PlayStation 4 i 5 z testami nowego firmware. Bez VRR
Najnowsza aktualizacja skupi się na zmianach w systemie Imprez i Czatów. Czy przy okazji przemyci coś jeszcze?
Sony poinformowało dziś, że już jutro rusza nowa beta firmware na obu wspieranych przez firmę konsolach - PlayStation 4 i PlayStation 5. W przeciwieństwie do poprzednich akcji, tym razem nie ma strony internetowej, a gracze dostaną zaproszenia "losowo". Nie wiadomo jednak, czy Sony skorzysta ze statystyk które zbiera i wyśle zaproszenia tylko do osób które korzystają z funkcjonalności Imprez, które objąć ma nowa beta, czy będzie to totalna losówka. Jeśli wariant drugi i w przeszłości testowaliście już jakąś betę, jest szansa że i tym razem się załapiecie.
Lepsze imprezy i czaty
Największe zmiany dotkną system imprez i czatów. O teraz będzie można wybierać, czy tworzona przez nas impreza będzie publicznie widoczna, czy też prywatna. Co ważne, publiczna widoczność oznacza, że dołączyć do Imprezy może dołączyć każdy znajomy osoby która na nią weszła - mogą to być więc osoby których my nie znamy, ale nie mogą to być osoby totalnie losowe - musi istnieć łańcuch znajomości między nimi i naszymi znajomymi. Na imprezie zamkniętej zapraszać będzie mógł tylko jej organizator. Tę drugą wersję należy też użyć, aby zapraszać osoby które nie mają bety oprogramowania - imprezy otwarte zobaczą tylko inni posiadacze testowego firmware.
Zmiany doczekają się też czaty - po pierwsze, pojawi się opcja raportowania nieodpowiednich treści (i będzie można wydzielić osobno nagranie jednego z uczestników, bez nałożonego głosu pozostałych). Będzie też można ustalać osobną głośność dla każdego uczestnika. Jeśli więc jakiś kolega ma za mocny mikrofon, albo po prostu zwyczajnie czasem "drze ryja", zamiast go całkiem wyciszać, będzie można go skręcić do poziomu w którym przestanie nas denerwować. Z karty czatu będzie też można rozpocząć sesję dzielenia się z osobą po drugiej stronie łącza obecnie odtwarzaną przez nas grą, czyli Share Play. Na PS5 czaty głosowe zmienią nazwy na Imprezę, co ujednolici nazewnictwo.
Menu przyjaciół w szybkim menu na PS5 zostanie teraz podzielone na 3 sekcje - przyjaciele online, imprezy oraz wiadomości (trochę zalatuje to interfejsem Xboxa... 360, sprzed ponad 15 lat - ale to akurat dobry wzór).
Takie uproszczenie oczywiście pomoże nam w łatwym dodaniu kogoś do naszej Imprezy (lub w dołączeniu do istniejącej publicznej).
Zmiany w interfejsie PS5
Paru zmian doczeka się menu konsoli PlayStation 5. Pierwszą - moim zdaniem totalnie nieprzydatną zmianą, będzie filtrowanie zainstalowanych gier po gatunku.
Pojawi się za to znacznie bardziej przydatna funkcja przypięcia do 5 gier na stałe do początkowej karty gier, przez co odpalając inne tytuły te przypięte nie znikną ze swoich miejsc, chowając się gdzieś w pełnej bibliotece gier. Dlaczego nie można tak jak na PS5 mieć dowolnej ilości kafelek i folderów? Trzeba czekać na to kolejny rok? Na razie liczba ta zostanie powiększona do 14 kafelków. Ja natomiast czekam na moment, w którym gry na ekranie głównym i w bibliotece dostaną to samo menu kontekstowe, tak by można było np. sprawdzać aktualizacje dla gier, w które jakiś czas nie gramy (a konsola jakoś nie przepada za sprawdzaniem aktualizacji i dla nich).
Kolejnej zmiany doczekają się też trofea, tym razem w menu podręcznym, gdzie szare prostokąciki dostaną jako tło kolory trofeów opisanych na danej karcie. Kosmetyka, ale miła dla oka.
Zmiany w ułatwieniach dostępności
To może nie jest funkcjonalność której używa duży odsetek graczy, ale ci, którzy to robią, na pewno cenią sobie takie funkcje. Część osób ucieszy więc na pewno, że opcja odczytywania tekstów na ekranie będzie teraz obsługiwać język polski!. Wbrew pozorom, ta opcja jest pomocna nie tylko dla osób z wami wzroku, ale także dla... dzieci, które jeszcze nie potrafią czytać.
Osoby które nie przepadają za dźwiękiem przestrzennym, albo jakaś gra ma to tak badziewnie zainstalowane, że się słuchać nie da, ucieszą się, że pojawi się opcja przełączenia słuchawek w tryb mono.
W tej becie pojawi się też testowo opcja sterowania głosowego konsolą, niestety tylko dla anglojęzycznych krajów. Tego wyboru też nie rozumiem, bo PS4 ogarnia sprawę od dawna i to nawet po polsku. Może w kolejnych betach dołączą inne kraje i chodzi jedynie o zmniejszenie liczby uczestników, żeby łatwiej było ogarnąć błędy.
Niestety, nie pojawiła się żadna informacja na temat VRR (Variable Refresh Rate), który na współpracujących telewizorach pozwoliłby utrzymać odświeżanie ekranu zgodne z prędkością, którą utrzymuje gra (tzn. jeśli gra ma 30 FPS, a czasem spada do 28 FPS, to nasz telewizor bez względu na to czy ma 50 czy 60 czy 120 klatek - pokaże w sekundzie właśnie te 30 czy 28, przez co nie uświadczymy efektu "rwania" obrazu). Funkcja miała do nas trafić już w grudniu, ale na razie cisza. Nie ma też informacji o opcji uploadowania screenów na komórkę, chociaż niektóre osoby już widzą tę funkcję na swoich kontach - prawdopodobnie posiada ją każde firmware i po prostu włączana jest ona na poszczególne konta w losowej kolejności.
PlayStation w końcu z udostępnianiem screenów na komórce
Na razie testowo w Kanadzie i Japonii, ale to tylko kwestia tygodni... żeby dogonić tą funkcjonalnością Microsoft.
Dajcie znać, czy udało wam się załapać na betę. Jutro można się też zapewne spodziewać informacji o zmianach, których Sony nie opisało - bo takie zazwyczaj też się pojawiają i nie zawsze jest to kosmetyka, a czasem kolejna fajna opcja.
Przeczytaj więcej na podobne tematy:
• Oficjalna lista gier ze wsparciem PlayStation 5 Pro. Ponad 50 tytułów na premierę konsoli - Dziś, 14:43
• Baldur's Gate 3 otrzymało wsparcie dla PlayStation 5 Pro - Dziś, 10:13
• Death Stranding niespodziewanie debiutuje na Xboxie! - Wczoraj, 15:16
• Sega usunie kilka gier z cyfrowej dystrybucji - Wczoraj, 09:11
Komentarze
Dodaj nowy komentarz: