoje dane z testow, o czym G sam wspominal. Do tego pojawil sie backfire i troszke wieksza ilosc dymu, chociaz i tak nadal nie zadowalajaca ale o tym za chwile. Poki co ilosc zmian jest naprawde spora wzgledem trzeciej czesci a to jeszcze nie koniec, na pewno maja jeszcze troche niespodzianek, ktore zostana ujawnione z czasem, przynajmniej ja za to trzymam kciuki.
Przejdzmy teraz do rzeczy ktore nalezy poprawic, zmienic, pozbyc sie czy tez zrobic calkowicie od podstaw. Zacznijmy moze od dymu, ktorego ilosc w trzeciej czesci wywoluje smiech, bo inaczej sie tego okreslic nie da. Drift z taka iloscia dymu wyglada po prostu zalosnie. Pod tym wzgledem GT5 wyglada fenomenalnie i mimo, ze te straszne zabki psuja caly efekt tak ilosc i wyglad dymu jest naprawde zajebista. Kolejna rzecz do poprawy to animacja zmiany biegow, ktora rowniez wypada bardzo slabo. Moze przy standardowej skrzyni to jeszcze ujdzie, bo i tak nie widac samej animacji zmiany biegu i tylko reka znika z kierownicy i po chwili sie pojawia tak zmiana biegow na manetkach jednym palcem, ktory nawet manetki nie dotyka jest po prostu tragiczna. Do tego trzeba byc niezlym orlem, zeby wogole dopatrzec sie tego ruchu palcem, tak byc nie moze. Moze taka mala rzecz ale mnie osobiscie bardzo razi, tym bardziej, ze jezdze glownie przy uzyciu widoku z wnetrza pojazdu. To ma byc szybkie, realne i naturalne a nie ma byc aby bylo. Kolejna rzecz to trasy, a raczej aktualizacja co niektorych, nie oszukujmy sie ale tory z czasem sie zmieniaja a w Forzie co niektore pamietaja jeszcze czasy pierwszej czesci. Mam na mysli te prawdziwe tory, gdzie aktualizacja jest niezbedna i oczekiwana. To, ze T10 doda sobie gdzies jakies drzewka czy namiocik, czy co tam jeszcze chca kompletnie mi nie przeszkadza, moze nawet dzieki temu trasy wygladaja lepiej. Nie wplywa to w zaden sposob negatywnie na gameplay a byc moze wrecz pozytywnie na ogolny odbior gry. Tak dlugo jak nie dodaja z dupy zakretow lub tez nie zmieniaja i nie kombinuja z ulozeniem trasy nie mam nic przeciwko temu, wazne aby ten byl jak najabrdziej aktualny i jak najlepiej oddany. Nordschleife naprawde wymaga sporo pracy, szczegolnie przy oddaniu nierownosci toru, bo tego w Forzie 3 sie nie uswiadczy a oddanie tego w GT5 urywa po prostu dupe. Nie przypominam sobie abym gral w jakas gre z tak swietnie odwzorowanym Nordem, po prostu nie ma i tyle. Nie spodziewam sie tez takiej precyzji w Forzie 4 ale chociaz troche poprawiony byc musi. Efektu szyby nie zobaczymy na pewno i jest to juz oficjalne z bardzo prostej przyczyny, T10 chce zachowac 60 klatek i jak sami mowia dodanie tego moze spowodowac spadki w animacji a na to pozwolic sobie nie moga. I tu po raz kolejny wychodzi ograniczenie sprzetu, ktore jestem w stanie wybaczyc ale mimo wszystko efekt ten dodalby grze jeszcze wiekszej realnosci. Kolejna rzecz wymagajaca poprawy a moze nawet zrobienie wszystkiego od zera to uszkodzenia wizualne pojazdow, ktore w trzeciej czesci po prostu sa slabe, nawet gorsze niz w czesci drugiej. Od kiedy to przy czolowym zderzeniu czy tez wjechaniu w czyjs tyl na samochodzie odpada polowa lakieru? lol Really T10? Lakier bardzo rzadko odpryskuje przy wypadkach i na pewno nie w takich ilosciach. Lepiej bedzie wygladalo jesli pojawia sie mniejsze wgniecenia niz ten odpadajacy wszedzie lakier, ktory wyglada po prostu smiesznie. Ja wiem, ze nie moga sobie pozwolic na zniszczenia typu Burnout ze wzgledu na licencje i ich ograniczenia ale na jakis kompromis przeciez pojsc moga. Lepiej jesli zrobia to bardziej realnie a w mniejszej skali niz ma byc to co jest w czesci 3.
Na chwile obecna to chyba tyle, za jakis czas rozpisze sie znowu narazie nic wiecej do glowy mi nie przychodzi a i za duzo czasu tez nie mam. Mialo byc o obu grach a wsumie bylo tylko o Forzie, z malymi porownaniami do GT5 ale o tym napisze nastepnym razem. Zaznaczam, ze jest to moje zdanie i nikt sie z nim zgadzac nie musi, jak ja szanuje wasze opinie wy tez uszanujcie moja.
Tak w sumie troche odlece na chwile w przyszlosc ale wyobrazcie sobie jak beda wygladaly gry wyscigowe na nastepnej generacji, skoro nawet teraz T10 bylo w stanie tak zmienic Forze na starym juz Xboksie, nie wspominajac juz o kolejnym GT. Odpowiedz jest prosta, beda urywaly dupsko jak nic. Forza to chyba ostatni duzy racer tej generacji, bo raczej nie ma szans na kolejne Gran Turismo na PS3, wiec mysle, ze bedzie to godne pozegnanie z ta generacja i mam nadzieje, ze nastepna generacja powypala nam oczy od zajebistej grafiki i posramy sie ze szczescia od ilosci jak i jakosci ficzerow w obu grach.