Nadszedł czas rozwiać bądź potwierdzić parę narosłych wokół GT5 złośliwości i zarzutów. Nie skupiłem się na fotorealistycznej jakości Nurba o zachodzie słońca, tylko na drugiej stronie oprawy GT5. Czas zapolować na GT5 Myths!
Wszystkie poniższe zdjęcia zrobiłem osobiście, wczoraj wieczorem w moim salonie, na moim sprzęcie. Wszystkie poniższe zdjęcia to 100% czysty gameplay, nawet nie replay (podbity) a czyściutkie zdjęcia przedstawiające rzeczywistą grafikę bezpośrednio w wyścigu - WYSIWYG*. W zestawieniu wykorzystałem również zdjęcia z mojej weteranki PS2 - wszystkie zostały zrobione w 1080i. Tak, po spełnieniu pewnych warunków technicznych, GT4 na starej PS2 wyświetlane jest w 1080i (PD - Programming Gods). Odniesienie do GT4 będzie więc tak dosadne jak to tylko możliwe - nie ma nic "lepiej" w jakości tej gry. GT5 to 1080p.
UWAGA!
Osoby obawiające się zafałszowania jakości grafiki generowanej przez konsolę i wyświetlanej na telewizorze, polegającego na przycięciu części zdjęcia mogą odetchnąć z ulgą. Nie uciąłem nawet mojego centralnego głośnika, który tu i tam załapał się w kadr. Tak samo jak osoby obawiające się, że znowu nie zrozumieją mechanizmu przeskalowania - nic nie zostało przeskalowanie (tudzież, ekhm, powiększone).
Najlepiej zapisać je na dysk i przeglądać z dysku.Na początek to nieszczęsne zdjęcie z Suzuki Alto, czyli to zdjęcie:
http://www.pcgames.de/screenshots/507x762/2010/11/Gran_Turismo_5_Grafik_Fail_10.jpgW GT5 wygląda to tak (starałem się o jak najbardziej zbliżone ujęcie, nawet tor i jego miejsce to samo):
Dużo lepiej, co szczególnie widać po reflektorach. Ale coś zalatuje pikselozą na bokach, trzeba zerknąć:
PIZD!
JEBUDUT!
Czy trzeba to komentować? Dramat proszę Państwa. No dobrze, a jak to wygląda na poprzedniej generacji? Ano tak:
I boki:
W GT5 mamy dokładnie ten sam model, PD poprawiło w nim (za którymś patchem) tylko przód. Nie wiem dlaczego akurat przód, ale cała reszta jest żywcem przeniesiona z poprzedniej generacji. Kopypasta. Jeśli to nie jest najgorzej wyglądający standard w GT5 to na pewno jeden z najgorszych. I na te piksele nie pomoże żadne oświetlenie. Wykończenie tekstur wokół szyb to miód na serce hejterów i łzy w oczach fanbojów. Nie ma lekko.
Alto za nami, czas na tory. Porównam tory obecne w GT4 z tymi w GT5 - czy zostały tak samo potraktowane jak Alto? Na wszystkich zdjęciach będzie ten sam samochód - w warunkach GT5 to standard.
High Speed RingPS2:
PS3:
PS2:
PS3:
PS2:
PS3:
Trial Mountain:PS2:
PS3:
PS2:
PS3:
PS2:
PS3:
PS2:
PS3:
Deep Forest:PS2:
PS3:
PS2:
PS3:
Różnica jest bardzo duża, szczególnie High Speed Ring. Został on tak podrasowany, że wygląda praktycznie jak robiony od podstaw. W pozostałych przypadkach widać olbrzymią różnice w teksturach, ilości polygonów (z pewnym wyjątkiem, o czym później). W GT5 jakości torom nadaje też rewelacyjne oświetlenie. Screeny są trochę mylące - w rzeczywistości różnica jest 10x bardziej widoczna. Obie konsole miałem podłączone na raz do dwóch wejść TV i przełączałem się pomiędzy nimi, robiąc porównanie. Wracając do PS2 był duży zgrzyt estetyczny i technologiczny. Tory przeniesione z GT4 do GT5 nie są przeniesione na zasadzie kopypasty i wyglądają zdecydowanie dużo lepiej. Dwie ciekawostki: niektóre ich elementy (jak na przykład drzewa) są identyczne; liczba polygonów z których wykonano skały za pierwszym tunelem na Trial Mountain jest
wyższa w GT4 niż w GT5.
Tory zostały więc znacząco zaktualizowane, choć pozostały pewne (małe) ilości starych peesdwójkowych elementów.
W tym momencie klarował mi się pogląd na sprawę torów, ale wskoczyłem jeszcze na (fanboje proszeni są o przygotowanie chusteczek, hejterzy w sumie też):
Laguna Seca:PS2:
PS3:
PS2:
PS3:
PS2:
PS3:
PS2:
PS3:
Do tej pory jeżdżąc po tym torze nie skupiałem szczególnej uwagi na otoczenie, a na samochodzie przede mną. Widziałem pustkę ale wczorajszy eksperyment mnie zaszokował. Jakość tego toru w GT5 jest niemal toczka w toczkę identyczna jak w GT4. Mógłbym naje**ć jeszcze 150 takich zdjęć z innych miejsc na torze (otoczenia, zaparkowanych po środku pojazdów, budynków, obiektów przy torze), ale myślę za sprawa jest czytelna. Poza kosmetyką tu i tam, całość wygląda niemal jak GT4 puszczone na emulatorze w 1080p. Tu nawet oświetlenie niewiele pomaga. Dość powiedzieć, że Laguna Seca to Suzuki Alto wśród torów.
Oprawa Gt5 jest cholernie nierówna, ale pisałem już o tym długie miesiące temu. Wnioski więc wyciągnijcie sobie sami, pewnie obie strony wyciągną różne, sprzeczne ze sobą ale tak to już jest. Możecie kłócić się dalej. Ja wracam do Gran Turismo, ale do GT4 bo sprzedałem DFGT i nie będę kaleczył GT5 padem.
PS1 - GT5 jest obecnie najlepszym symulatorem jeżdżenia po asfalcie na konsolach i pewnie będę się przy nim pocił do czasu GT6.
PS2- nowa Forza zapowiada się na znakomitą grę, w którą pewnie nie zagram (tu niemalże minimalne, tyci tyci uczucie żalu).
* wyjątkiem są zdjęcia Alto z PS2, których nie udało się inaczej złapać. Pochodzą z powtórki, ale model w wyścigu jest taki sam.