50h na liczniku, więc to chyba dobry moment na napisanie kilku zdań na temat tej gry. Gry nie idealnej, ale bardzo bardzo ważnej dla całej branży. Kto wie czy nie najważniejszej w tej generacji. Dlaczego? Otóż dlatego, ze okazuje się, że można zrobić grę AAA z dużym budżetem i jednocześnie iść totalmie pod prąd wszystkim trendom, zrobić grę oryginalną, mocno autorską według swojego, mocno niestandardowego pomysłu. I zrobić coś naprawdę unikatowego. W sumie jak tak myślę, to chyba na tej generacji najbliżej do tej idei Zeldzie BOTW, ale to i tak nie jest ten poziom "inności" co w przypadku DS.
Ale przechodząc już do samej gry. Czy to symulator kuriera? Tak. Czy to źle? NIE! Gameplay jest naprawdę bardzo bogaty, przemyślany, gra daje dużo możliwości które serwuje graczowi po kolei w naprawdę bardzo przemyślany sposób dzięki czemu ciężko się nudzić. Co chwilę dostajemy jakieś nowe narzędzie, którego możemy użyć do optymalizacji dostarczania paczek. Bo tak jak wielokrotnie się również słyszy, że to symulator chodzenia, to tutaj już to nie do końca prawda. Na początku kiedy mamy mało możliwośći to faktycznie głównie chodzimy, ale później gdy w grę zaczynają wchodzić inne sposoby transportu paczek, zaczynamy kombinować jak zoptymalizować sobie trasy. I wtedy z symulatora chodzenia robi się nam nagle symulator optymalizacji połączeń, zaczynamy myslec jak doniesc jak najwiecej paczek na raz przy jak najmniejszym nakladzie "pracy" po wykonaniu pracy poczatkowej, czyli zaplanowaniu i stworzeniu sobie sieci dystrybucji. Ta gra na późniejszych etapach ma w sobie coś ze strategii. Dużo bylo narzekania na gameplay i rozumiem, ze komus sie moze nie spodobac bo jest to cos totalnie innego niz to do czego gry nas przyzwyczaily. Mnie natomiast wciagnelo do tego stopnia, ze olalem fabule przez ostatnie kilka dni i buduje autostrady
Jednak to co na mnie osobiście robi największe wrażenie to to, jak sama gra jest spójna w kwestii fabuły, tego o czym chce powiedziec oraz gameplayu. Szczerze mówiąc to nie przypominam sobie gry w której gameplay byłby tak mocno oparty na założeniach fabularnych i przekazu samej gry. Przykłady? Ależ proszę.
Minor spoiler, w sumie prawie nie spoiler ale dla wrażliwych wrzucam:
Jednym z głównych założeń fabularnych jest łączenie społeczeństwa. Opowieść jest o tym (przynajmniej na ten moment gdzie jestem) ze ludzie jesli sie polacza moga zdzialac wiecej. No i tutaj wjezdza oczywistosc, czyli aspekt spolecznosciowy. Sam nie zbudujesz autostrady, ale z pomoca innych graczy mozecie to zrobic. Sam nie wezmiesz tyle drabin, zeby komfortowo dotrzec na miejsce, ale po drodze pewnie spotkasz fanty zostawione przez innych. Ale to nie wszystko. Tak naprawdę cały gameplay opiera się na połączeniach. Na poczatku łączymy ze sobą placówki nosząc paczki, ale te połączenia jakby juz z nami zostaja jako nasza wypracowane szlaki, ale pozniej to idzie jeszcze dalej, poniewaz budujemy prawdziwe polaczenia. Drogowe, za pomoca tyrolek itp. Jakze proste a jednoczesnie spojne.
Tutaj juz troche wiekszy spoiler, ale nie fabularny:
Inna sprawa to podejscie do smierci. Juz na poczatku gra jasno mowi o tym, ze smierc kogokolwiek = "rozproznia" czyli wybuch i pozostawiony krater. No i wiele gier by to po prostu zostawilo w sferze fabularnej, ale nie tutaj. Kazdy zabity przeciwnik ktorego nie zaniesiemy do spalarni (ciala wybuchaja gdy zaczynaja gnic) = game over. Zatem pomyslicie, ze zabijac sie nie oplaci? Otoz nie, bo smierc jest permanentna, czyli mozna sobie latwo poczyscic obozy bandytow. Po raz kolejny wszystko pieknie sie zapina.
To dwa pierwsze z brzegu przyklady a jest tego znacznie wiecej.
Co do grafiki i muzyki to nie ma sie co rozpisywac, jest swietnie.
No ale jak juz pisalem, nie jest to gra idealna. Co mnie najbardziej irytuje to pojawiajace sie miliard razy powtarzane animacje. Zaladunek, rozladunek, pobranie zasobow. WSZYSTKIEMU towarzyszy animacja. Mozna ja skipnac, ale trzeba wejsc w pauze. I czasami na jedna czynnosc sa 2-3 animacje. Absurd. Plus animacja rozkladania odradka (radar) kiedy pojawiaja sie BT ktorej nie da sie pominac a pojawia sie zawsze i zatrzymuje gameplay na dobrych kilka sekund. Absurd
2. Fizyka pojazdów też nie jest najlepsza. Ja wiem, ze to troche dlatego, zeby pojazdami nie bylo za latwo, ale mozna to bylo rozwiazac lepiej niz w ten sposob.
Jesli fabula na koniec mnie nie zawiedzie (a watpie bo na razie jest swietnie) to dla mnie jest to gra roku. I tak jak nie jest to na pewno jedna z najlepszych gier tej generacji, tak bardzo prawdopodobne, że będzie jedną z moich ulubionych.