Square Enix prezentuje next-genowe demo z ray tracingiem
Szału to niestety nie robi.
W świcie kart graficznych od niedawna panuje moda na ray tracing (śledzenie promieni światła), który to już co prawda istnieje od dawna, ale w najnowszej wersji oferuje też światło rozproszone (czyli odbite i wracające, do tej pory często takie światło tworzyło się za pomocą kolejnego źródła, ale to sprawdza się głównie dla statycznych źródeł). Efekt w wielu przypadkach jest niemal niezauważalny, gdyż rozproszone światło jest "miękkie" i nie widać jego wyraźnej krawędzi - trochę tak jakbyśmy świecili latarką na ścianę, a potem tą samą latarką świecili przez prześcieradło. Ot, przykładowo w Metro Exodus wygląda to tak:
Square Enix postanowiło więc pokazać zawczasu swoje demo technologiczne tej technologii, przy okazji zapewne chwaląc się, że jest gotowe na następną generację - niestety ray tracing ma do siebie to, że zżera gigantyczne ilości pamięci i procesora (trzeba przeliczać każdą ścianę i przeszkodę w grze) i najlepiej wyglądająca z nim gra to obecnie... Quake 2.
Teraz, gdy już wiadomo jak wielką różnicę da się uzyskać, zapraszam was na obejrzenie gameplayu. A potem porównanie go z demem technologicznym z 2012 roku (Agni's Philosophy, też na Luminous Engine). Ja trochę odniosłem wrażenie, że Square zrobiło krok wstecz zamiast do przodu, bo po 7 latach mimo zastosowania niby lepszych efektów, dostaliśmy zwyczajnie nudny film zamiast pokazu, którego poziom wciąż mógłby zachwycać na current-genach, a który ukazał się przecież przed obecną generacją. Ray tracing zdaje się w przypadku tej prezentacji zastępować ma chyba efekt bloom (miękkiego światła, niemal blura) na obiektach, gdyż ja widzę go głównie na pokrętłach, wieczkach od kremów i ramie lustra. Całość zdaje się jednak co najwyżej przeciętna i w takiej akurat scenie, gdzie światła są nieruchome można ten sam problem rozwiązać bez problemu teksturami i pociągnęła by to poprzednia generacja (pamiętacie twarze w Heavy Rain na PS3, w trakcie wczytywania?). Gdyby chociaż Square zrobiło tu właśnie jakiś taniec świateł...
7 lat wcześniej:
Platformy:
Czas czytania: 2 minut, 54 sekund
Przeczytaj więcej na podobne tematy:
• Recenzja AOC AGON Pro AG276QZD2. QD-OLED dla ludu - Wczoraj, 13:00
• Level Up. Re-start to intrygujące litRPG z piwnym brzuszkiem w tle - Wczoraj, 07:44
• Recenzja Retro. Wspomnienia lat 80. Sentymentalna podróż do świata 8-bitów - 19.07.2025 10:00
• Insignis nie odpuszcza growych uniwersów. Czas na książki o Dragon Age i Warcraft - 19.07.2025 07:51
• Recenzja Zombie Army VR. Siekanie nazi-zombie nigdy nie było tak osobiste - 13.07.2025 19:50
Niedawno pisaliśmy też o...
Komentarze
Dodaj nowy komentarz: