Square Enix prezentuje next-genowe demo z ray tracingiem
Szału to niestety nie robi.
W świcie kart graficznych od niedawna panuje moda na ray tracing (śledzenie promieni światła), który to już co prawda istnieje od dawna, ale w najnowszej wersji oferuje też światło rozproszone (czyli odbite i wracające, do tej pory często takie światło tworzyło się za pomocą kolejnego źródła, ale to sprawdza się głównie dla statycznych źródeł). Efekt w wielu przypadkach jest niemal niezauważalny, gdyż rozproszone światło jest "miękkie" i nie widać jego wyraźnej krawędzi - trochę tak jakbyśmy świecili latarką na ścianę, a potem tą samą latarką świecili przez prześcieradło. Ot, przykładowo w Metro Exodus wygląda to tak:
Square Enix postanowiło więc pokazać zawczasu swoje demo technologiczne tej technologii, przy okazji zapewne chwaląc się, że jest gotowe na następną generację - niestety ray tracing ma do siebie to, że zżera gigantyczne ilości pamięci i procesora (trzeba przeliczać każdą ścianę i przeszkodę w grze) i najlepiej wyglądająca z nim gra to obecnie... Quake 2.
Teraz, gdy już wiadomo jak wielką różnicę da się uzyskać, zapraszam was na obejrzenie gameplayu. A potem porównanie go z demem technologicznym z 2012 roku (Agni's Philosophy, też na Luminous Engine). Ja trochę odniosłem wrażenie, że Square zrobiło krok wstecz zamiast do przodu, bo po 7 latach mimo zastosowania niby lepszych efektów, dostaliśmy zwyczajnie nudny film zamiast pokazu, którego poziom wciąż mógłby zachwycać na current-genach, a który ukazał się przecież przed obecną generacją. Ray tracing zdaje się w przypadku tej prezentacji zastępować ma chyba efekt bloom (miękkiego światła, niemal blura) na obiektach, gdyż ja widzę go głównie na pokrętłach, wieczkach od kremów i ramie lustra. Całość zdaje się jednak co najwyżej przeciętna i w takiej akurat scenie, gdzie światła są nieruchome można ten sam problem rozwiązać bez problemu teksturami i pociągnęła by to poprzednia generacja (pamiętacie twarze w Heavy Rain na PS3, w trakcie wczytywania?). Gdyby chociaż Square zrobiło tu właśnie jakiś taniec świateł...
7 lat wcześniej:
Platformy:
Czas czytania: 2 minut, 54 sekund
Przeczytaj więcej na podobne tematy:
• Recenzja I’m Too Young To Die. Wielki przewodnik po grach FPS 1992-2002. Prawdziwa encyklopedia pierwszoosobowych strzelanek. - 09.12.2025 13:16
• Recenzja RAZER Huntsman V3 Pro 100% 8 KHz. Demon prędkości wśród klawiatur! - 03.12.2025 15:25
• Netatmo podpowiada jak bezpiecznie używać smart home. To 4 proste zasady - 28.11.2025 13:12
• Egzoszkielet z Death Stranding 2 trafił do sprzedaży - 10.11.2025 18:58
• Recenzja zestawu Genesis. Solidny stosunek ceny do jakości w białej oprawie - 07.11.2025 12:58
Niedawno pisaliśmy też o...


Komentarze
Dodaj nowy komentarz: