Autor Wątek: PlayStation 5 - Temat Główny  (Przeczytany 239649 razy)

Sylvan Wielki i 2 Gości przegląda ten wątek.

RyoHazuki

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 17-05-2006
  • Wiadomości: 2 874
  • Reputacja: 82
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1240 dnia: Października 30, 2024, 19:21:25 pm »
A jak wydali 700 mln $ na dwa gnioty DEI to raczej nie ma co spodziewać się poprawy bo na inne gry po prostu nie będzie kasy.

Zawsze dostarczało, ale rynek w ostatnich latach a ten dziesięć lat temu, czy dwadzieścia, to bardzo różne miejsca. To jest problem, że gry tak bardzo się rozrosły i rozwinęły jakościowo, iż produkcja trwa pięć lat i pochłania 100-200 mln. Niemniej to nie jest zupełnie tak, że na inne gry nie ma kasy, bo wydali tyle i tyle na GaaS. W planach Sony, tych gdzie mówili o mocnej inwestycji w GaaS, gry single player dalej były w dużej ilości i z większymi budżetami. To są ich plany, ich nastawienie, o którym informują inwestorów. Jasne, fakt, że te pieniądze się nie zwrócą, bo np. Concord wtopiło, to jest problem, ale nie będzie tak, iż przeniosą fundusze z jednej gry na drugą. Tym bardziej nie zrobią tego w przypadku gier, które się sprzedadzą vs te które obarczone są większym ryzykiem.

Sony potrzebuje więcej studiów developerskich i zespołów żeby mogło produkować więcej. To oczywiście wymaga pieniędzy, ale nie jest tak, że gdyby ich nie wydali na GaaS to na pewno by je wpompowali w pozostałe studia (tak jak z ActiBlizz, gdyby nie to MS nie wydałby 70 mld na Xboxa). Obecna sytuacja to niestety efekt zbyt wielkich ambicji, które przestały się spinać w kalendarzu. Będą jednak znowu lata, gdy będzie więcej 1st party, bo koniec produkcji wielu gier się zbiegnie w czasie. Dobre jest to, że Sony w tej sytuacji pokusiło się o czasowe ex'y. Może nie jest to jakość 1st party, ale ja się dobrze bawię przy tych grach.
I to jest ponoć nie do końca prawda. Nie znam się na tym, jedynie czytałem takie opinie, ale podobno Sony może sobie jakieś odpisy podatkowe zrobić po zamknięciu studia czy tej śmiesznej gry.

3DS Friend Code: 3926-8253-1279
http://backloggery.com/marcinczpl

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 814
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1241 dnia: Października 31, 2024, 11:04:49 am »
I to jest ponoć nie do końca prawda. Nie znam się na tym, jedynie czytałem takie opinie, ale podobno Sony może sobie jakieś odpisy podatkowe zrobić po zamknięciu studia czy tej śmiesznej gry.

Jakąś część może i mogą "odzyskać", ale nie całość. Gdyby to było takie "proste" to nie byłoby problemu. Oni mają plan na kilka lat, zakłada to pewne wydatki i pewne przychody. Stracili potencjalny przychód, więc odbije się to w ich zestawieniach. Może mieć wpływ na przyszłe gry, ale raczej takie, których produkcja dopiero startuje i raczej z tego samego segmentu.

Pytanie jak będzie z resztą tytułów GaaS, jeśli żaden z nich nie okaże się sukcesem to może Sony zacznie modyfikować strategię (choć Horizon może się udać, w teorii).

_________________________________

Wychodzi na to, że panele między Pro i Slim nie są kompatybilne, pomimo, że mają te same wymiary i kształt. Różnice tkwi w położeniu bolców mocujących dla górnych paneli... Sony... Robić nowe panele tylko dlatego... To się w głowie nie mieści...


Szymku

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 04-02-2006
  • Wiadomości: 3 754
  • Reputacja: 74
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1242 dnia: Października 31, 2024, 11:05:54 am »
Stara dobra szkoła Apple

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 814
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1243 dnia: Października 31, 2024, 11:09:27 am »
Ale żeby chociaż oni z tych paneli zrobili biznes, wtedy można by mówić faktycznie o pazerności. Oni zaś wcale nie szaleją z tym, nie zdziwiłbym się, gdyby okazało się, że panele 3rd party zarabiają więcej niż Sony (choć Japończycy ilość mogą nadrabiać ceną).

Tak czy inaczej, robią wszystko by uprościć, oszczędzać, i ostatecznie wykładają się na taki drobiazgu... Gdyby kształt paneli był inny, ale nie.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 998
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1244 dnia: Listopada 08, 2024, 12:49:05 pm »
Wczoraj odebrałem swojego Prosiaka, moje pierwsze wrażenia są mocno mieszane, zakrawające wręcz o rozczarowanie. Po krotce:

- pakowanie PS5 w wersji Pro to policzek dla konsumenta, karton, wytłoczka i akcesoria wraz z instrukcjami wrzucone luzem. Wszystko w środku lata, po otwarciu niesmak, który mogę opisać jednym słowem - PolyStation

- design konsoli jak na mój gust jest bardzo słaby i odbiegający od tego co mieliśmy w modelu bazowym, gdzie było widać, że przemyślana była każda krzywizna. Pro jak również Slim są brzydkie. To tak jak gdybyśmy porównywali Lamborghini do repliki Lamborghini, którym jeździ cygan z sąsiedztwa.

- kultura pracy stoi nieco niżej niż model bazowy. Pro jest mega ciche w stanie spoczynku, ale gdy włączamy grę, wentylator zaczyna pracować na wyższych obrotach. Moja premierowa PS5 zaczęła głośniej chodzić w swoim 4 roku eksploatacji, ale nie było to takie głośne jak tutaj. PRO to poziom hałasu na poziomie PS4 Slim, zanim odpali się rakieta. Wieczorem, ze słuchawkami na uszach konsolę słychać.

- gry działają lepiej. Alan Wake 2 ma świetny tryb 60fps, który z jakiegoś powodu wygląda mi lepiej, ostrzej niż tryb Quality. W tym przypadku mam jeszcze większy dylemat, czy wybrać płynną żyletę, czy może jednak ten RT, w bazowej wersji konsoli ten wybór był dla mnie oczywisty. Off The Grid, darmowy battle royale na UE5 śmiga tym razem bez zająknięcia, co myślę że dobrze wróży dla tytułów takich jak nowy Snake Eater czy Wiedźmin 4.

- boost gier PS4. Nie wiem co o tym sądzić. W ruchu mam wrażenie, że faktycznie wszystko jest bardziej ostre, MGSV wygląda jak żyleta 4K, z kolei gdy oglądam pojedyncze zrzuty, różnica jest znikoma. Ciężko określić, czy to faktycznie zauważalna zmiana, czy jednak placebo.

Moldar

  • Łajka
  • *****
  • Rejestracja: 29-12-2005
  • Wiadomości: 8 000
  • Reputacja: 132
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1245 dnia: Listopada 08, 2024, 14:15:22 pm »
Pamiętam jak kupiłem ps4 pro. Znajomy ciut później ode mnie. I tak rozmawialiśmy jak gry lepiej chodzą i wyglądają, zwłaszcza jak ma się tv 4K.

Po miesiącu jakoś przyszedł do mnie, siedzimy, pijemy i tak patrzy na konsole i mówi

“Ty, twoje pro wygląda jakoś inaczej”
“Ale jak inaczej, nie ma innego pro”
“No moje jest inne”


Okazało się, że kupił slima


To tak apropo placebo.

RyoHazuki

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 17-05-2006
  • Wiadomości: 2 874
  • Reputacja: 82
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1246 dnia: Listopada 08, 2024, 15:17:36 pm »
Wczoraj odebrałem swojego Prosiaka, moje pierwsze wrażenia są mocno mieszane, zakrawające wręcz o rozczarowanie. Po krotce:

- pakowanie PS5 w wersji Pro to policzek dla konsumenta, karton, wytłoczka i akcesoria wraz z instrukcjami wrzucone luzem. Wszystko w środku lata, po otwarciu niesmak, który mogę opisać jednym słowem - PolyStation

- design konsoli jak na mój gust jest bardzo słaby i odbiegający od tego co mieliśmy w modelu bazowym, gdzie było widać, że przemyślana była każda krzywizna. Pro jak również Slim są brzydkie. To tak jak gdybyśmy porównywali Lamborghini do repliki Lamborghini, którym jeździ cygan z sąsiedztwa.

- kultura pracy stoi nieco niżej niż model bazowy. Pro jest mega ciche w stanie spoczynku, ale gdy włączamy grę, wentylator zaczyna pracować na wyższych obrotach. Moja premierowa PS5 zaczęła głośniej chodzić w swoim 4 roku eksploatacji, ale nie było to takie głośne jak tutaj. PRO to poziom hałasu na poziomie PS4 Slim, zanim odpali się rakieta. Wieczorem, ze słuchawkami na uszach konsolę słychać.

- gry działają lepiej. Alan Wake 2 ma świetny tryb 60fps, który z jakiegoś powodu wygląda mi lepiej, ostrzej niż tryb Quality. W tym przypadku mam jeszcze większy dylemat, czy wybrać płynną żyletę, czy może jednak ten RT, w bazowej wersji konsoli ten wybór był dla mnie oczywisty. Off The Grid, darmowy battle royale na UE5 śmiga tym razem bez zająknięcia, co myślę że dobrze wróży dla tytułów takich jak nowy Snake Eater czy Wiedźmin 4.

- boost gier PS4. Nie wiem co o tym sądzić. W ruchu mam wrażenie, że faktycznie wszystko jest bardziej ostre, MGSV wygląda jak żyleta 4K, z kolei gdy oglądam pojedyncze zrzuty, różnica jest znikoma. Ciężko określić, czy to faktycznie zauważalna zmiana, czy jednak placebo.
To mnie nawet rozbawiło. Jakby bazowy model był ładny.  :lol:

3DS Friend Code: 3926-8253-1279
http://backloggery.com/marcinczpl

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 814
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1247 dnia: Listopada 08, 2024, 15:21:55 pm »
Jako, że swojego Prosiaka (nie)otrzymałem (ktoś w Euro dał ciała i konsola, która miał być na premierę dostarczona, nie została nawet nadana do dzisiejszego poranka) to się wypowiem ;).

- pakowanie PS5 w wersji Pro to policzek dla konsumenta, karton, wytłoczka i akcesoria wraz z instrukcjami wrzucone luzem. Wszystko w środku lata, po otwarciu niesmak, który mogę opisać jednym słowem - PolyStation

Może się mylę, ale chyba z PS5 było tak samo, PS4 miało bardzo podobnie? Sony nie przywiązuje do tego wagi. Xbox poszedł wzorem Apple i faktycznie to jest fajne, ale gdyby ktoś o tym nie wspomniał to sam bym nie pomyślał. To tylko pudełko, a piszę to jako osoba, która ma zawalone pół strychu pudełkami po kolekcjonerkach, figurkach i sprzęcie ;).

- design konsoli jak na mój gust jest bardzo słaby i odbiegający od tego co mieliśmy w modelu bazowym, gdzie było widać, że przemyślana była każda krzywizna. Pro jak również Slim są brzydkie. To tak jak gdybyśmy porównywali Lamborghini do repliki Lamborghini, którym jeździ cygan z sąsiedztwa.

Choć faktycznie premierowe PS5 ma ciekawszy design, to jednak Slim poszedł bardziej w użyteczność (wymienny napęd i chyba stabilniejsza obudowa od niego). Gdyby nie zawalili sprawy z panelami, to w ogóle było by uniwersalnie. Mi się wydaje, że jest ok, te pasy dodają konsoli uroku. Jak patrzę na puste panele Fata to wyda się teraz taki zwyczajny i nudny ;).

- kultura pracy stoi nieco niżej niż model bazowy. Pro jest mega ciche w stanie spoczynku, ale gdy włączamy grę, wentylator zaczyna pracować na wyższych obrotach. Moja premierowa PS5 zaczęła głośniej chodzić w swoim 4 roku eksploatacji, ale nie było to takie głośne jak tutaj. PRO to poziom hałasu na poziomie PS4 Slim, zanim odpali się rakieta. Wieczorem, ze słuchawkami na uszach konsolę słychać.

Ciekawe, może jest znowu loteria z wentylatorami, bo jak do tej pory widziałem właśnie pochwały dla kultury pracy. Tak czy inaczej, dobrze, że nie będzie jak z Pro, Sony jednak poszło w mniejszą technologię wytwarzania, wciąż duży system odprowadzania ciepła i ciekły metal. Nie przyoszczędzili na tym.

- gry działają lepiej. Alan Wake 2 ma świetny tryb 60fps, który z jakiegoś powodu wygląda mi lepiej, ostrzej niż tryb Quality. W tym przypadku mam jeszcze większy dylemat, czy wybrać płynną żyletę, czy może jednak ten RT, w bazowej wersji konsoli ten wybór był dla mnie oczywisty. Off The Grid, darmowy battle royale na UE5 śmiga tym razem bez zająknięcia, co myślę że dobrze wróży dla tytułów takich jak nowy Snake Eater czy Wiedźmin 4.

No właśnie, AW2 to taki interesujący przypadek, bo jednocześnie jest zaprzeczeniem (oczekiwanym) słów Cernego, że gracze w końcu dostaną dwa tryby w jednym (co teoretycznie znajduje potwierdzenie w trybie performance). Niektórzy twórcy będą jednak dawać dodatkowy tryb Quality w 30 fps'ach, a więc wciąż trzeba będzie wybierać :D. Z drugiej strony fajnie, że dodali RT (szkoda, że nie zrobili tego na zwykłym PS5), gra chyba staje się dzięki temu jednak nieco bardziej czysta. Mimo wszystko jednak AW2 na razie uznawany jest za słabszą implementację większej mocy Pro. Po części to chyba po prostu wina jakości obrazu, jaki gry Remedy wyświetlają.

- boost gier PS4. Nie wiem co o tym sądzić. W ruchu mam wrażenie, że faktycznie wszystko jest bardziej ostre, MGSV wygląda jak żyleta 4K, z kolei gdy oglądam pojedyncze zrzuty, różnica jest znikoma. Ciężko określić, czy to faktycznie zauważalna zmiana, czy jednak placebo.

Niestety ten boost niewiele daje, bo to filtr wyostrzający, który nie wszędzie oferuje podobne efekty. Taki Bloodborne jest nieco bardziej ostry, co przy braku patcha do 4K może trochę pomóc. Fajnie gdyby dało się wykorzystać PSSR systemowo, wtedy ostrość obrazu byłaby lepsza w części gier, ale to chyba byłoby trudne do wprowadzenia nawet dla M$ (w końcu ma to swój koszt ok 2 ms, a więc gry z zablokowanymi klatkami miałyby problem z wydajnością).

lupinator

  • Towarzysz
  • ***
  • Rejestracja: 14-06-2023
  • Wiadomości: 291
  • Reputacja: 2
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1248 dnia: Listopada 09, 2024, 20:05:52 pm »
Ja jeszcze nie odpaliłem żadnej gry ale też podpisze się pod mega tandetnym pakowaniem - bardziej to przypomina pakowanie mojego tostera czy suszarki do włosów za 100 zł niż sprzętu premium. No i sam wygląd konsoli, IMO najbrzydszy sprzęt jaki miałem przy telewizorze ever. Widziałem materiały ale ten czarny plastik w środku wygląda naprawdę źle na żywo.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 814
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1249 dnia: Listopada 11, 2024, 00:12:30 am »
Dostałem wczoraj Prosiaka, więc już teraz pewne rzeczy mogę ocenić po obcowaniu na żywo z konsolą.

Przede wszystkim, jaka ta konsola wydaje się mała. Digital wygląda bardzo fajnie, jak już pisałem, te pasy po bokach dodają jej charakteru. Jak patrzę na Fata, to teraz wydaje mi się takim ciężkim klockiem. Jedyne co od początku mi się nie podoba to wklęsłość plastiku na górze środkowej części konsoli. Według mnie, to przez to czarny plastik jest taki zły w odbiorze. Jasne, mógłby być lepszej jakości, ale nie wydaje mi się żeby był gorszy od tego w premierowej (mam wrażenie, że jest to ten sam, a przynajmniej podobnie się „zachowuje” pod światłem), po prostu design tej części uwypukla jego wady i daje te poczucie taniości. Lepiej gdyby był ścięty na płasko, bez zaokrągleń.

Zamontowanie napędu jest bajecznie proste i szybkie. Z nim konsola już trochę traci na estetyce (Fat był bardziej opływowy, ale przez to jeszcze mniej stabilny). Właśnie, stabilność. Te dodatkowe nóżki może i są zabawne, ale sprawdzają się według mnie lepiej niż podstawka dodawana do standardowego PS5. Konsola leży dzięki nim pewnie, jeśli trzeba ją ruszyć, albo wyjąć z szafki (np. aby sięgnąć kable), to jest to znacznie lepszym doświadczeniem (co też jest spowodowane jej rozmiarem i wagą). Nawet jak musiałem wachlować SSD aby przenieść gry, to zdarzyło mi się, że Fat przesunął się na podstawce podczas wkładania do szafki. Minus jest taki, że konsola jest lekka i nie ma gumowych podkładek na części dolnej, a więc klikanie w przycisk wysunięcia dysku lub wkładanie kabla USB powoduje przesunięcie sprzętu w tym miejscu (nóżki się nie suwają).

Tym razem konsola podświetla się na dole i aż szkoda, że nie ma podświetlenia w całej długości, bo miałem poczucie, że zaraz po włączeniu, światło będzie „jechało” w górę. Taki szczególik.

Kultura pracy w moim przypadku jest lepsza niż premierowe PS5. Mój Fat od początku słyszalnie mruczy w idle’u. Pro jest niesłyszalne, dopiero jak przystawiłem głowę na 10 cm od konsoli to usłyszałem jej cichą pracę. Podczas obciążenia jest chyba cichszej lub w najgorszym razie podobnie jak przy standardowej PS5. O ile nic się nie zmieni, to jest postęp ;).

Premierze konsoli nie towarzyszyła żadna gra, z czym akurat ja nie mam problemu, bo to nie nowa generacja. Fakt, jakaś gra mogłaby wyjść w tym samym czasie (Astro Bot zadebiutował za wcześnie ;) ), ale tak czy inaczej to miałaby tylko dodatkową opcję dla Pro. Na czymś jednak nowy sprzęt gracze przetestować muszą. Sony razem z developerami przygotowało obszerną listę gier z aktualizacjami (oficjalnie miało być chyba ok 50 tytułów, ale jest ich więcej ) i ja mam to szczęście, że znajduje się na niej kilka pozycji, które jeszcze nie ograłem (lub nie ukończyłem).

Myślałem, że pierwszym tytułem będzie FFVII Rebirth, bo zostało mi jeszcze pewnie ok 20h gry, a do tego jest to podobno jeden z lepszych pokazów możliwości PSSR. Nie skończyłem jednak Alone in the Dark, więc ten tytuł poszedł na pierwszy ogień. Gra nie ma patcha na Prosiaka, i takowy nigdy nie wyjdzie, bo developer już nie istnieje, ubity przez naczelnego kata game dev’u, Embracera (tfu). Mimo wszystko byłem ciekaw, czy tryb Performance dostanie jakiegoś boosts.

O ile dobrze pamiętam, na początku gry odpaliłem na chwilę opcje 60fps, ale obraz był nieco rozmyty, więc dla świętego spokoju wróciłem do 4K. Tym razem jednak tryb Performance był ostry, chyba tak samo jak Quality. Dokończyłem grę właśnie w ten sposób i byłem zadowolony z płynności i ostrości obrazu. Jak sprawdziłem, AitD ma dynamiczne skalowanie rozdzielczości, więc teoretycznie mocniejsza konsola może częściej oscylować w okolicach 4K, a przy tym frame rate jest bardziej stabilny. Czy tak faktycznie jest, to już trzeba zapytać ekspertów od porównywania i liczenia pikseli ;).

Odpaliłem jeszcze na kilka minut Rebirth i tak - obraz jest ostry przy 60 klatkach, ale jednocześnie mniej stabilny. Różne krawędzie delikatnie migoczą, a schody, które były w tle, co ok 2-3 sekundy się zmieniały (tak jakby LOD zmieniało swój poziom, choć w trybie Quality tego nie było). Podczas normalnej gry to chyba nie będzie przeszkadzało, ale jednak nie jest idealnie, a to przecież podobno jeden z najlepszych przykładów. Tak czy inaczej, to dopiero początek dla PSSR.

EDIT: Ruszyłem dalej Rebirth - tak, obraz ma pewne problemy, choć część z nich jest także obecna w trybie quality. PSSR po prostu pewne rzeczy uwypukla, tak jak migotanie cieni/GI, które jest widoczne na PS5, ale na Pro efekt jest mocniejszy. Niemniej czuję, że na razie to taka nerwica - wiesz, że obraz jest "poprawiany" przez AI, które nie daje w pełni stabilnych i idealnych efektów, więc patrzysz na każde problemy i zastanawiasz się, czy to przez PSSR. Przełączanie trybów pokazuje, że część z tego nie jest tylko domeną nowego sprzętu. Z czasem będę to już olewał, tak jak przy wersji na Fata ;). Albo agresywne doczytywanie się obiektów - przez chwile myślałem, że tak to nie wyglądało w trybie jakości, ale jednak się myliłem. Po prostu mniej fps'ów to trochę maskowało.

Obraz jest super ostry, masa krawędzi gładkich, do tego płynność sprawa, że przełączanie się na 30 klatek jest odczuwalne jakby frame rate spadał do 20.
« Ostatnia zmiana: Listopada 12, 2024, 09:55:36 am wysłana przez Zielarz »

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 998
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1250 dnia: Listopada 12, 2024, 13:58:49 pm »
Ja Alana katuję obecnie i PSSR daje tu mieszane efekty. Jest ostrzej ale brakuje stabilności. Z jednej strony mam wrażenie, że obraz jest mega wyraźny i czysty, z drugiej strony wystarczy ruszyć kamerą i krawędzie zaczynają migotać. Po czasie człowiek się przyzwyczaja i zostaje tylko efekt - wow, jak ostro. PSSR nie likwiduje też ziarnistości obrazu i czasami to mimo wszystko widać. Spełnieniem słów Cernego jest natomiast tryb Performance. Tutaj bezapelacyjnie PSSR daje radę i w efekcie mamy ostry obraz w 60fps, który nieznacznie, jeśli w ogóle odbiega jakością od trybu Quality. (Ja mam wrażenie, że jest nawet ostrzejszy niż Quality z RT) Sprawa tym bardziej zagadkowa, że przecież gra rzekomo śmiga tam w 862p.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 814
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1251 dnia: Listopada 12, 2024, 14:58:18 pm »
Alan ma problemy, pewnie Pro może coś z tego jeszcze wycisnąć, ale tak naprawdę to Remedy powinno popracować nad swoim silnikiem (ze szczególnym uwzględnieniem konsol). Ja nie jestem fanem ich podejścia, choć AW2 wypada chyba lepiej niż Control (piszę chyba, bo musiałbym sobie znowu porównać). Pomimo tego, za dużo tu migotania, i to takiego najgorszego (np. jasne piksele w ciemnej lokacji). Jakość obrazu to jedno. Druga sprawa to RT - z jednej strony fajnie, że dodali (choć uważam, że powinno być na zwykłej PS5, to jest do zrobienia, ale pewnie właśnie wymaga dopracowania silnika pod kątem wydajności), ale z drugiej zaprzeczyli tym samym podstawie istnienia Prosiaka, czyli wybieraniu pomiędzy jakością obrazu a wydajnością. Naprawdę chciałbym za to chwalić w pełni, ale pomimo, że preferuję "jakość pikseli" to jednak chciałbym nie musieć wybierać (bo to to kupiłem Pro) :D.

Podobno w AW2 warto wyłączyć blur i noisa, trochę pomaga w odbiorze. Same migotanie jest też na zwykłej PS5, Pro nieco je ogranicza, ale wciąż za mało.

(Ja mam wrażenie, że jest nawet ostrzejszy niż Quality z RT) Sprawa tym bardziej zagadkowa, że przecież gra rzekomo śmiga tam w 862p.

Może to kwestia płynności - większa ilość klatek daje złudzenie większej ostrości. Może to także niweluje różnicę w rozdzielczości (która przy PSSR może i tak nie mieć znaczenia)

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 998
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1252 dnia: Listopada 12, 2024, 16:51:07 pm »
Alan ma problemy, pewnie Pro może coś z tego jeszcze wycisnąć, ale tak naprawdę to Remedy powinno popracować nad swoim silnikiem (ze szczególnym uwzględnieniem konsol). Ja nie jestem fanem ich podejścia, choć AW2 wypada chyba lepiej niż Control (piszę chyba, bo musiałbym sobie znowu porównać). Pomimo tego, za dużo tu migotania, i to takiego najgorszego (np. jasne piksele w ciemnej lokacji). Jakość obrazu to jedno. Druga sprawa to RT - z jednej strony fajnie, że dodali (choć uważam, że powinno być na zwykłej PS5, to jest do zrobienia, ale pewnie właśnie wymaga dopracowania silnika pod kątem wydajności), ale z drugiej zaprzeczyli tym samym podstawie istnienia Prosiaka, czyli wybieraniu pomiędzy jakością obrazu a wydajnością. Naprawdę chciałbym za to chwalić w pełni, ale pomimo, że preferuję "jakość pikseli" to jednak chciałbym nie musieć wybierać (bo to to kupiłem Pro) :D.

Podobno w AW2 warto wyłączyć blur i noisa, trochę pomaga w odbiorze. Same migotanie jest też na zwykłej PS5, Pro nieco je ogranicza, ale wciąż za mało.

(Ja mam wrażenie, że jest nawet ostrzejszy niż Quality z RT) Sprawa tym bardziej zagadkowa, że przecież gra rzekomo śmiga tam w 862p.

Może to kwestia płynności - większa ilość klatek daje złudzenie większej ostrości. Może to także niweluje różnicę w rozdzielczości (która przy PSSR może i tak nie mieć znaczenia)

Tak, wyłączenie motion blura poprawia sytuację, co może sugerować, że problemem jest kompatybilność PSSR z zastosowanym w grze post-processingiem. Alan akurat i w zwykłej wersji PS5 ma wszechobecne szumy widoczne w wielu miejscach, a w szczególności na specular odbiciach. Myślałem, że to kwestia FSR, ale jak widać nie, skoro w PSSR też występują. Specyficzny Engine.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 814
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1253 dnia: Listopada 13, 2024, 09:30:08 am »
Tak, wyłączenie motion blura poprawia sytuację, co może sugerować, że problemem jest kompatybilność PSSR z zastosowanym w grze post-processingiem.

Obecnie na finalny obraz składa się wiele warstw renderingu, rekonstrukcja to jedna z nich. O ile dobrze pamiętam, i tak na logikę, post-proces powinien być stosowany po rekonstrukcji. Jeśli więc sam post proces jest niższej jakości (np. ma obniżoną rozdzielczość) to czy gra ma PSSR czy FSR, (czy DLSS, no ale na PC wiadomo, że można sobie pozwolić na wyższą jakość) post process da ten sam lub bardzo zbliżony (bo jednak obraz pod spodem będzie lepszy) efekt.

Szum to chyba efekt niskich rozdzielczości na post-processach, to daje dithering, który powinien być potem jakoś rozmyty (denoise) aby efekt mniej rzucał się w oczy. Chyba przy okazji wpisu na temat aktualizacji pod Pro pisali coś o nowym podejściu do tego.

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 814
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1254 dnia: Listopada 18, 2024, 15:02:17 pm »
Z ciekawości na chwilę odpaliłem AW2, tak na jakieś 10 minut, aby sprawdzić oba tryby. Przede wszystkim obraz jest ostry i czysty (tzn. może nie jest to tytuł razer sharp, ale to musiałbym pograć więcej i zrobić bezpośrednie porównanie do czegoś), naprawdę dobrze to wygląda. Nie mogę jednak powiedzieć, że na pewno jest wyraźnie lepiej niż na zwykłej PS5, bo grałem jednak chyba jakoś na początku roku ( o ile dobrze pamiętam, tam też wyglądał dobrze dopóki nie było ruchu), więc nie ma świeżego porównania (a wiadomo, ze co nowe, musi być lepsze ;) ).

Na pewno są problemy ze stabilnością niektórych krawędzi - po ruchu potrzeba pół sekundy, może nawet całą, aby ząbki się wygładziły. W cut-scenie, gdzie w tle było okno z dużą ilością ramek i DoF, ciągle było widać, jak obraz za postaciami miga.

Ponadto już wspomniana ziarnistość, chyba cieni lub AO w trybie Performance.

Tak czy inaczej, obraz wygląda generalnie dobrze, ale ma braki w stabilności pewnych elementów.

RT na razie nie mogę ocenić poza tym, że jest. Szkoda tylko, że nie dopracowano odbić w lustrach, bo te raz, że są słabej jakości (w tym konkretnych sytuacjach rozdzielczość RT jest za mała), a po drugie - powinny być także w trybie Wydajności. Zakładam, że w grze nie ma wielu luster, więc może warto byłoby zrobić jak w starszych grach, czyli skopiować lokację i postać. Według mnie, ze względu na klimat i jakość, ten element powinien być dobrze zrobiony.

EDIT: Ok, ale żeby być fair, jak popatrzyłem na te same sceny na youtube, wiele filmików z PC ma te same/podobne problemy. A gra na ultra z RT także ma problem z lustrami (choć pewnie jest i tak lepiej niż na konsoli, ale różnica w cenie to tłumaczy ;) ).
« Ostatnia zmiana: Listopada 18, 2024, 15:23:34 pm wysłana przez Zielarz »

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 998
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1255 dnia: Listopada 18, 2024, 21:23:18 pm »
Moim zdaniem Alan na żywo wygląda znacznie lepiej niż na analizach DF. Tam to jest pokazana jakaś masakra niemal w każdym aspekcie gorsza od FSR.

Alan Wake 2 PS5 PRO by Andrew Vorobej, on Flickr

Alan Wake 2 - PSSR by Andrew Vorobej, on Flickr

RT jest w niskiej jakości, ale nawet mimo to nadaje wielu scenom głębi, której bez niego nie uzyskujemy. Inna sprawa, że to wszystko można było osiągnąć często za pomocą klasycznych odbić planarnych, tak jak napisałeś, bo większość powierzchni to lustra, szyby, kałuże - płaskie plejny.

No ale czego się spodziewać po grze, którą sponsorowała NVIDIA, RTX musi być odpowiednio wyeksponowane, więc o alternatywnych technikach generowania odbić możemy zapomnieć.

sieq

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 04-09-2006
  • Wiadomości: 2 850
  • Reputacja: 16
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1256 dnia: Listopada 19, 2024, 10:13:44 am »
ajj jednak się skusiłem na tego Prosiaka, teraz tylko problem skąd ten napęd ogarnąć  :roll:

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 814
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1257 dnia: Listopada 19, 2024, 13:33:46 pm »
Moim zdaniem Alan na żywo wygląda znacznie lepiej niż na analizach DF. Tam to jest pokazana jakaś masakra niemal w każdym aspekcie gorsza od FSR.

DF przede wszystkim pokazują te "najciekawsze" cechy, przy tym czasem je uwydatniając (np. zoomowanie). W grze jest inaczej, tym bardziej, że jednak gramy, a nie wyszukujemy wad (przynajmniej nie przez większość gry). Nie zmienia to faktu, że one tam są, ale ostatecznie mogą nie być aż tak złe.

RT jest w niskiej jakości, ale nawet mimo to nadaje wielu scenom głębi, której bez niego nie uzyskujemy.

Tak, choć jak pokazały analizy, RT ma mniejszy zakres obiektów, które łapią się do przeliczeń i czasem SSR prezentuje się lepiej.

No ale czego się spodziewać po grze, którą sponsorowała NVIDIA, RTX musi być odpowiednio wyeksponowane, więc o alternatywnych technikach generowania odbić możemy zapomnieć.

Masz rację, że jak jest deal z Nvidią, to trzeba wyeksponować cechy ich sprzętu, ale nie oznacza to, że nie można przygotować też alternatywy dla reszty, tym bardziej, że konsole, to duży rynek. Po prostu Remedy nie jest w tym dobre.

andryush

  • Major Hermaszewski
  • *****
  • Rejestracja: 18-04-2010
  • Wiadomości: 10 998
  • Reputacja: 120
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1258 dnia: Listopada 19, 2024, 22:48:17 pm »
Zielarz, a co sądzisz o jakości obrazu w trybie 120Hz? Albo mnie pogrzało, albo na Pro nie widać ucinania zakresu czerni jak na Amatorze. DF twierdzi, że jest bez zmian. Jak tak sobie teraz pomyślę, to mój TV zaliczył jeden reset fabryczny zanim kupiłem Pro, jeśli to nie konsola, to może przez to widzę różnicę.

ajj jednak się skusiłem na tego Prosiaka, teraz tylko problem skąd ten napęd ogarnąć  :roll:

Chyba musisz czekać do grudnia, gdy ruszy sprzedaż bundli z napędem w zestawie. Ploty mówią, że Sony zablokowało sprzedaż napędów, mimo że na ten moment są na magazynach sklepów, ludzie dopowiadają sobie, że tworzą zapasy na zestawy z konsolą.
« Ostatnia zmiana: Wczoraj o 08:38:13 wysłana przez andryush »

Zielarz

  • Marynarz z Potiomkina
  • *****
  • Rejestracja: 14-07-2005
  • Wiadomości: 6 814
  • Reputacja: 75
  • KILLZOWN3D
Odp: PlayStation 5 - Temat Główny
« Odpowiedź #1259 dnia: Wczoraj o 15:22:20 »
Zielarz, a co sądzisz o jakości obrazu w trybie 120Hz? Albo mnie pogrzało, albo na Pro nie widać ucinania zakresu czerni jak na Amatorze. DF twierdzi, że jest bez zmian. Jak tak sobie teraz pomyślę, to mój TV zaliczył jeden reset fabryczny zanim kupiłem Pro, jeśli to nie konsola, to może przez to widzę różnicę.

Nie mam TV 120Hz (choć w sumie już by się przydało zmienić TV, ale jakoś ciągle są inne wydatki ;) ), więc nie mogę się wypowiedzieć. Ale skoro DF twierdzi, że jest po staremu to tak jest. Z resztą, o ile dobrze pamiętam, w wideo z rozkręcania Prosiaka jest ten sam chip co poprzednio.

Callisto Protocol dostało aktualizację pod Pro. Tryb Performance ma teraz RT, za to Quality skaluje do 8K. Razem z tym zrobili jeszcze jakieś mniejsze usprawnienia, jak jakość kurtki Jacoba z początku gry (narzekałem na ten element i proszę ;) ). Cóż, grę tylko zacząłem, więc jeśli kiedyś dogrzebie się do tego poziomu kupki wstydu, to sprawdzę.

Silent Hill 2 zgodnie z przewidywaniami dostał patch dla Prosiaka już jakiś czas temu (dziwne, że tak po cichu, czyżby się wstydzili? ;P ), ale jak pokazuje internet, jakość jest gorsza od wersji sprzed patcha. Tzn. obraz jest nieco ostrzejszy, pewne elementy są lepiej zdefiniowane niż w trybie jakości (siatki, kable), ale Lumen i AO są zbyt niestabilne. Bloober niestety nie wykazał się też dobrą komunikacją i dopiero w odpowiedzi na czyjegoś tweeta potwierdzili, że widzą i nad tym pracują. Sam się pytałem o to, ale nikt nie odpowiedział.