Stadia umarła. Wydawcy gier zaskoczeni
Jednego dnia ustalasz warunki wydania gry, drugiego nie masz już co wydawać...
Gdy Google startowało ze swoją usługą Stadia, niektórzy z zaniepokojeniem spoglądali na rynek - oto bowiem największa potęga internetowa oferowała coś na wzór konsol, ale w chmurze. Ba, nawet oferowała abonament Pro, w którym za gry nie trzeba płacić po 300zł za tytuł i w jego ramach można było zagrać w ponad 100 gier, co było niezłą konkurencją dla GamePassa.
Chociaż Stadia nie zyskała takiej popularności jak początkowo sądzono, to od jej premiery w listopadzie 2019 całkiem sporo dużych gier AAA trafiało na platformę, a i kolejne były zapowiadane - chociażby dodatki do Assassin's Creed Valhalla czy Resident Evil VIII, ale też całe gry, jak Skull and Bones, Avatar: Frontiers of Aurora, a także wiele gier niezależnych.
Mało kto poddaje się już po 3 latach od premiery, ale Stadia musiała być potężną porażką dla Google, skoro jeszcze przed trzecimi jej urodzinami ogłoszono śmierć usługi. Co prawda Google zachował się fair wobec klientów - obiecując zwrot pieniędzy za abonament, a nawet za sprzęt markowany logo Stadii kupiony specjalnie do jej użytku, ale totalnie olano deweloperów. Nie zostali bowiem oni uprzedzeni o śmierci usługi i kilkadziesiąt firm które przygotowywało gry na platformę Google nagle dowiedziało się, że mogą swoją pracę wyrzucić do kosza. Dla dużych firm z grami AAA zapewne nie jest to powód do rozpaczy, ale dla małych twórców, którzy chcieli ze Stadii uczynić jeden z ważniejszych targetów to jest po prostu policzek, a może i nawet pięść w twarz. Miesiące które poświęcili samodzielnie na tworzenie gry są częściowo do kosza. Oczywiście gra na Stadię nie różniła się specjalnie od gry na PC - ale jeśli ktoś celował głównie w ten rynek, lub miał umowę z Google na wydanie w ramach abonamentu Pro - nie rozpromuje już na tej platformie swojego dzieła.
Nie ma się co jednak martwić możliwością śmierci GamePassa w chmurze czy PS Now. Te usługi działają na innej zasadzie - jako dodatek, a nie podstawa - i są na rynku na tyle długo (i jak wygląda mają nawet przewagę nad Stadią - właśnie ją pokonały), że ich zniknięcie jest raczej nierealne. Zwłaszcza, że obecnie to Sony nieco podkręciło potrzebę utrzymania usług, dopiero co wprowadzając abonament PS+ Premium, w którym możemy zagrać w gry z PS3, niedostępne dla obecnych konsol w inny sposób.
Cóż, za Stadią nikt płakał nie będzie, ale też nie wygląda, żeby ten zgon przyniósł jakąś złą renomę istniejącym usługom - wręcz przeciwnie, Stadia przywróciła niewielki fragment rynku który zagarnęła.
Usługa oficjalnie przestanie działać 18 stycznia, ale już teraz wyłączono sklep z grami. I to tyle jeśli chodzi o Google i zawładnięcie rynkiem gier wideo. Chociaż na jakimś polu nie będą liderami.
Przeczytaj więcej na podobne tematy:
• The Wizards - Dark Times: Brotherhood z aktualizacją na Meta Quest - 22.03.2025 09:50
• Microsoft planuje wydać konsolę przenośną. Nowy Xbox jeszcze w tym roku? - 11.03.2025 07:48
• Sprawdziliśmy Scaniverse — wprowadź swoją okolicę do świata VR - 08.03.2025 09:02
• Ambessa: Wybrana przez Wilka w sklepach od 26 marca - 04.03.2025 12:02
• Recenzja Alien: Rogue Incursion (Meta Quest 3) - 22.02.2025 09:00
Komentarze
Dodaj nowy komentarz: