PlayStation Vita to szumnie zapowiadany następca rozchwytywanej przenośnej konsolki PSP, który jednak nie powtórzył jej sukcesu. Choć Vita od początku zmagała się z mnogimi problemami, to gracze wierzyli, że Japończycy zdecydują się jednak dalej walczyć na opanowanym obecnie przez Nintendo rynku mobilnym i stworzą kolejną konsolę przenośną. Niestety ich nadzieje zostały właśnie rozwiane.

Prezes Sony Interactive EntertainmentJim Ryan w wywiadzie udzielonym portalowi Game Informer potwierdził, iż korporacja nie ma obecnie planów stworzenia nowego produktu na miarę konsoli przenośnej, czym jednoznacznie zdementował pojawiające się ostatnio plotki na temat istnienia takiego projektu:

PlayStaion Vita była wspaniałym urządzeniem w wielu aspektach, a samo doświadczenie z rozgrywki było świetne, ale nie da się ukryć, iż jest to gałąź rynku, w której nie jesteśmy już obecni

Słowa te na pewno zasmucą fanów Vity, którzy liczyli, że Japończycy pomimo przeciwności zdecydują się jednak kontynuować projekt swoich konsolek mobilnych, gdzie początkowo odnosili spore sukcesy. Teraz wiemy, że tak się nie stanie.

Warto wspomnieć, że to już nie pierwszy komunikat od oficjeli Sony, w jakim dementują oni plotki o projektowaniu następcy konsoli. Już w 2015 prezes ówczesnego Sony Computer Entertainment (teraz SIE) — Shuhei Yoshida stwierdził, iż pojawienie się kolejnej przenośnej konsola od Sony jest mało prawdopodobne z racji ogromnej konkurencji w sektorze grania przenośnego.

PlayStation Vita zadebiutowała 22 lutego 2012 roku w Europie i od początku borykała się ze sporym brakami z ilością tytułów dla przeciętnego Zachodniego gracza. Pomimo wyraźnych prób poprawy tego stanu przez Sony, które tworzyło poprzez podległe im studia sporej wielkości gry, nieduża konsolka miała się coraz gorzej i ostatecznie została przez Zachodnich wydawców niemal całkowicie porzucona.

Urządzenie sprzedawało się jeszcze całkiem dobrze w rodzimej dla Sony Japonii, gdzie deweloperzy tworzyli na nią sporo nacelowanych na tamtejszą społeczność produkcji, lecz z czasem i to źródło zaczęło schnąć za sprawą nie tylko coraz mniejszej ilości nowych tytułów, ale także ogromnej konkurencji ze strony Nintendo Switch.

Na nieduży skok popularności w końcowym okresie życia Vity miało wpływ odkrycie kilku luk w oprogramowaniu, które wykorzystano do uruchomienia nieoficjalnego oprogramowania, takiego jak emulatory starszych konsol czy nawet przeglądarki internetowej. Ostatecznie produkcję zakończono oficjalnie 1 marca 2019 roku, choć wielu graczy wie, iż już kilka lat wcześniej na rynkach poza Japonią konsola była już praktycznie martwa.