News

VRR w końcu na PlayStation 5

Długo Sony kazało nam czekać, żeby gry działały jeszcze płynniej.

Od premiery PlayStation 5 minęło już trochę czasu (17 miesięcy), ale firmie dość długo zajmuje wdrożenie pewnych rozwiązań, które nie były gotowe na premierę - chociaż konsola technicznie została przygotowana do ich wsparcia.

PS5: obsługa drugiego SSD i dźwięku 3D w TV w końcu z premierą

Sony aktualizuje firmware konsoli i wprowadza jedną z najważniejszych funkcji sprzętu, którą zapowiadano jeszcze na długo przed premierą.

Czytaj dalej »

Pierwszą z takich rzeczy była oczywiście obsługa dysków SSD na które czekaliśmy całkiem długo - bo aż 10 miesięcy, mimo, że każda z kupionych od pierwszego dnia konsol miała odpowiednie wejście na takowy sprzęt.

Teraz przyszedł czas na VRR - Variable Refresh Rate, czyli funkcję, dzięki której konsola wysyła do telewizora informację kiedy ten ma odświeżać obraz, zamiast domyślnych dla danego sprzętu np. 50, 60 czy 120 razy na sekundę. Gry których klatka obrazu nie zdąży, lub gdy nastąpi w nich spadek klatek na sekundę, często zaczynają wyglądać zupełnie jak na poniższym, nieco przerysowanym screenie:

Temu zapobiegać ma właśnie VRR. Jeśli nasz telewizor obsługuje tę funkcję, od teraz konsola będzie mówić, kiedy zaczyna rysować nową klatkę obrazu i nie ma znaczenia, czy wyświetla właśnie 60 FPS, 30 FPS czy może z jakiegoś powodu 27,5 FPS. Nie ma opcji, żeby pojawiło się poziome przesunięcie.

Na start funkcja trafi natywnie do kilku gier, ale co ważne, będzie można samemu wymusić ten tryb dla wszystkich gier. Oczywiście istnieje szansa, że gra z jakiegoś powodu zacznie wyświetlać się nieprawidłowo (jeśli zastosowano jakieś nietypowe buforowanie obrazu), ale funkcję można bez problemu przełączać w opcjach podobnie jak HDR.

Wśród gier, które dostaną odpowiedni patch, a tym samym są na 100% przystosowane do VRR, znajdziemy:

- Astro’s Playroom
- Call of Duty: Vanguard
- Call of Duty: Black Ops Cold War
- Destiny 2
- Devil May Cry 5 Special Edition
- DIRT 5
- Godfall
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
- Ratchet & Clank: Rift Apart
- Resident Evil Village
- Tiny Tina’s Wonderlands
- Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
- Tribes of Midgard

Recenzja: Ratchet & Clank: Rift Apart

Nowy Ratchet to next-genowa uczta dla oczu, uszu, ciała i duszy. Na taką grę czekaliśmy.

Czytaj dalej »

Kolejne gry zapewne dołączą w najbliższych dniach, chociaż zapewne część deweloperów uzna, że ich gry tego trybu nie potrzebują (np. gry 2D, lub twórcy Indie, dla których zaimplementowanie takiego trybu może nie być możliwe, zależnie od narzędzi użytych do stworzenia gry).

Od teraz zapewne więcej firm będzie mieć odwagę wprowadzać jakieś nietypowe tryby, jak np. 40 FPS + Ray Tracing w Ratchet & Clank, bowiem dzięki VRR telewizor nie będzie musiał mieć 120Hz, aby taki obraz uznać za płynny. Tylko patrzeć, aż pojawia się gry z 50 czy 55 FPS, oferujące dodatkowe opcje graficzne (4K, Ray Tracing), których przy 60 FPS nie da się już wygenerować.

Aktualizacja ma być dostępna w tym tygodniu. To teraz jeszcze poprosimy o funkcję podobną do Xboxowego "Quick Resume"... bo jako posiadacz obu konsol, właśnie tego Xboxowi zazdroszczę najbardziej.

Platformy:
Czas czytania: 3 minut, 48 sekund
Niedawno pisaliśmy też o...

Znamy polskie ceny PS+ Premium i Extra

arrow-right
arrow-right

PS Now trafi do nas na premierę PS+ Extra/Premium!

Komentarze
...
83.20.***.*** • #1
maniekmaniu
971 dni temu

Lepiej późno niż później.

odpowiedz
...
193.163.***.*** • #2
gnysek
970 dni temu

Co ciekawe, VRR było już w ostatnim firmware, bo nagle zaczyna ludziom działać.

odpowiedz
...
83.20.***.*** • #3
maniekmaniu
969 dni temu

Może i tak. Dobrze, że już działa. Ciekawe jak to w ich TV? HDMI 2.1 i VRR działa już? Obiecywali rok temu.

odpowiedz
Dodaj nowy komentarz:
...
Twój nick:
Twój komentarz:
zaloguj się

Ta strona korzysta z reCAPTCHA od Google - Prywatność, Warunki.


Treści sponsorowane / popularne wpisy: